פרשת שלח לך
שנת תש"י
תפילת משה
במדבר פרק יד, פסוקים יג - יט
השווה תפילת משה כאן לתפילתו אחרי מעשה העגל-
שמות ל"ב י"א-י"ג:
"וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹהָיו וַיֹּאמֶר לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ וַתְּדַבֵּר אֲלֵהֶם אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲכֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמָיִם וְכָל הָאָרֶץ הַזֹּאת אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֶתֵּן לְזַרְעֲכֶם וְנָחֲלוּ לְעֹלָם"
| 1. |
מה הרעיון המשותף בשתי התפילות? |
| 2. |
למה נאמר שם "ויחל משה"?
ונאמר כאן "ויאמר משה"? |
| 3. |
השווה
שם (י"ב):
"לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם... וּלְכַלֹּתָם"
לכאן:
"וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם... וְאָמְרוּ... מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' לְהָבִיא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם וַיִּשְׁחָטֵם בַּמִּדְבָּר"
הסבר, למה טען משה אז שהמצרים יאשימו את ה' בכוונות זדון כלפי ישראל ולמה טען משה כאן שהמצרים יאשימו את ה' בחוסר יכולת?
העזר בתשובתך בדברי הרמב"ן, כאן י"ג:
ד"ה ושמעו מצרים: וישמעו מצרים שתהרגם. כי העלית, כי משמעו בלשון אשר. והם ראו שהעלית אותם בכחך מקרבם, וכשישמעו שאתה הורגם, לא יאמרו שחטאו לך, אלא שכנגדם יש לך יכולת להלחם אבל לא כנגד יושבי הארץ הזאת. וזהו ואמרו אל יושב הארץ הזאת, ומה יאמרו עליהם, מה שאמור בסוף הענין (פסוק טז) מבלתי יכולת ה', לפי שיושבי הארץ חזקים וגבורים ואינו דומה פרעה לשלשים ואחד מלכים, לשון רש"י. אם כן, יהיה "אל יושב" כמו "על יושב", וכן רבים. ולפי דעתי אין הכונה למשה רבינו בטענה הזאת מפני שהכנענים חזקים וגבורים במלחמה ואינו דומה פרעה לשלשים ואחד מלכים, כי השם הכה את מצרים בדבר והמית בכוריהם ברגע והביא עליהם מכות גדולות מן השמים, ונקל זאת בעיני ה' להכות בדבר הגבורים והחזקים כדלים וכחלשים. אבל הכוונה בתפלה הזאת לאמר, יחשבו מצרים ויאמרו כי יש כח באלהי כנען להציל מידך, כי עשית במצרים ובאלהיהם שפטים עד שהוצאת העם הזה מקרבו, ולא יכולת לעשות כן בכנען ובאלהיהם, והנה יהיה בזה חלול השם ויחזקו ידי עובדי ע"ז. וא"כ יתכן שיהיה " אל יושב הארץ הזאת " כפשוטו, שיאמרו המצריים לאנשי ארץ כנען מבלתי יכולת ה' וגו', כי בכם אל ואפס אלהים. |
| 4. |
לתפילה ההיא בשמות שואל בעל עקדת יצחק, שאלה שאפשר לשאלה גם למקומנו:
דברי משה: "למה יאמרו מצרים" – אינה טענה, וכי בשביל השוטים תלקה מידם הדין?
(עיין גם גיליון שלח תש"ג שאלה א).
ענה לשאלתו על פי יחזקאל ל"ו פסוקים ט"ז-ל"ו.
(שים לב בייחוד לפסוקים כ-כ"ג, לפסוק ל"ב, לפסוק ל"ו!)
העזר בתשובתך גם בדברי הרמב"ן, דברים פרק ל"ב פסוק כ"ו:
ד"ה אשביתם מאנוש זכרם: ולכך הזכיר משה בתפלתו (במדבר יד טו) ואמרו הגוים אשר שמעו את שמעך לאמר וגו', והשם יתברך הודה לו בזה (שם פסוק כ) ויאמר ה' סלחתי כדברך. והטעם בטענה הזאת, איננו כרוצה להראות כחו בין שונאיו, כי כל הגוים כאין נגדו מאפס ותוהו נחשבו לו. אבל השם ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו, ושם הרשות בידו להרע או להטיב, וכאשר חטאו ברצונם וכפרו בו כולם לא נשאר רק העם הזה לשמו, ופרסם בהם באותות ובמופתים כי הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים ונודע בזה לכל העמים. והנה אם ישוב ויאבד זכרם, ישכחו העמים את אותותיו ואת מעשיו ולא יסופר עוד בהם, ואם אדם יזכיר כן, יחשבו כי היה כח מכחות המזלות והכוכבים וחלף ועבר. והנה תהיה כוונת הבריאה באדם בטלה לגמרי, שלא ישאר בהם יודע את בוראו רק מכעיס לפניו, ועל כן ראוי מדין הרצון שהיה בבריאת העולם, שיהיה רצון מלפניו להקים לו לעם כל הימים, כי הם הקרובים אליו והיודעים אותו מכל העמים: וזה טעם כי ידין ה' עמו ועל עבדיו יתנחם (פסוק לו), שיזכור ה' ברחמים כי הם עמו מאז, ויזכור כי הם עבדיו שעמדו לו בגלותם כעבדים לסבול הצרות והשעבוד, וכענין שנאמר (ישעיה סג ח) ויאמר אך עמי המה בנים לא ישקרו. וכבר רמזתי בבריאת האדם סוד נשגב ונעלם צריך ממנו שנהיה לו לעם והוא יהיה לנו לאלהים, כענין שנאמר (ישעיה מג ז) כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו וגו'. |
1) פסוק כ'
ד"ה כדברך: בשביל מה שאמרת פן יאמרו מבלתי יכולת ה'.
|
|
2) פסוק כ"א
ד"ה ואולם: כמו אבל זאת אעשה להם. |
|
3) פסוק כ"ז
ד"ה לעדה הרעה: אלו המרגלים מכאן לעדה שהיא עשרה. |
| א. |
מניין שהכוונה למרגלים בלבד ולא לכל הקהל? |
| ב. |
יש ממפרשי רש"י המקשים: מהיכא מפיק לה מכאן לעדה שהיא עשרה ואימא אפילו פחות? ואי אתרמי הכא דהוו עשרה ליכא למילף מיניה דליבעי עשרה. ולעניות דעתי הוה ניחא טפי למימר: "מכאן לעשרה שהם עדה".
הסבר, במה נראית הגירסה המוצעת הגיונית יותר ולמה בחר רש"י בכ"ז בגירסתו? | |
4) פסוק ל"ב
ד"ה ופגריכם אתם: כתרגומו (דילכון) לפי שדבר על הבנים להכניסם לארץ ובקש לומר ואתם תמותו נופל לשון זה כאן לומר אתם. |
| א. |
למה הביא את דברי תרגום אונקלוס? |
| ב. |
למה לא הסתפק בדברי התרגום והוסיף עליו את דבריו? |
|
5) פסוק ל"ג
ד"ה ונשאו את זנותיכם: כתרגומו ויקבלון ית חוביכון. |
|
למה הביא את דברי תרגום אונקלוס? | |
6) פסוק ל"ו
ד"ה וישובו וילינו עליו: וכששבו מתור הארץ הרעימו עליו את כל העדה בהוצאת דבה אותם אנשים וימותו...
|
| א. |
שלושה קשיים לשוניים מבאר רש"י בדבריו. אלו הם?
עיין לאחד מהם רש"י, שמות ט"ו ב':
ד"ה עזי וזמרת יהואל תתמה על לשון ויהי שלא נא' היה שיש לנו מקראות מדברים בלשון זה וזה דוגמתו (מ"א ו) את קירות הבית סביב להיכל ולדביר ויעש צלעות סביב היה לו לו' עשה צלעות סביב וכן (דה"ב ו) ובני ישראל היושבים בערי יהודה וימלוך עליהם רחבעם היה לו לומר מלך עליהם רחבעם (במדבר יד) מבלתי יכולת ה' וגו' וישחטם היה לו לו' שחטם (שם לו) והאנשים אשר שלח משה וגו' וימותו מתו היה לו לו' (שמות ח) ואשר לא שם לבו אל דבר ה' ויעזוב היה לו לומר עזב... |
| ב. |
השווה למקומנו את דברי רש"י, שמות ט"ז ז':
ד"ה כי תלינו עלינו: שתרעימו עלינו את הכל את בניכם ונשיכם ובנותיכם וערב רב ועל כרחי אני זקוק לפרש תלינו בל' תפעילו מפני דגשותו וקרייתו שאלו היה רפה הייתי מפרשו בל' תפעלו כמו (שמות יז) וילן העם על משה או אם היה דגוש ואין בו יו"ד ונקרא תלונו הייתי מפרשו ל' תתלוננו עכשיו הוא משמע תלינו את אחרים כמו במרגלים (במדבר יד) וילינו עליו את כל העדה.
מה ראה רש"י להביא שם את פסוקנו ולא את הפסוק הקודם לו בפרקנו – פסוק כ"ז? | |
7) פסוק מ'
ד"ה כי חטאנו: על אשר אמרנו הלא טוב לנו שוב מצרימה. |
|
8) פסוק מ"ה
ד"ה עד החרמה: שם המקום נקרא על שם המאורע. |
|
היכן מצינו בפרשתנו (פרשת שלח) תופעה זו שנית? | |