פסוק ח'
"וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ"
משנה פסחים, פרק י' משנה ה':
רבן גמליאל אומר:
כל מי שלא אמר שלושה דברים אלה בפסח לא יצא ידי חובתו, ואלו הם: פסח, מצה ומרור.
פסח – על שום שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים, שנאמר (שמות י"ב) "ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח על בתי בני ישראל..."
מצה – על שום שנגאלו אבותינו ממצרים, שנאמר (שמות י"ב ל"ט) "ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ..."
מרור – על שום שממרו המצרים את חיי אבותינו במצרים, שנאמר (שמות א') "וימררו את חייהם בעבודה קשה בחמר ובלבנים ובכל עבודה בשדה..."
(כן הוא בגמרא קט"ז ובסדר הגדת הפסח, ואינו כן בספרי המשניות שלפנינו.)
ראב"ע:
ד"ה ומצות על מרורים יאכלוהו: אמר אחד מחכמי ספרד: ידוע כי הליחה תגבר בארץ מצרים בעבור מימי היאור, ובעבור שלא ירד שם גשם, כי האויר הוא לח תמיד, על כן מנהגם היה לאכול בכל שלחנם מיני מרורים רבים מעשבים ומחרדל, ואפילו לא היה למצרי אלא פת לבד לעולם המרורים יהיו על שולחנו לטבול בו הפת, כי הם רפואה לאוירם.
ואנחנו נסמוך על דעת קדמונינו ז"ל שפרשו לנו, כי המרורים זכר ל"וימררו את חייהם".
חזקוני:
ד"ה על מרורים יאכלוהו: יאכלו עמו עשב מר כדי שיהיה הכל נאכל בבת אחת: עבדות, הצלה, חרות:
עשב מר – זכר ל"וימררו".
פסח – זכר להצלה, שבשעת המגיפה פסח עליהם.
מצות – זכר לחירות, שלא הספיק הבצק להחמיץ עד שנגאלו.
"על מרורים" – כל זה דרך בזיון, שיאכלוהו עם דבר רע ומר ולא עם דבר חשוב ומתוק.
| 1. |
האם יש סתירה בין פירושו של הראב"ע ובין דברי הגמרא שהבאנו לעיל? |
| 2. |
מהו הדיוק הלשוני בפסוקנו שעליו בונה חזקוני את דבריו? |
| 3. |
מהו הלקח המוסרי שבדברי החזקוני? |
| 4. |
מפרשי האגדה כולם מתקשים בטעם שניתן כאן לאכילת מצה. האין הטעם המובא כאן מפסוק ל"ט שבפרקנו סותר את הנאמר בפסוק ד'? |
פסוק י"ב
"וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם"
שמות רבה י"ז:
(ד'): הדא הוא דכתיב (איוב ל"א) "ומה אעשה כי יקום אל וכי יפקד מה אשיבנו?" מי אמר הפסוק הזה? שר העולם אמרו, אף על פי שאמרו איוב על עצמו. וכן כל באי עולם עתידין לומר כך.
אנו מוצאים בדור המבול בישיבה דן אותם שנאמר (תהלים כ"ט) "ה' למבול ישב"; מה כתיב בהם? "וימח את כל היקום". אבל מצרים בעברה דן אותם, שנאמר "ועברתי בכל ארץ מצרים", אבל לעתיד לבוא הוא עומד ודן את עולמו בעמידה שנאמר (זכריה י"ד) "ועמדו רגליו ביום ההוא".
אומרים באי עולם: אם בישיבה דן דור המבול ומחה אותן, ובעברה דן את מצרים והרג את בכוריהן, לכשיעמוד לעתיד לבוא ודן עולמו, מי יוכל לעמוד? לכך כתיב (איוב ל"א) "ומה אעשה כי יקום אל?!" מפני מה עתיד לקום? מפני צעקת עניים! שנאמר (תהלים י"ב) "משוד עניים, מאנקת אביונים עתה אקום, יאמר ה'".
| 1. |
במה מוציא המדרש פסוקנו מפשוטו, ומה הניעו לעשות כן? |
| 2. |
היכן מצינו בתפילותינו השפעת מדרש זה? |
פסוק י"ז
"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת כִּי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה הוֹצֵאתִי אֶת צִבְאוֹתֵיכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"
רש"י:
ד"ה ושמרתם את המצות: שלא יבואו לידי חימוץ, מכאן אמרו: תפח – תלטוש בצונן. ר' יאשיח אומר: אל תהי קורא "את המצות" אל "את המצוות", כדרך שאין מחמיצין את המצות, כך אין מחמיצין את המצוות, אלא אם באה לידך – עשה אותה מיד.
ראב"ע:
ד"ה ושמרתם: הנה ציוה להיות המצות שמורים מימות הקציר.
רשב"ם:
ד"ה ושמרתם את המצות: לאכלם ביום הזה לזכרון, "כי בעצם היום הזה הוצאתי..." ולא הספיק בצקם להחמיץ, כדכתיב (י"ב ל"ט) "ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות, כי לא חמץ, כי גורשו ממצרים..."
חזקוני:
ד"ה ושמרתם את המצות: יש מפרשים שלא תפסוק מכם אכילת מצות לדורי דורות, דוגמת (במדבר כ"ח ב'): "את קרבני לחמי לאשי... – תשמרו להקריב לי במועדו".
| 1. |
מה קשה לכל המפרשים הנ"ל בפסוקנו? |
| 2. |
מה ההבדל בין הראב"ע לבין הרשב"ם, ומהי מעלתו של כל אחד משני הפירושים? |
| 3. |
מדוע אין ראייתו של חזקוני מבמדבר כ"ח – ראיה מוכיחה? |
| 4. |
מפרשי רש"י כולם תמהים על רש"י שהביא את דברי המדרש.
וכן אומר בעל גור אריה:
מאי ענין זה לזה שתולה המצוה במצה... ומכל שכן שדבר תימה שרש"י הביא מדרש זה תוך פירושו והוא רחוק מאד מפשוטו?!
התוכל למצוא סיבה – למה לא הסתפק רש"י כאן בפשוטו, והוסיף את דברי המדרש? |