השלו
במדבר פרק יא
הערה: לחלקו הראשון של פרקנו עיין גיליון בהעלותך תש"י.
א. | שתי עלילות בפרק זה |
שתי עלילות שונות משתלבות בפרק זה. הסבר את השתלבותן והיפרדן והיפגשן מחדש בפרקנו. |
ב. | שינויים בדברי המתאווים |
השוה:
"וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר"
פסוק י"ג
"תְּנָה לָּנוּ בָשָׂר"
פסוק י"ח
"לֵאמֹר מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר"
הסבר את סיבת השינוי! |
ג. | איך לא האמין משה? |
לפסוקים אלה מקשה אברבנאל:
איך לא האמין אדון הנביאים בדבר האלוקים ויכולת בורא עולם, הן (תהלים ע"ח) "הכה צור ויזובו מים" והוריד המן והשלו פעם אחרת, ואיך עתה יד ה' תקצר? וכבר התעוררו חז"ל על זה ומגדוליהם אמרו, להיות זה הדבר בסתר, נתכפר, אבל ענין מי מריבה שהיה בגלוי - לא כופר. ואין הקושי אצלי: איך נתכפר לו? אלא: איך יצא מפי קדוש השם כפירה כזאת בחוק היכולת האלוקי?
ועיין:
רש"י:
ד"ה הצאן ובקר ישחט: זה אחד מארבעה דברים שהיה רבי עקיבא דורש ואין רבי שמעון דורש כמותו. רבי עקיבא אומר שש מאות אלף רגלי, ואתה אמרת בשר אתן להם ואכלו חדש ימים, הצאן ובקר וגו', הכל כמשמעו, מי יספיק להם, כענין שנאמר (ויקרא כ"ה כ"ו) ומצא כדי גאולתו. ואיזו קשה, זו או (במדבר כ' י') שמעו נא המורים, אלא לפי שלא אמר ברבים חיסך לו הכתוב ולא נפרע ממנו, וזו של מריבה היתה בגלוי, לפיכך לא חיסך לו הכתוב. רבי שמעון אומר חס ושלום לא עלתה על דעתו של אותו צדיק כך, מי שכתוב בו (במדבר י"ב ז') בכל ביתי נאמן הוא, יאמר אין המקום מספיק לנו, אלא כך אמר שש מאות אלף רגלי וגו' ואתה אמרת בשר אתן לחדש ימים, ואחר כך תהרוג אומה גדולה כזו, הצאן ובקר ישחט להם כדי שיהרגו, ותהא אכילה זו מספקתן עד עולם, וכי שבחך הוא זה, אומרים לו לחמור טול כור שעורים ונחתוך ראשך. השיבו הקב"ה, ואם לא אתן יאמרו שקצרה ידי, הטוב בעינך שיד ה' תקצר בעיניהם, יאבדו הם ומאה כיוצא בהם ואל תהי ידי קצרה לפניהם אפילו שעה אחת.
ד"ה עתה תראה היקרך דברי: רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר אי אפשר לעמוד על התפל, מאחר שאינן מבקשים אלא עלילה לא תספיק להם, סופן לדון אחריך, אם אתה נותן להם בשר בהמה גסה, יאמרו דקה ביקשנו, ואם אתה נותן להם דקה, יאמרו גסה ביקשנו, חיה ועוף ביקשנו, דגים וחגבים ביקשנו, אמר לו אם כן יאמרו שקצרה ידי. אמר לפניו הריני הולך ומפייסן. אמר לו עתה תראה היקרך דברי, שלא ישמעו לך. הלך משה לפייסן אמר להם היד ה' תקצר, (תהלים ע"ח כ') הן הכה צור ויזובו מים וגו' הגם לחם יוכל תת, אמרו פשרה היא זו, אין בו כח למלאות שאלתנו. וזהו שנאמר ויצא משה וידבר אל העם, כיון שלא שמעו לו ויאסף שבעים איש וגו'.
ד"ה ויאמר משה שש מאות: ריבונו של עולם, אמרת לי "אספה לי שבעים איש... ונשאו אתך" "ואל העם תאמר... ונתן ה' לכם בשר" ע"י שבעים איש אלו, וכי יש יכולת ביד שבעים איש לתת בשר לשש מאות אלף...
1. |
הסבר את דברי רש"י "ואיזו קשה". |
2. |
מהן התשובות השונות הניתנות בזאת לקושיית אברבנאל? |
3. |
מהן מעלותיה וחולשותיה של כל אחת מהן? |
ד. | דגים לאו בני שחיטה |
פסוק כ"ב
"הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם
אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם"
חולין כ"ז ב':
דגים דלאו בני שחיטה נינהו – מנלן? ... משום דכתיב "הצאן ובקר ישחט להם... אם את כל דגי הים יאסף להם", באספה בעלמא סני להו.
ומקשין: ואלא בסמוך גבי השלו כתב גם כן לשון "אספה" (י"א ל"ב) "ויאספו את השלו" – ושלו בוודאי טעון שחיטה כי הלא מין עוף הוא? תרץ קושייתם! |
ה. | שאלות בראב"ע |
1) פסוק י"א ד"ה למה הרעות לעבדך: הכתוב דיבר על הבא במהרה. |
| |||||||||
2) פסוק י"א ד"ה ולמה לא מצאתי חן בעיניך: כאשר אמרתי שלח נא ביד תשלח. ומילת מצתי חסרת אל"ף ורבים כמוה כי אין תימה לחסרון המלך יהו"א. |
| |||||||||
3) פסוק י"ב ד"ה ילדתיהו: או אני אביהם כמו ילד את שלח. |
| |||||||||
4) פסוק י"ב ד"ה שאהו: עד בואו אל האדמה. |
| |||||||||
5) פסוק כ"א ד"ה שש מאות אלף רגלי: ואין צורך להזכיר הפחותים ... |
| |||||||||
6) פסוק כ"א ד"ה שש מאות אלף רגלי: ..ורבים פירשו זאת הפרשה לטעמים רבים. יש אומרים כי משה אמר מה שיאמרו לו ישראל בעת שישאלו מה הוא הבשר והתשובה שיאמר להם אין לכם צורך לשאול. ד"ה היד ה' תקצר: ולא אדע למה הצרה הזאת רק הדבר כמשמעו כי משה לא ידע כי השם יחדש אות או מופת כי אם להצדיק נביאו כאשר אפרש (כ"ב) ומצא להם. |
|
ד"ה ובני דן חושים: בני דן חשים יתכן שהיו שנים, ומת אחד מהם, ולא הזכירו הכתוב, או כן דרך הלשון. יש אומר, כי מספר שבעים בעבור שהוא סך חשבון, כי ששים ותשע הי'. וזה המפרש טעה, בעבור שמצאנו כל נפש בניו ובנותיו שלשים ושלש והם שלשים ושתים. ובדרש כי יוכבד נולדה בין החומות, גם זה תמה, למה לא הזכיר הכתוב הפלא שנעשה עמה שהולידה משה והיא בת ק"ל שנה? ולמה הזכיר דבר שרה שהיתה בת תשעים? ולא די לנו זה הצער, עד שעשו פייטנים פיוטים ביום שמחת תורה, יוכבד אמי אחרי התנחמי והיא בת ר"נ שנה, וכי אחיה חי כך וכך שנים. דרך אגדה או דברי יחיד.
והנכון בעיני שיעקב בחשבון וממנו יחל, כאילו אמר כל נפש בניו ובנותיו עם נפשו שלשים ושלש, והראיה על זה שאמר בתחילה יעקב ובניו. ואם יטען טוען ויאמר, כי הנה כתוב ויהי כל נפש יוצאי ירך יעקב שבעים נפש (שמות א' ה'), די כי הכתוב לא חשש להוציא אחד משבעים, כאשר אמר אשר ילד לו בפדן ארם (בראשית ל"ה כ"ו), ולא נולד לו בנימין שם. כי גם בזו הפרשה שנים עדים. האחד שאמר ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו (בראשית מ"ו ח'), והנה הזכיר כי יעקב מבני ישראל, כי לא הלך הכתוב כי אם אחר הרוב. והעד השני כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים (בראשית מ"ו כ"ז), ומנשה ואפרים לא באו אל מצרים, כי שם היו ושם נולדו, וכתוב אחריו, בשבעים נפש ירדו אבותיך מצרימה (דברים י' כ"ב), ואלה שניהם לא ירדו, גם כן זה הכתוב לעד כי יעקב נכנס בחשבון, כי נפש יש לו והוא העיקר.