יום הכפורים - סדר העבודה
ויקרא פרק טז
א. | למיקומו של פרקנו |
בעל שם עולם, מקשה:
מפסוק א' של פרקנו נראה, שנאמר פרקנו מיד אחר מות שני בני אהרן. ולמה לא בא פרקנו מיד לאחר פרק י' בפרשת שמיני?
נסה לענות לשאלתו! |
ב. | שני וידויי הכהן - שאלות ברש"י |
"וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ"
פסוק י"א
"וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ"
רש"י, פסוק ו':
ד"ה וכפר בעדו ובעד ביתו: מתוודה עליו עוונותיו ועוונות ביתו.
פסוק י"א:
ד"ה וכפר בעדו וגו': וידוי שני עליו ועל אחיו הכהנים, שהם כולם קרויים ביתו, שנאמר (תהלים קל"ה י"ט): בית אהרן ברכו את ה' וגו', מכאן שהכהנים מתכפרים בו, וכל כפרתן אינה אלא על טומאת מקדש וקדשיו, כמו שנאמר (פסוק ט"ז): וכפר על הקדש מטומאות וגו'.
מקשה הרא"ם:
למה הצריכו הכתוב להתוודות וידוי שני, די בוידוי ראשון לכלול בו גם הכהנים, בשיאמר: "אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך אני וביתי ובני אהרן עם קדושיך"?
ענה לשאלת הרא"ם על פי צפניה ב' א': "הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ הַגּוֹי לֹא נִכְסָף" וכן רש"י, שם: ד"ה התקוששו: התלקטו ואספו יחד כמו לקושש קש (שמות ה'). ד"ה וקושו: מעשיכם, השוו מעשיכם לדעת קונכם, ורז"ל דרשו קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים, עשו שניהם לשון היקש אדם המשוה עצמו ומישר דרכו. |
ג. | סדר הוידוי |
"וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם"
יומא ל"ו ע"ב:
"עונות" – אלו הזדונות, וכן הוא אומר (במדבר ט"ו) "הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה". "פשעים" – אלה המרדים (רש"י: העושה להכעיס) וכן הוא אומר (מלכים ב' ג') "מלך מואב פשע בי" (רש"י: מרד בי), "לכל חטאתם" - אלו השגגות, וכן הוא אומר (ויקרא ד') "נפש כי תחטא בשגגה".
ומאחר שהתוודה על הזדונות והמרדים חוזר ומתודה על השגגות? (רש"י: בתמיה. אם על זדונות ימחלו לו, אין צריך לבקש שוב על השגגות.) אלא כך היה מתודה: "חטאתי ועויתי ופשעתי לפניך אני וביתי..." וכן בדוד (תהלים ק"ו): "חטאנו עם אבותינו העוינו הרשענו".
1. |
ומקשין: ואיך לא חשו כלל לקבע וידוי בסדר זה "חטאתי עויתי פשעתי", והלא הוא נראה היפך הסדר בפסוקנו? נסה לענות! |
2. |
התוכל להסביר את השינוי בסגנון בין "את כל עונות... ואת כל פשעיהם" ובין "לכל חטאתם"? |
ד. | "כי ביום הזה יכפר" וכו' |
"כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ"
יומא פ"ה ע"ב:
האומר: "אחטא ואשוב", - אין מספיקין בידו לעשות תשובה. "אחטא ויום הכפורים מכפר", אין יום הכפורים מכפר. עברות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר; עברות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו. את זו דרש ר' אלעזר בן עזריה: "מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו" – עברות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עברות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו.
אמר ר' עקיבא: אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין, מי מטהר אתכם? אביכם שבשמים, שנאמר (יחזקאל ל"ז) "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם". ואומר (ירמיהו י"ד): "מקוה ישראל" – מה מקוה מטהר את הטמאים, אף הקב"ה מטהר את ישראל.
1. |
מה בין ר' אלעזר בן עזריה לבין ר' עקיבא בפירוש פסוקנו? העתק את פסוקנו פעמיים וסמנו בסימני פיסוק לפי דעת כל אחד מן התנאים הנ"ל. |
2. |
מקשין: מה הוסיף עוד ר' אלעזר בן עזריה לדרוש יותר מהאמור קודם? ואם בא להביא לנו ראיה מהכתוב, שאמר "לפני ה' תטהרו", אם כן לא היה לו לחזור ולומר "עברות שבין אדם למקום..." אלא: אמר רבי אלעזר: מניין? שנאמר "מכל חטאתיכם..." נסה לתרץ קושייתו. |
3. |
בעל שם עולם, מקשה: "תטהרו" לכאורה מיותר, דאחר שאמר "יכפר עליכם לטהר אתכם", אין צריך לפרש אלא מאיזה דבר. "מכל חטאתיכם" - לפני מי? "לפני ה'". אבל גוף הטהרה כבר נזכר, ולמה אם כן אמר "תטהרו"? נסה לענות לקושייתו. שים לב: לא נאמר כאן "וטהרתם" אלא "תטהרו". והשוה: "וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר" פרק י"ד פסוק כ' "וְהֶעֱלָה הַכֹּהֵן אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה הַמִּזְבֵּחָה וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן וְטָהֵר" פרק ט"ו פסוק י"ג "וְכִי יִטְהַר הַזָּב מִזּוֹבוֹ וְסָפַר לוֹ שִׁבְעַת יָמִים לְטָהֳרָתוֹ וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בְּשָׂרוֹ בְּמַיִם חַיִּים וְטָהֵר" |