פסוק ו'
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי
פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ
וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם"
| 1. |
ראב"ע, שמות י"ח א':
ד"ה וישמע יתרו: ...ושאול אמר "ואתה עשית חסד עם כל בני ישראל". ובעבור שכתוב למעלה (שמות י"ז ט"ז) "מלחמה לה' בעמלק" שישראל חייבים להלחם בו כאשר יניח ה' להם, הזכיר דבר יתרו, כי הם היו עם גויי עמלק, שיזכרו ישראל חסד אביהם ולא יגעו בזרעו. והנה ראינו הרֵכבים שהם בני יתרו שהיו עם בני ישראל בירושלם ובימי ירמיהו יונדב בן רכב. (ירמיהו ל"ה י"ט) ויש פרשה אחרת דומה לזאת! (הכוונה לבראשית פרק ל"ח).
| א. |
מהי הקושיה על שמות פרק י"ח המתישבת לו בעזרת פסוקנו? |
| ב. |
במה דומה הענין ההוא לבראשית ל"ח? |
| ג. |
היכן מצינו במקרא שהתישבו בני הקיני בתוך ישראל? | |
| 2. |
מדרש שיר השירים רבה ב':
"ואתה עשית חסד עם כל בני ישראל בעלותם ממצרים". עם כל ישראל עשה יתרו חסד? והלא לא עשה אלא עם משה בלבד! אלא ללמדך שכל מי שעושה חסד עם אחד מגדולי ישראל, מעלין לו כאילו עשה עם כל ישראל.
ומקשין: ולמה לא יפרש 'עם כל בני ישראל' ממש, על ידי עצתו, שאמר (י"ח כ"ג) "וגם כל העם הזה על מקומו יבוא בשלום"?
ענה לקושיה! |
פסוק ה'
"וַיָּבֹא שָׁאוּל עַד עִיר עֲמָלֵק וַיָּרֶב בַּנָּחַל"
יומא כ"ב ע"ב:
"וירב בנחל" אמר ר' מני: על עסקי נחל.
בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול: "לך והכית את עמלק", אמר: "ומה נפש אחת אמרה תורה: תבוא עגלה ערופה – כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה", ואם אדם חטא – בהמה מה חטאה? ואם גדולים חטאו – קטנים מה חטאו?
יצאה בת קול ואמרה לו (קהלת ז') "אל תהי צדיק הרבה!" ובשעה שאמר לו שאול לדובב: "סוב אתה ופגע בכהנים!" יצאה בת קול ואמרה לו (קהלת שם): "אל תרשע הרבה!"
קהלת רבה:
אמר ר' שמעון בן לקיש: כל מי שעושה עצמו רחמן במקום אכזרי, סופו שיהיה אכזרי במקום רחמן.
רד"ק:
ד"ה וירב בנחל: שרשו "ארב" ...ומשפטו "ויארב" והוא הנכון מפני קמצות היו"ד. ויש לפרשו ענין ריב ומצה, כלומר: יצא עמלק עליהם ונלחם איתם בנחל.
| 1. |
מה ראה ר' מני להוציא את פסוקנו ממשמעו? |
| 2. |
במה סוטה רד"ק מן הפירוש הרגיל, ומה הביאו לפרש כפי שפירש? |
| 3. |
מהו הקשר שמצאו חז"ל בין שני מעשי שאול (מלחמת עמלק והריגת נוב עיר הכהנים), ומה הפרטים שבפרקים הנותנים סעד להשקפתם? |
| 4. |
התוכל להוכיח מתוך המסופר בפרקנו, שלא נבעה התנהגות שאול בפרקנו מתוך רחמנות על תינוקות שלא טעמו טעם של חטא? |
| 5. |
מה הקשר בין פסוקנו לבין פרשת עגלה ערופה? |
פסוק י"א
"נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ"
פסוק כ"ט
"וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם"
אברבנאל:
אחרי שהא-ל יתברך בחר בשאול הנה עתה בהסיבו מהמלכות יראה בו שינוי החפץ, וכמו שאמר (י"א) "נחמתי" כי המלכתי את שאול למלך, שיורה שהיה בו שינוי ושהוא מתנחם ממעשיו, לזה השיב ואמר "וגם נצח ישראל" רצונו לומר: וגם עם כל זה שהסירך מן המלכות אשר נתן לך הא-ל יתברך שהוא נצח ישראל, הנה לא ישקר באמונתו ולא ינחם ממה שעשה. ותיאר אותו במקום הזה בלשון "נצח", לפי שהשינוי נמנע בתוך הנצחיים, כי הוא התחלת ההפסד והוא המביא אליו. ולכן אמר "וגם נצח ישראל" שהוא הנצח הבלתי משתנה יתברך לא ישקר ולא ינחם; והיה זה שינוי בעצמו יתברך, רק מצד המקבלים. וזהו "כי לא אדם הוא להנחם"; אבל רצונו לומר: אינו אדם להנחם מפאת עצמו, השחנוי הוא מצד המקבלים.
בנו יעקב, בפירושו לבראשית פרק ו' פסוק ו':
וינחם ה' כי עשה את האדם. "נחמת הא-ל" היא אחד העקרונות הגדולים בתורתנו, בדתנו. בלי מושג כזה (של "הא-ל הנחם" על הרעה או על הטובה לגבי האדם שהשתנה) על ה' – אין דת חיה, אין תשובה, אין כפרה. וה"וינחם" של פסוקנו משמעו: אחרי שפנה האדם כולו לרוע, לחמס, כפי שהוכח בשפוט הא-להי (וזהו "וירא"), הרי שה' – אשר לא למען עשית הרע "עשה" עמו כל טוב "בארץ" – נאלץ לשנות יחסו לאדם, אשר השתנה הא כולו לרעה.
| 1. |
מהן השאלות שעליהן עונה כל אחד מן הפרשנים? |
| 2. |
מה ההבדל בין תשובותיהם? |
| 3. |
הסבר את המילים המסומנות בקו. |
פסוקים כ"ז-כ"ח
"וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע
וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע ה' אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ"
מדרש שמואל, פרשה י"ח:
כנף מעילו של מי? רב ולוי: חד אמר: כנף מעילו של שאול. וחד אמר: כנף מעילו של שמואל. שכן דרך הצדיקים להיות מצטערין כשאין נטיעתם משובחת.
ודכוותיה (מלכים א' י"א, ל') "ויתפש אחיה בשלמה החדשה" – שלמתו של מי? רב ולוי: חד אמר: שלמתו של ירבעם, וחד אמר: שלמתו של אחיה. אמר רב שמואל בר נחמני: נראין הדברים – שלמתו של אחיה, שכן דרך צדיקים להיות מצטערין בשעה שיש מחלוקת לבית דוד.
ילקוט שמעוני חלק ב' קל"ד:
אמר לו שאול (שמואל א' כ"ד כ"א): "ועתה, הנה ידעתי כי מלך תמלך" – מנא ידע? לפי שאמר לו שמואל: "קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך ונתנה לרעך הטוב ממך", אמר לו שאול: "מי הוא זה?" אמר לו: "איני אוסר לך, אלא רמז אני רומז לך: מי שהוא קורע את מעילך עתיד ליקח את מלכותך". וכיוון שקרע (דוד) את כנף מעילו, ידע שאול מה שאמר לו שמואל, התחיל לומר: "ועתה הנה ידעתי כי מלך תמלוך".
רש"י:
ד"ה ויחזק בכנף מעילו: שאול החזיק בכנף מעיל שמואל כדי שישוב עמו.
אברבנאל:
כאשר פנה שמואל ללכת מעם שאול, אחז שאול בכנף מעילו של שמואל לבקש ממנו שישוב עמו על כל פנים וישתחוה בגלגל לפני ה', שהיה שם אוהל מועד, ואז קרע שאול כנף מעילו של שמואל, וכאשר ראה זה שמואל הבין, כי סימן מה היה הקריעה ההיא ואמר: "קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך", רוצה לומר: זה לך סימן שכבר קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך, ושכבר ניתנה לרעך שהוא טוב ממך, ואמר זה על דוד, שהיה אחר כך רועה לשאול במלחמותיו והיה טוב ממנו לפני המקום.
| 1. |
כמה דעות שונות נאמרו בדברי המדרשים והפרשנים? |
| 2. |
מהן מעלותיו ומהן חולשותיו של כל אחד מן הפירושים הנ"ל? |
| 4. |
השוה לדברי מדרש שמואל הנ"ל את דברי ר' יוסף אבן כספי, אדני כסף:
ד"ה בכנף מעילו: כינוי לשמואל.
ד"ה קרע: אין זה כענין קריעת בגד השילוני, והעניינים מבוארים עם הבדל הלשונות.
הסבר, למה אין לדעתו להביא ראיה משם למקומנו - מהו "הבדל הלשונות" הגורם לפירוש שונה של שני הפסוקים? |