פרשת במדבר
שנת תש"ו
מפקד הלויים
במדבר פרק ג, פסוקים יד - מג
נסה לענות על השאלות האלה!
| 1. |
אברבנאל, שואל:
למה ציוה ה' למנות את הלויים מבן חודש ומעלה, ולא נמנו ישראל אלא מבן עשרים שנה ומעלה, כי הנה עבודת הלויים במקדש היתה לשנים קצובות, מבן שלושים שנה עד בן חמשים שנה, כמו שעבודת ישראל לצאת לצבא ולמלחמות היה מבן עשרים עד בן ששים שנה? |
| 2. |
אברבנאל, שואל:
למה במניין הלויים זכר "משפחותם" ובשאר השבטים לא זכר הכתוב כאן "משפחותם" אלא מספר כל אנשי השבט בלבד? |
| 3. |
המלבי"ם, שואל:
מדוע בגרשון ובמררי תפס בחנייתם לשום "משפחות הגרשוני" "משפחות מררי" ובקהת אמר בחנייתם "משפחות בני קהת יחנו..." (פסוק כ"ט) ולא אמר "משפחות הקהתי"? |
| 4. |
המלבי"ם, שואל:
למה אצל גרשון וקהת אמר תחילה מקום חנייתם, ואחר כך שם הנשיא, ובבני מררי הקדים שם הנשיא, ואחר כך כתב מקום חנייתם?
(שים לב לכלל שקבע המלבי"ם ב"איילת השחר", קפ"ד:
"דרך בעל הלשון להקדים את המילה שהיא עיקר בכוונתו, ולאחר את הטפל אליו... וכן בפרשיות ראוי להקדים הקודם במעלה ובלימוד".) |
פסוק ל"ט
"כָּל פְּקוּדֵי הַלְוִיִּם אֲשֶׁר פָּקַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן עַל פִּי ה'... שְׁנַיִם וְעֶשְׂרִים אָלֶף"
רש"י:
ד"ה שנים ועשרים אלף: ובפרטן אתה מוצא שלוש מאות יתרים, בני גרשון שבעת אלפים וחמש מאות, בני קהת שמונת אלפים ושש מאות, בני מררי ששת אלפים ומאתים, [הרי שנים ועשרים אלף ושלש מאות]. ולמה לא כללן עם השאר, ויפדו את הבכורות, ולא יהיו זקוקים השלושה ושבעים ומאתים בכורות העודפים על המניין לפדיון, אמרו רבותינו במסכת בכורות (בכורות ה' א') אותן שלוש מאות לוים בכורות היו, ודים שיפקיעו עצמם מן הפדיון.
רשב"ם, פסוק מ"ט:
ד"ה הפדוים: מיותר מ"ם כמ"ם של ריקם. הכנם שלשום שלש מאות שהלויים עודפים על שנים ועשרים אלף בכורות היו, ואין בכור מפקיע בכור כך פירשו רבותינו.
במדבר רבה ד' (ז'):
... וזו השאלה שאל הונגטים הגמון לרבן יוחנן בן זכאי אמר לו משה רבכם או גנב היה או לא היה יודע לחשוב. אמר לו: למה? אמר לו הונגטים: מפני שהיו כ"ב אלף בכורות ועוד רע"ג, וציוה המקום שיפדו הלוים בבכורות, תן כ"ב אלף של לויים כנגד כ"ב אלף בכורות, ועוד נמצאו בלויים יתרים על כ"ב אלף ג' מאות, כמו שהוא מחשב במנין ראשון בפרטן. מפני מה אותן ג' מאות לויים היתרים לא פדו אותן רע"ג בכורות העודפין על כ"ב אלף בכורות, שאנו מוצאין שאותן רע"ג נותנין ה' ה' סלעים, ועוד מפני מה כשכלל מניין הלויים בסוף, מפני מה פחת מהן ג' מאות מן מניין הראשון, הוי לא גנב אותן מן החשבון, אלא כדי שיתנו אותן רע"ג בכורות ה' ה' סלעים לאהרן אחיו, או שמא לא היה יודע לחשוב? אמר לו רבי יוחנן: לא גנב היה, ויודע היה לחשוב, ודבר אחד לחש לי לומר לך. אמר לו: אמור. אמר לו רבן יוחנן בן זכאי: יודע את לקרות אבל אין את יודע לדרוש, אמר: אותן כ"ב אלף של לויים פודין לכ"ב אלף של בכורות נשתיירו בלויים עוד ג' מאות בכורות עוד רע"ג, והיו אותן ג' מאות שבלויים בכורות ואין בכור פודה בכור, לפיכך משמנה אותן גנבן מפני שהיו בכורות. מיד נסתלק ממנו.
| 1. |
באר בקיצור:מהי השאלה ומהי התשובה? |
| 2. |
במה שונה העמדת השאלה וניסוחה בפי חז"ל (כמובא ברש"י) מניסוחה בפי ההגמון? |
1) פסוק כ"א
ד"ה לגרשון משפחת הלבני: כלומר לגרשון היו הפקודים משפחת הלבני ומשפחת השמעי פקודיהם כך וכך. |
|
שני קשיים בפסוק זה רצה רש"י לתרץ, אלו הם?
ועיין גם ראב"ע:
ד"ה לגרשון, שבא אף הוא לתקן אחד מן הקשיים הנ"ל.
ראב"ע:
פירושו אלו שתי המשפחות מספרן כך. | |
2) פסוק כ"ה
ד"ה המשכן: יריעות התחתונות. |
|
3) פסוק כ"ה
ד"ה האוהל: יריעות עזים העשויות לגג. |
| ב. |
הרא"ם, שואל:
למה הוצרך דווקא גבי יריעות עזים להאריך ולהוסיף "העשויות לגג" ולא הזכיר התכלית בשאר חלקי המשכן המוזכרים כאן?
ענה לשאלתו! | |
4) פסוק כ"ה
ד"ה מכסהו: עורות אילים ותחשים. |
|
5) פסוק כ"ה
ד"ה ומסך הפתח: הוא הוילון. |
|
מה תיקן באמרו "וילון" תחת מסך? | |
6) פסוק כ"ו
ד"ה ואת מיתריו: של משכן והאוהל ולא של חצר. |
|
מה קשה לו?
(ואל תחשוב שהקושי הוא שלא נאמר "ואת מתריה" מכיוון שחצר לשון נקבה, ועיין רש"י, שמות ל"ה י"ז:
ד"ה את עמודיו ואת אדניה: הרי חצר קרוי כאן לשון זכר ולשון נקבה, וכן דברים הרבה). | |