הערה: ר' דוד הופמן, מחלק את פרשתנו לשני חלקים עיקריים:
A: ז' י"ב - ח' כ'; B: ט' א' - י"א כ"ה
את החלק השני B הוא מחלק ל-5 פרשיות:
I. ט' א' – י' י"א;
II. י' י"ב – י"א ט';
III. י"א י' – י"א י"ב;
IV. י"א י"ג – י"א כ"א;
V. י"א כ"ב – י"א כ"ה
כאן נעסוק בפרשה :I ט' א' – י' י"א
| 1. |
מה הקשר בין תחילת פרקנו ט' א'-ד' לתוכן הפרק הקודם, ח'?
היעזר בתשובתך בדברי הרמב"ן, פרק ח' פסוק י"ח:
ד"ה וזכרת את ה' אלוקיך: ידוע כי ישראל גיבורים ואנשי חיל למלחמה, כי נמשלו לאריות ולזאב יטרף, ומלכי כנען במלחמה ניצחו אותם, על כן אמר: אם תחשוב כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, תזכור השם שהוציא אותך ממצרים ,ולא היה לך שם כוח ועוצם יד כלל. ותזכור עוד כי במדבר, אשר אין לאל ידך לחיות שם, עשה לך כל צורכך, אם כן גם החיל הזה אשר עשית בכוחך, השם הוא שנתן לך הכוח, כאשר עשית אותו. ואם תשכח את השם, יכלה כוחך ושארך, ותאבד כאשר אבדו הם, כי כל עוזבי ה' יכלו. וחזר להביא עוד ראיה אחרת שלא תחשוב כוחי ועצם ידי וגו', ואמר (ט' א') שמע ישראל - דבר אמת מפי, כי הגוים האלה הם גדולים ועצומים ממך, ואיך תנצחם במלחמה? ועוד יש להם ערים גדולות ובצורות לרום השמים, ואיך תכבוש אותם? ועוד ששם עם גדול ורם בני ענקים, שאתה ידעת מן המרגלים שראו אותם, ואתה שמעת מימים ראשונים, שלא יתייצב אדם לפניהם. וכשיתברר לך כל זה, יש לך לדעת ולהאמין מן היום הזה כי לא תוכל לעבור עליהם כלל, עד שתדע בלבבך כי ה' העובר לפניך הוא אש אוכלה, והוא ישמידם ויכניעם, לא כוח ועוצם יד שנתן לך, אבל יד ה' עשתה זאת בתקיפין שבהם. וזה רמז למה שאמר (יהושע י' י"א) "וה' השליך עליהם אבנים גדולות מן השמים", וכן אמר שם (פסוק י"ד) "ולא היה כיום ההוא לפניו ואחריו וגו' כי ה' נלחם לישראל". והערים הבצורות שהזכיר כאן, רמז לחומת יריחו שנפלה לפני הארון. וזהו שאמר דוד (תהלים מ"ד ד'), "כי לא בחרבם ירשו ארץ וזרועם לא הושיעה למו כי ימינך וזרועך ואור פניך כי רציתם". ימין השם וזרועו בתקיפים, ואור פניו שרצם, בהרוגי המלחמה, שנתן להם כוח עליהם. וזהו שאמר הכתוב עוד (עמוס ב' ט') "ואנכי השמדתי את האמורי מפניהם אשר כגובה ארזים גבהו וחסון הוא כאלונים ואשמיד פריו ממעל ושרשיו מתחת", ייחד האמורי שהיה עצום בהם, והשם הוא המשמיד אותו. |
| 2. |
התוכל להסביר מהו תפקיד הסקירה ההיסטורית הארוכה המתחילה ט' ז' ומה הקשר בינה ובין הנאמר לפניה? |
| 3. |
לפסוקים י' א'-ג', שואל אברבנאל:
מה טעם היה בזכרו כאן קבלת הלוחות השניות והלא אין בהם דבר של תוכחה?
נסה לענות לשאלתו ולהסביר את הקשר הפנימי שבין פרק ט' ובין י' א'-י"א. |
| 4. |
לפסוק א' כ"ה, שואל אברבנאל:
למה סיפר כאן שהתנפל לפני ה' אותם ארבעים יום, בהיות שכבר הזכיר אותם ארבעים יום למעלה פסוק י"ח: "ואתנפל לפני ה' כראשונה ארבעים יום"?
ועיין רש"י, פסוק כ"ה:
ד"ה ואתנפל: אלו הן עצמם האמורים למעלה (פסוק י"ח) וכפלן כאן, לפי שכתוב כאן סידר תפלתו, שנאמר (פסוק כ"ו) "ה' אלהים אל תשחת עמך" וגו'.
נסה לענות לשאלת אברבנאל. |
פסוק ג'
"הוּא יַשְׁמִידֵם וְהוּא יַכְנִיעֵם לְפָנֶיךָ"
רמב"ן:
ד"ה וטעם הוא ישמידם והוא יכניעם: כמו הוא יכניעם והוא ישמידם. "יכניעם" ענין שפלות, מן "הראית כי נכנע אחאב מלפני" (מלכים א' כ"א כ"ט), "או אז ייכנע לבבם הערל" (ויקרא כ"ו מ"א), וכן כולם. והטעם כי היו העמים ההם יראים מאוד מישראל, ובלב רגז וברוח שפלה ורפיון ידים היו יוצאים אליהם למלחמה, כמו שאמר (יהושע ה' א') "ויהי כשמוע כל מלכי האמרי וגו' וכל מלכי הכנעני וגו' וימס לבבם ולא היה בם עוד רוח מפני בני ישראל". וייתכן כי "הוא ישמידם" ירמוז אל גוים גדולים ועצומים, "ויכניעם" אל בני ענקים, כי עם כל תוקפם וגובהם נכנע לבם יותר משאר העם, ולא יצאו למלחמה כלל, אבל היו נחבאים בהרים ובערי הבצורות, כמו שאמר (שם י"א כ"א) "ויבוא יהושע בעת ההיא ויכרת את הענקים מן ההר מן חברון מן דביר מן ענב ומכל הר יהודה ומכל הר ישראל עם עריהם החרימם יהושע", כלומר בעריהם. וכן "וילך יהודה אל הכנעני היושב בחברון ויכו את ששי ואת אחימן ואת תלמי" (שופטים א' י').
| 2. |
מה ההבדל בין שני פירושיו? |
פסוק ד'
"אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ... בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי... וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה... לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ... כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה"
רש"י:
ד"ה אל תאמר: צדקתי ורשעת הגוים גרמו.
ד"ה לא בצדקתך: הרי כי משמש בלשון אלא.
רשב"ם:
ד"ה אל תאמר: כשיהדוף ה' אלוקיך אותם מלפניך: שני דברים גרמו לי לנחול הארץ הזאת - אלו האומות נתחייבו להתגרש ברשעם מן הארץ, ומה שאני זוכה בה יותר מאומה אחרת - בצדקתי הביאני ה' יותר משאר אומות, הואיל" כי ברשעת הגויים האלה מורישם".
ד"ה לא בצדקתך: שהרי זכור לא תשכח את אשר הקצפת וגו' אפס אחד משני דברים אמת, כי ברשעתם הפסידו נחלתם. ומה שאתה זוכה בה - לא בצדקתך אלא למען הקים את השבועה וגו'.
רמב"ן:
ד"ה אל תאמר: אחרי שהזהיר שלא תחשוב "כוחי ועוצם ידי עשה לי", רק שתדע כי הניצוחים במלחמה - השם נתן להם הכוח ההוא, והתקיפים שבהם והערים הבצורות אשר תלכדו - השם בכבודו עשה לכם כן בנס מפורסם מאיתו, חזר והזכיר: לא תחשוב כי עשה ה' עמך כל זה בצדקתך, כי לא עשה לכם כן רק ברשעת הגוים האלה. והנה זה טעם באבדן הגויים ההם, ולא נתן להם טעם ברשת ישראל את הארץ. על כן חזר וביאר לא בצדקתך - שתהיה צדיק במעשה, ולא אפילו בלב ישר שהיה לך, רק ברשעת הגוים אבדו הם, ובעבור שבועת אבותיך ירשת אותה הארץ, כי אין החטא שלך יכול לבטל המתנה שנתן לאבותיך, כי בשבועה נתנה להם. ורש"י כתב: אל תאמר בלבבך צדקתי ורשעת הגוים גרמה לי, לא בצדקתך. ואיננו נכון.
ספורנו:
ד"ה אל תאמר: כשתראה שתנצחם שלא כמנהג העולם ותכיר שהוא פועל אלהי, אל תטעה לומר בצדקתי הביאני לרשת וכדי שאירש הארץ מהרה בזכותי הדף אותם מהרה.
ד"ה וברשעת הגויים האלה: והנה הסיבה שהוא נלחם בהם היא ברשעתם לא כדי שתירש אתה מהרה.
| 1. |
מה הקושי בפסוקים אלה שבו מטפלים כל המפרשים? |
| 2. |
מה ההבדל העיקרי שבין תשובת רש"י לתשובת הרמב"ן? |
| 3. |
בעקבות מי משניהם הולכים רשב"ם וספורנו? |
| 4. |
מהי חולשת פירושו של רש"י, ומהי חולשת פירושו של רמב"ן? |
| 5. |
כיצד יש לבאר לפי הרמב"ן את הוא"ו של "וברשעת הגויים האלה" (בפסוק ד')?
הבא דוגמאות לשימוש זה בוא"ו במקרא! |
פסוק ה'
"לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת..."
פסוק ו'
"וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ... "
|
מה מוסיף פסוק ו' על פסוק ה'? במה אין זו כפילות מיותרת? |
פסוק ז'
"מַמְרִים הֱיִיתֶם עִם ה'"
העמק דבר:
גם בהיות גילוי שכינה עמכם, הייתם ממרים, ומכל שכן בשעה שלא יהיה גילוי שכינה עמכם.
| 1. |
במה נטה העמק דבר מפשוטו של פסוק? |
| 2. |
מה הטעם החיצוני והפנימי שהניעו לפרש כך? |