שים לב:
בכינויים שונים מכנה הכתוב את בני יעקב בפרשתנו:
1) פרק מ"ב פסוק ג'
"וַיֵּרְדוּ אֲחֵי יוֹסֵף עֲשָׂרָה"
2) פרק מ"ב פסוק ה'
"וַיָּבֹאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִשְׁבֹּר בְּתוֹךְ הַבָּאִים..."
3) פרק מ"ב פסוק ו'
"וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ"
לעומת זה בירידתם בשנייה מצרימה:
1) פרק מ"ג פסוק ט"ו
"וַיִּקְחוּ הָאֲנָשִׁים אֶת הַמִּנְחָה... וַיָּקֻמוּ וַיֵּרְדוּ מִצְרַיִם"
2) פרק מ"ג פסוק ט"ז
"הָבֵא אֶת הָאֲנָשִׁים הַבָּיְתָה"
3) פרק מ"ג פסוק י"ז
"וַיָּבֵא הָאִישׁ אֶת הָאֲנָשִׁים בֵּיתָה יוֹסֵף"
4) פרק מ"ג פסוק י"ח
"וַיִּירְאוּ הָאֲנָשִׁים כִּי הוּבְאוּ בֵּית יוֹסֵף"
5) פרק מ"ג פסוק ל"ג
"וַיִּתְמְהוּ הָאֲנָשִׁים אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ"
|
התוכל להסביר ולנמק שינוי סגנוני זה? |
(הערה: השווה לשאלתנו שאלות דומות בחילופי כינויים: גיליון
חיי שרה תש"ד שאלה ו2 , בחילוף בין "עבד" ו"איש" לשליח אברהם
בפרק כ"ד, והשווה גיליון
וישב תש"ב שאלות א, ב).
פסוק ז'
"וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם..."
פסוק ח'
"וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו"
| 1. |
באר, למה חזר הכתוב על אותם דברים? |
| 2. |
רש"י:
ד"ה והם לא הכירוהו: שיצא מאצלם בלא חתימת זקן, ועכשיו בא בחתימת זקן...
רמב"ן:
ד"ה והם לא הכירוהו: כלל, ולא הוצרך עוד להתנכר אליהם. ואמרו רבותינו (יבמות פ"ח א') בטעם ההכרה לפי שהניחם חתומי זקן, והם לא הכירוהו, שיצא מאצלם בלא חתימת זקן, ועכשיו מצאוהו בחתימת זקן. והנה יששכר וזבולון אינם גדולים מיוסף רק מעט, אבל כיון שהכיר את הגדולים הכיר את כולם. ועוד היה מכירם, מדעתו שיבואו שם, והם לא הכירוהו, שלא נתנו לבם שיהיה העבד אשר מכרו לישמעאלים הוא השליט על הארץ: ואמר רבי אברהם "ויכירם" - בתחלה הכיר שהם אחיו, ואחרי כן הסתכל בכל אחד והכירו.
באלו דרכים מפרשים שניהם את סיבת אי ההכרה? |
פסוק י"ח
"זֹאת עֲשׂוּ וִחְיוּ אֶת הָאֱ-לֹהִים אֲנִי יָרֵא"
| 1. |
יש סבורים, שבאמור יוסף מילים אלה שכח לרגע את התנכרותו, ודיבר בסגנון הרגיל בבית יעקב, שאינו מתאים לאיש מצרי.
המסכים אתה או מתנגד לדעה זו? נמק את עמדתך. |
| 2. |
השווה את פסוקנו לפסוקים הבאים:
בראשית כ' י"א
"רַק אֵין יִרְאַת אֱ-לֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי"
שמות א' י"ז
"וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱ-לֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ..."
דברים כ"ה י"ח
"וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים... וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים"
הסבר לפי ארבעת המקומות האלה, במה מתבטאת או במה צריכה להתבטא "יראת אלוקים" אצל נכרים, לפי דעת התורה. |