גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלת מבנה וסגנון

ב.

בענין אות הקשת

ג.

"בענני ענן"

ד.

"וראיתיה"

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת נח
שנת תשי"א

אות הברית

בראשית פרק ט, פסוקים ח - יז

א.  שאלת מבנה וסגנון

1.

קאסוטו, בספרו "מנח עד אברהם" עמוד 72, מדפיס את פסוקינו הבאים בצורה כזאת:

"וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים                   אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו אִתּוֹ
                        לֵאמֹר
וַאֲנִי-
הִנְנִי מֵקִים אֶת בְּרִיתִי           אִתְּכֶם
וְאֶת זַרְעֲכֶם                        אַחֲרֵיכֶם 
וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה             אֲשֶׁר אִתְּכֶם
בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה                    וּבְכָל חַיַּת הָאָרֶץ                 אִתְּכֶם
מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה               לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ 
וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי             אִתְּכֶם..."

ולכך הוא מעיר:

אולי יש כאן מעין משחק מלים עם "וחתכם" שבפסוק ב'.

הסבר לפי זה מה כוונת החזרה המרובה על מילת "אתכם", ומה יכול להיות הקשר בינה לבין "חתכם".

(לדרך סגנון המקרא בחזרות על אותה מילה עיין גיליון בשלח תש"ח שאלה ב'!).

2.

פסוק ז'

"וְאַתֶּם פְּרוּ וּרְבוּ"

פסוק ט'

"וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים אֶת בְּרִיתִי"

הסבר, לשם מה באו בפסוקים אלה מילות הגוף "אני" "אתם", כנגד שימוש הלשון הרגיל בתנ"ך, כגון בראשית א' כ"ח:

"פְּרוּ וּרְבוּ..."

בראשית ט' א':

"פְּרוּ וּרְבוּ"

וכגון בראשית ו' י"ג:

"וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם..."

והשוה למקומנו: י"ז ד':

"אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ"

י"ז ט':

"וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר"

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר