פרשת בשלח
שנת תש"ו
רדיפת פרעה אחר ישראל
שמות פרק יד, פסוקים ג - טו
פסוק ג'
"נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ סָגַר עֲלֵיהֶם הַמִּדְבָּר"
מלבי"ם:
... על ידי שיראה שחזרו לצד מצרים וחנו במקום סכנה לפני מגדל עוז ומקום צר, אם כן נבוכים הם בארץ ואינם יודעים הדרך והמקום, וממה שחזרו מן המדבר שהלכו לשם בחיפזון יומם ולילה יוכיח, כי בעל צפון סגר עליהם את המדבר ולא הניחם לצאת.
ועיין רש"י, פסוק ב':
ד"ה לפני בעל צפון: הוא נשאר מכל אלהי מצרים כדי להטעותן, שיאמרו קשה יראתן, ועליו פירש איוב (איוב י"ב) "משגיא לגוים ויאבדם".
|
במה שונה המלבי"ם מן הפירוש הרגיל, ומה המריצו ללכת בדרך זו? |
פסוקים י'-י"ב
"וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם הֲלֹא זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר"
רמב"ן:
ד"ה וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה' ויאמרו אל משה המבלי: איננו נראה כי בני אדם הצועקים אל ה' להושיעם יבעטו בישועה אשר עשה להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. אבל הנכון שנפרש כי היו כיתות, והכתוב יספר כל מה שעשו כולם. אמר כי הכת האחת צועקת אל ה', והאחת מכחשת בנביאו ואינה מודה בישועה הנעשית להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. ועל זאת כתוב "וימרו על ים בים סוף" (תהלים ק"ו ז'), ולכך יחזיר הכתוב "בני ישראל" פעם אחרת.
| 1. |
מה הקושי העיקרי בפסוקים הנ"ל? |
| 3. |
מה החשיבות שבהגדרה הניתנת ברמב"ן ל"עם" ול"בני ישראל"?
מה הקושי בפסוקים המתורץ על ידי כך? |
| 4. |
קרא ירמיהו פרק כ"ו ושים לב לקושי שבו.
פרשהו באותה הדרך שמפרש הרמב"ן את הקושי שבפסוקינו! |
| 5. |
שאלת בקיאות
הידועים לך עוד מקומות בתורה המתפרשים בדרך של חלוקת דברי הפסוקים ל"כיתות כיתות"? |
פסוק י'
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'"
רש"י:
ד"ה ויצעקו: תפשו אומנות אבותם, באברהם הוא אומר (בראשית י"ט) "אל המקום אשר עמד שם", ביצחק (שם כ"ד) "לשוח בשדה", ביעקב (שם כ"ח) "ויפגע במקום".
רמב"ן:
ד"ה וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה' ויאמרו אל משה המבלי: איננו נראה כי בני אדם הצועקים אל ה' להושיעם יבעטו בישועה אשר עשה להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. אבל הנכון שנפרש כי היו כיתות, והכתוב יספר כל מה שעשו כולם. אמר כי הכת האחת צועקת אל ה', והאחת מכחשת בנביאו ואינה מודה בישועה הנעשית להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם.
אברבנאל, (אחרי הביאו את דברי הרמב"ן הנ"ל):
וזה פירוש בלתי מתיישב, כי הוא מחלק המחובר, לפי שהכתוב אומר "ויצעקו בני ישראל אל ה' ויאמרו אל משה..." מורה, שהצועקים הם עצמם אמרו זה אל משה, ואיך יפרידם הרב (הרמב"ן) לשתי כיתות... אבל אמיתת העניין הוא, שאמרוֹ "ויצעקו בני ישראל אל ה'" אינו עניין תפילה, כי אם עניין תרעומת ותלונה ולשון "ויצעקו אל פרעה לאמור למה תעשה כה לעבדיך" (שמות ה' ט"ו) וכן "ותהי צעקת העם ונשיהם גדולה אל אחיהם היהודים" (נחמיה ה'), רוצה לומר שהיו מתרעמים עליהם בקול גדול וצעקה.
| 1. |
מה הן שתי הדעות בפירוש המילה "ויצעקו"? |
| 2. |
התוכל למצוא בדברי הפסוקים בפרקנו סעד לאחת משתי הדעות הנ"ל? |
| 3. |
השווה לדברי המפרשים את הדרך בה תרגמו:
אונקלוס, פסוק י':
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל"
- וזעיקו בני ישראל קדם ה'
אונקלוס, פסוק ט"ו:
"מַה תִּצְעַק אֵלָי"
- קבלית צלותך (=קיבלתי תפילתך)
(ליודעי גרמנית: השוו תרגום בובר רוזנצוויג:
פסוק י':
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל"
- אונד זריען... צו איהם
פסוק ט"ו:
"מַה תִּצְעַק אֵלָי"
- וואס שרייסט דו נאך מיר
מה ראו המתרגמים לשנות בתרגומם בשני הפסוקים?
לאיזו משתי הדעות הנזכרות בשאלה הראשונה הם נוטים? |
פסוק י"ב
"הֲלֹא זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ..."
רש"י:
ד"ה אשר דיברנו: והיכן דיברו? - ירא ה' עליכם וישפוט.
ראב"ע:
ד"ה הלא זה הדבר: איננו מפורש. רק ידענו כי כן היה. כי איך יאמרו לו בפניו דבר שלא היה. ודבר הזה הוא בכלל "ולא שמעו אל משה".
רמב"ן, (בתוך פסוק י"א):
... והנה לא אמרו "לקחתנו למות במלחמה", אבל "לקחתנו למות במדבר", וממותנו במדבר, כי טרם יראו מלחמה, לא היו חפצים לצאת אל המדבר פן ימותו שם ברעב ובצמא. וייתכן שאמרו לו כן בצאתם ועודם בארץ מצרים, כאשר הסב אותם אלהים דרך המדבר ים סוף. או שאמרו לו מתחילה אנה נצא, אם דרך פלשתים - יילחמו בנו, ואם דרך המדבר - טוב לנו לעבוד את מצרים ממותנו במדבר...
והשווה:שמות ל"ב כ"ז, רש"י:
ד"ה כה אמר: והיכן אמר (שמות כב) "זובח לאלהים יחרם". כך שנויה במכילתא.
רמב"ן:
וטעם "כה אמר" איננו מצות ה' אלהי ישראל - איננו ממצות "זובח לאלהים יחרם" (לעיל כ"ב י"ט), כי אין אלו חייבין מיתה מן הדין, אבל היא מצוה שנאמרה למשה מפי הגבורה, ולא כתבהּ, כי כאשר ניחם השם הנכבד על הרעה ציוה אותו: כיון שאין אתה רוצה שאכלה אותם, תהרוג אתה את עובדיו בסייף, כדרך "קח את כל ראשי העם והוקע אותם לה' נגד השמש וישוב חרון אף ה' מישראל" (במדבר כ"ה ד'). והנה זאת המצוה כמצוות "זה הדבר אשר ציוה ה' מלא העומר ממנו" (לעיל ט"ז ל"ב), וכבר הזכרתי (לעיל י' ב', י"א א') כיוצא בהם.
ויקרא י' ג',רש"י:
ד"ה הוא אשר דיבר ה': היכן דיבר? - "ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש בכבודי" (שמות כ"ט מ"ג)...
| 1. |
רש"י הולך בשלושת המקומות בדרך אחת, כדי לתרץ את הקושי. איזו היא? |
| 2. |
איך אפשר לתרץ את הקושי בכל המקומות הנ"ל על פי הכלל הניתן ברמב"ן, בראשית מ"ב כ"א:
ד"ה אשר ראינו צרת נפשו: ...או מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר... |
| 3. |
התוכל לפרש את מקומנו לפי הפשט שלא כראב"ע-רמב"ן כאן ובלי להשתמש בכלל הנ"ל? |
| 4. |
היכן נמצא קושי זה שנית בפרשת בשלח? |