פסוק כ"ב
"וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
ראב"ע:
ד"ה ונועדתי: ... ויש לשאול למה הזכיר השם הארון בתחילה. כי כתוב "את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו" (פסוק ט'). ומנהג הלשון לבאר האחרון שהשלים בו. כמו "ואתן ליצחק את יעקב ואת עשו ואתן לעשו" (יהושע כ"ד ב'). על כן החל ופירש כלי המשכן. והחל מהנכבד, ואחר כן השולחן והמנורה, ואחר כן ואת המשכן תעשה...
| 1. |
מה שאלתו ביחס למבנה פרשתנו? |
| 2. |
בעזרת איזה כלל סגנוני הוא מיישב את הקושי? |
| 3. |
התדע עוד מקומות בתנ"ך הבנויים לפי כלל זה? |
פסוק ב'
"וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה"
מלבי"ם:
שלא יערב ברוחו פניה חיצונית להתכבד או להתפאר בנדבתו, או על מנת לקבל פרס, רק לשם ה' בלבד.
|
מהיכן בפסוקנו דייק לומר כן? |
פסוק ח'
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ"
מלבי"ם:
ציוה כי כל אחד יבנה לו מקדש בחדרי לבבו, כי יכין את עצמו להיות מקדש לה' ומעון לשכינת עוזו... ויכין מזבח להעלות כל חלקי נפשו לה', עד שימסור נפשו לכבודו בכל עת.
|
מהו הרמז בפסוקנו לדרשה זו? |
פסוק ט'
"וְכֵן תַּעֲשׂוּ"
רש"י:
ד"ה וכן תעשו: לדורות אם יאבד אחד מן הכלים או כשתעשו לי כלי בית עולמים כגון שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות שעשה שלמה, כתבנית אלו תעשו אותם (תוספתא שבת צ"ח). ואם לא היה המקרא מחובר למעלה הימנו, לא היה לו לכתוב "וכן תעשו" אלא "כן תעשו", והיה מדבר על עשיית אוהל מועד וכליו.
רמב"ן:
ד"ה וכן תעשו: לדורות אם יאבד אחד מן הכלים או כשתעשו כלי בית עולמים כגון שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות שעשה שלמה, כתבנית אלו תעשו אותם. ואם לא יהיה המקרא מחובר למעלה הימנו לא היה לו לכתוב "וכן תעשו", אלא "כן תעשו", והיה מדבר על עשיית אוהל מועד וכליו. לשון רש"י. ולא ידעתי שיהיה זה אמת שיתחייב שלמה לעשות כלי בית עולמים כתבנית אלו, ומזבח הנחושת עשה שלמה עשרים אמה אורך ועשרים רחב (דברי הימים ב' ד' א'). ורבי אברהם אמר "וכן תעשו" - הכלים, כי בתחילה אמר ועשו לי מקדש. ועל דרך הפשט אין צורך לכל זה, אבל בא הכפל לחיזוק וזירוז, אמר "ועשו לי מקדש", בית וכלים כמקדש מלך ובית ממלכה (עמוס ז' י"ג), "ושכנתי בתוכם", בבית ובכיסא הכבוד, אשר יעשו לי שם, ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן הזה אשר אמרתי שאשכון בו בתוכם.
חזקוני:
ד"ה וכן תעשו: בתחילה פירש עשיית המשכן, "ועשו לי מקדש", וכמו שתעשו המשכן וכן תעשו את הכלים, כמו שמפרש והולך.
| 1. |
מה הן טענות הרמב"ן נגד רש"י? |
| 3. |
התוכל להסיר את תלונות הרמב"ן מעל רש"י? |
| 4. |
כיצד מפרש רמב"ן את פסוקנו לפי פשוטו?
ועיין רמב"ן, בראשית ו' כ"ב:
ד"ה ויעש נח: שעשה את התיבה ואסף המאכל. ודרך הכתוב לאמר "ויעש", "וכן עשה", לבאר כי לא הפיל דבר מכל אשר צֻוה.
ועיין רמב"ן, שמות י"ב כ"ח:
ד"ה וילכו ויעשו: שיצאו מלפני משה והלכו אל הצאן ועשו הפסח בערבים, ודרך הכתוב לכפול ולאמר "כן עשו", לבאר שלא הפילו דבר מכל אשר צֻוו, כמו שפירשתי בנח (בראשית ו' כ"ב). וכן "וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה כאשר ציוה ה' כן עשו" (להלן ל"ט מ"ג). ולרבותינו בזה מדרש (מכילתא כאן), לפי שלא היה צריך הכתוב להזכיר ההליכה, אמרו ליתן שכר להליכה ושכר לעשייה. "ויעשו", וכי כבר עשו, אלא מכיוון שקיבלו עליהם לעשות, העלה עליהם הכתוב כאילו עשו. "כאשר ציוה את משה ואת אהרן כן עשו", להודיע שבחן של ישראל, שכשם שאמר להם משה ואהרן עשו. דבר אחר: מה תלמוד לומר "כן עשו"? אלא שאף משה ואהרן כן עשו. דרשו תחילה כי הכפל לשבח שלא שכחו, ולא נפל להם דבר מכל אשר אמרו להם, והוא דרך הלשון במקומות רבים.
וכן עיין שמות ל"ט מ"ג:
"וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה" |
| 5. |
התוכל להסביר, למה אין להביא מכל המקומות האלה ראיה לדעת רמב"ן נגד רש"י במקומנו? |
| 6. |
כיצד מפרש חזקוני את הקושי שבפסוקנו, ובמה הוא שונה משאר המפרשים? |