פרשת צו
שנת תש"ח
תורת החטאת
ויקרא פרק ו, פסוקים יז - כג
פסוק י"ח
"בִּמְקוֹם אֲשֶׁר תִּשָּׁחֵט הָעֹלָה תִּשָּׁחֵט הַחַטָּאת"
עיין ויקרא א' י"א
"וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לִפְנֵי ה' וְזָרְקוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת דָּמוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב"
הקשו המפרשים: למה לא אמר הכתוב בקיצור: בצפון המזבח תשחט החטאת, ומה ראה לתלות מקום החטאת במקום העולה?
בעל העמק דבר, מתרץ בהביאו ירושלמי יבמות ח' הלכה ג':
ר' לוי בשם ר' שמעון בן לקיש: "במקום אשר תשחט העולה תשחט החטאת לפני ה'" – שלא לפרסם החטאים (ופירש פני משה: שלא יבינו הרואים שהוא חטאת ויתבייש).
|
היכן מצינו בתורה עוד שפרטי הדין נקבעו בהתחשב ברגשות החוטא וכדי שלא לביישו? |
תהלים נ"א כ'-כ"א
"הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלִָם
אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִיל"
ראב"ע, שם:
זבחי צדק הם השלמים ועולה היא עולת תמיד ומוספים...
|
למה לא הוזכרו בפסוק זה גם חטאת ואשם? |
פסוק י"ט
"הַכֹּהֵן הַמְחַטֵּא אֹתָהּ יֹאכְלֶנָּה"
הכתב והקבלה:
אין הה"א להוראת ההתייחדות וידיעה (בעשטימס טער ארטיקעל) להוציא כהן אחד פרטי מכלל הכהנים ולייחד את המחטא לבדו לאכילת החטאת, אבל היא ה"א כמו "החכם עיניו בראשו" עניינו – כל חכם; (שמואל א' ט"ז) "האדם יראה לעיניים" – כל אדם, וכל "רבה רעת האדם" – עניינו כלל המין (יעדער מענש) וכן כאן תשמש הה"א להחלטת מציאות העצם ולא תייחד אותו בפרטיות וכל כהן הראוי לעשות החטאת יוכל לאכלו... וכן אין לפרש "יאכלנה" – יאכל אותה, כמו רב הכינויים התלויים בפעלים שיורו על סימן הפעול, אבל הכינוי יורה על יחס הגבול שממנו, כמו (ירמיה י') "בני יצאוני" – יצאו ממני, (בראשית ג') "בעצבון תאכלנה" – תאכל ממנה, כן "יאכלנה" כאן – יאכל ממנה.
|
הסבר מה הצריכו לפרש את ה"א של "הכהן" במובן "כל" ואת הכינוי "יאכלנה" במובן של "ממנה"? |
פסוק י"ט
"הַמְחַטֵּא אֹתָהּ"
רש"י:
ד"ה המחטא אותה: העובד עבודותיה שהיא נעשית חטאת על ידו.
ראב"ע:
ד"ה הכהן המחטא: טעמו הזורק דם כאילו אמר המסיר חטא החוטא. ורבים המפרשים אמרו כי טעם המחטא רוחץ או מטהר, וכן תחטאני באזוב ואטהר.
באור:
המחטא אותה: הזורק דמה, שזהו עיקר עבודתה, כי בדם יכפר על החוטא. ומצינו כל לשון חטוי בבניין הכבד על ההזיה. כמו ח' ט"ו: "ויקח משה את הדם... ויחטא את המזבח". וכן (תהלים נ"א) "תחטאני באזוב ואטהר". ואחשוב שכל האֲמוּרין בכבד הפוכין מאותן שבקל. בקל: "חטא" "חטאת" (ח' ט' בקמץ) על הנטייה והחסרין, ובכבד על הסרה, שעושה מעשה חיטוי על ידי כפרה.
| 1. |
מה ראה רש"י להימנע כאן מלפרש חטא (בניין הכבד) במובנו הרגיל, כמו שפירשו הבאור? |
| 2. |
כיצד יש לפרש לפי פירוש הבאור את בראשית ל"א ל"ט "אנכי אחטנה מיד תבקשנה"? |
| 1. |
השווה את הנאמר אצל חטאת פרק ד' פסוק ו'
"וְהִזָּה מִן הַדָּם"
לנאמר אצל אשם פרק ז' פסוק ב'
"וְאֶת דָּמוֹ יִזְרֹק עַל הַמִּזְבֵּחַ"
מה הסיבה לבחירת פעלים שונים אלה – מה ההבדל ביניהם? |
| 2. |
השווה:
פסוק כ'
"אֲשֶׁר יִזֶּה עָלֶיהָ תְּכַבֵּס"
פסוק כ"א
"וּכְלִי חֶרֶשׂ אֲשֶׁר... יִשָּׁבֵר"
מה טעם נאמר פועל "כבס" בפעל גוף שני ופועל "שבר" בנפעל גוף שלישי, ולמה לא נאמר גם לגבי הכלי בגוף שני "תשבר"? |
| 3. |
פסוק כ'
"וַאֲשֶׁר יִזֶּה מִדָּמָהּ עַל הַבֶּגֶד אֲשֶׁר יִזֶּה עָלֶיהָ תְּכַבֵּס"
רש"י:
ד"ה ואשר יזה מדמה: ואם הוזה מדמה על הבגד, אותו מקום דם הבגד אשר יזה עליה, תכבס בתוך העזרה.
ד"ה אשר יזה: יהא נזה, כמו (איוב ט"ו כ"ט) "ולא יטה לארץ מנלם", יהא נטוי.
ראב"ע:
ד"ה יזה: אמר ר' משה הכהן שהוא כמו יטה מבניין קל, ובפתחות היו"ד - מהכבד, והאות המובלע נו"ן, וכן "ויז מדמה על הקיר" בחריק, עם ויז בפתח, רק במילת נטה מראה על הקיר בחריק עם ויז הוא בצרי בבניין הקל, וכן מצאנו "ויז נצחם" מבנין הקל ויפה דקדק. ובעבור שהחטאת קודש ציוה השם לכבס המקום שנפל מדמה על הבגד במקום קדוש שהוא חצר אהל מועד כי יש הפרש בים קדוש וטהור
ד"ה אשר יזה עליה: ויחסר מקום (או) והטעם או אם יזה אחר עליה, שהוא הבשר יכבס הבשר הכהן, ואחר כך יאכלנו. או פירושו המקום אשר יזה מהדם תכבס. ויהיה בגד לשון נקבה וזכר, וכמוהו אשר תשיג ידו. ותי"ו תכבס לכהן.
| א. |
מה מובנו של "אשר" הראשון ושל "אשר" השני לדעת רש"י? |
| ב. |
הבא דוגמאות מן התורה ל"אשר" בכל אחת מן ההוראות הנ"ל. |
| ג. |
מה בין רש"י לראב"ע (החל מן "והטעם או אם יזה... ואחר כך יאכלנה") בהוראת מילת "יזה"? |
| ד. |
מה הקושי הדקדוקי ב"אשר יזה עליה"? | |