מחלוקת קרח
במדבר פרק טז
א. | מחלוקת קרח |
ואלה דעות מפרשים אחדים בעניין מחלוקת קרח ועדתו והמטרה אליה שאפו.
ד"ה ויקח קרח: פרשה זו יפה נדרשת במדרש רבי תנחומא.
ד"ה ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה שכן לקהת ובניו החונים תימנה נשתתפו עם קרח במחלוקתו אוי לרשע אוי לשכנו, ומה ראה קרח לחלוק עם משה נתקנא על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל (תנחומא) שמינהו משה נשיא על בני קהת על פי הדבור, אמר קרח אחי אבא ארבעה היו שנא' (שמות ו) ובני קהת וגו' עמרם הבכור נטלו שני בניו גדולה אחד מלך ואחד כהן גדול מי ראוי ליטול את השניה לא אני שאני בן יצהר שהוא שני לעמרם והוא מנה נשיא את בן אחיו הקטן מכולם הריני חולק עליו ומבטל את דבריו, מה עשה עמד וכנס ר"נ ראשי סנהדראות רובן משבט ראובן שכיניו והם אליצור בן שדיאור וחביריו וכיוצא בו שנאמר נשיאי עדה קריאי מועד ולהלן הוא אומר (במדבר א) אלה קרואי העדה והלבישן טליתות שכולן תכלת באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה אמר להם חייבת התחילו לשחק עליו אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה.
פסוק ג':
ד"ה כולם קדושים: כולם שמעו דברים בסיני מפי הגבורה (תנחומא).
ד"ה ומדוע תתנשאו: אם לקחת אתה מלכות לא היה לך לברר לאחיך כהונה לא אתם לבדכם שמעתם בסיני אנכי ה' אלהיך כל העדה שמעו.
ראב"ע, פסוק א':
ד"ה ויקח קרח: זה הדבר היה במדבר סיני כאשר נתחלפו הבכורים ונבדלו הלוים כי חשבו ישראל שמשה אדונינו עשה מדעתו לתת גדולה לאחיו גם לבני קהת שהם קרובים אליו ולכל בני לוי שהם ממשפחתו, והלוים קשרו עליו בעבור היותם נתונים לאהרן ולבניו וקשר דתן ואבירם בעבור שהסיר הבכורה מראובן אביהם ונתנה ליוסף אולי חשדוהו בעבור יהושע משרתו, גם קרח בכור היה כי כן כתוב. ודגל ראובן חונה בנגב וקרח בנגב המשכן כי הוא מבני קהת ואלה נשיאי העדה היו בכורים והם היו מקריבים את העולות,על כן לקחו מחתות והראיה על זה הפירוש מופת המטה שראו כל ישראל כי השם בחר שבט לוי תחת הבכורים על כן כתוב ותכל תלונתם כי התלונה על זה היתה. גם אמר משה כי לא מלבי בעבור שחשדוהו כי מלבו עשה ועוד לא ה' שלחני בשליחות הזה כי כבר האמינו בו כל ישראל ועוד ראיה גמורה כי כל העדה כלם קדושים וזה רמז לבכורים שהם קדושים כי כן כתוב קדש לי כל בכור והם היו הכהנים הנגשים אל ה' והם עיקר כל העדה.
רמב"ן, פסוק א':
ד"ה ויקח קרח: ...ואמר רבי אברהם כי זה הדבר היה במדבר סיני כאשר נחלפו הבכורים ונבדלו הלוים, כי חשבו ישראל שאדונינו משה עשה זה מדעתו לתת גדולה לאחיו, גם לבני קהת שהם קרובים אליו ולכל בני לוי שהם ממשפחתו, והלוים קשרו עליו בעבור היותם נתונים לאהרן ולבניו, וקשר דתן ואבירם בעבור שהסיר הבכורה מראובן אביהם, גם קרח בכור היה.
וזה מדעתו של רבי אברהם שהוא אומר במקומות רבים אין מוקדם ומאוחר בתורה לרצונו. וכבר כתבתי (ט, א) כי על דעתי כל התורה כסדר זולתי במקום אשר יפרש הכתוב ההקדמה והאחור, וגם שם לצורך ענין ולטעם נכון, אבל היה הדבר הזה במדבר פארן בקדש ברנע אחר מעשה המרגלים.
והנכון בדרש, שכעס קרח על נשיאות אלצפן כמאמר רבותינו (תנחומא קרח א), וקנא גם באהרן כמו שנאמר ובקשתם גם כהונה (פסוק י). ונמשכו דתן ואבירם עמו, ולא על הבכורה, כי יעקב אביהם הוא אשר נטלה מראובן ונתנה ליוסף, אבל גם הם אמרו טענתם, להמיתנו במדבר (פסוק יג), ולא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאתנו (פסוק יד). והנה ישראל בהיותם במדבר סיני לא אירע להם שום רעה, כי גם בדבר העגל שהיה החטא גדול ומפורסם היו המתים מועטים, ונצלו בתפלתו של משה שהתנפל עליהם ארבעים יום וארבעים לילה. והנה היו אוהבים אותו כנפשם ושומעים אליו, ואלו היה אדם מורד על משה בזמן ההוא היה העם סוקלים אותו, ולכן סבל קרח גדולת אהרן וסבלו הבכורים מעלת הלוים וכל מעשיו של משה. אבל בבואם אל מדבר פארן ונשרפו באש תבערה ומתו בקברות התאוה רבים, וכאשר חטאו במרגלים לא התפלל משה עליהם ולא בטלה הגזרה מהם, ומתו נשיאי כל השבטים במגפה לפני ה', ונגזר על כל העם שיתמו במדבר ושם ימותו, אז היתה נפש כל העם מרה והיו אומרים בלבם כי יבואו להם בדברי משה תקלות, ואז מצא קרח מקום לחלוק על מעשיו וחשב כי ישמעו אליו העם.
וזה טעם "להמיתנו במדבר", אמרו הנה הבאת אותנו אל המקום הזה ולא קיימת בנו מה שנדרת לתת לנו ארץ זבת חלב ודבש כי לא נתת לנו נחלה כלל, אבל נמות במדבר ונהיה כלים שם, כי גם זרענו לא יצאו מן המדבר לעולם, ויבטל מן הבנים מה שנדרת להם כאשר נתבטל מן האבות. וזה טעם תלונתם הנה במקום הזה אחר גזרת המרגלים מיד.
והקרוב, כי היו אלה הנקהלים כולם בכורות כי על כן חרה להם על הכהונה, ולכך אמר להם משה שיקחו מחתות כמנהגם הראשון ויתגלה הדבר אם יבחר השם בהם או בכהנים.
ספורנו, פסוק ג':
ד"ה כולם קדושים: מכף רגל ועד ראש כמו שאמר והייתם קדושים לאלהיכם.
ד"ה ומדוע תתנשאו: בענין הקדושה שאסרתם העבודה לבכורות ומשה כבר כיהן כל ז' ימי המלואים ואהרן ובניו כהנים לעולם.
היה רע בעיניהם, מה שיראה להם ממשה ואהרן, שהם משתדלים אחרי השררה והכבוד מעצמם, ואמר, כי האנשים המעולים היושבים בתוך המדינה החסודה, אשר יושביה צדיקים שמתנהגים בשכל ישר בכל מעשיהם, אין להם להשתדל ברדיפה אחרי הכבוד, כי ודאי, אם יאות להם הכבוד, לא ימנעוהו מהם אנשי המדינה הישרים, אבל בהפך, המה יבחרו בהם וינשאום. וזהו אמרו: "רב לכם, שאתם יושבים בתוך עדה שכולם קדושים וישרים, בלתי מונעים הטוב מבעליו (=מזה שלו יאות הכבוד), וגם כי בתוכם ה' והוא מנהיגם, אם כן מדוע התנשאו על קהל ה', כלומר תבקשו אתם ההתנשאות ותשתדלו ותרדפו להשיגה.
שד"ל:
קרח ועדתו טעו טעות גדולה מחמת הרגלם בין המצרים עובדי האלילים, ולמדו מהם דעות נפסדות בעניין האלוהות וההשגחה. כי היו מאמינים שהאל ע"י עבודות מיוחדות הוא כורת ברית עם כוהניו וחכמיו היודעים דרכי עבודתו ועושה להם רצונם. והנה האמינו, כי משה פועל גבורות בכוח האל, אבל האמינו גם כן שהאל מתפתה ושומע למשה בעשותו לפניו העבודות הרצויות לו. וא"כ עכשיו אחרי שהוקם המשכן ונודעו משפטי הקרבנות ודרכי העבודה הרצויים לפני ה', יוכל כל אדם להיות כהן ונביא מבלעדי אהרן ומשה. והנה קרח היה מתנשא לאמר: אני אהיה כהן ונביא – וה' יענני בניסים אחרי אשר אעבוד עבודתו כמצווה מפיו... ומשה ראה כוונתו ואמר להם: קחו לכם מחתות, ותראו אם העבודה והקטרת היא מקובלת לפניו מצד עצמה, יהיה המקטיר מי שיהיה, או אם רצון האל הוא שיהיה המקטיר איש מיוחד, הנבחר והחביב לו.
כל העדה כולם... זו הייתה דעתם: כל אחד מששים רבוא קדוש וקרוב לה'. ולכן אין צורך בכהן, שיקריב עבורו קרבנו כביטוי להקרבת רעיונותיו ודעותיו. ולכל ששים הרבוא ולא לאחד מהם הובטח "ושכנתי בתוכם", ולכן אין צורך לה' בנביא, שעל ידו ישלח דברו לששים הרבוא. כולם קרובים לה', והוא קרוב לכולם ואין צורך במשה ובאהרן, אשר כל מעמדם-התנשאות מיוסדת על שקר.
יתר על כן: אם יש צורך – למען הקרבת ה' לעמו – ביחידים העומדים בראש הציבור, למה יהיו אלה דווקא משה ואהרן, מדוע לא יבחר העם מקרבו את העומדים בראשו, מה מזכה את אהרן ומשה להתייצב בעצמם בראש העם?
1. |
סדר את הדעות הנ"ל לקבוצות והסבר את ההבדל העקרוני שביניהם! |
2. |
במה נוטה בעל עקדת יצחק בפירושו לפסוק ג' מפשט הכתוב? |
3. |
במה רואה שד"ל את השפעת המצרים על קרח ועדתו? מה היא חולשת תפישתו? |