מכת ברד
שמות פרק ה, ב - פרק ט, כט
עצה טובה: להבנת שאלה א' ולדרכי שימוש התורה בשמותיו של הקב"ה בכלל קרא:
מ"ד קאסוטו: תורת התעודות וסידורם של ספרי תורה עמודים 27-40 ובייחוד חשובים העמודים 31-33!!
לקוראי גרמנית: קראו את מאמרו החשוב של Benno Jacob: Gott u. Pharao
Monatschrift f. Gesch u. Wissensch d. Judentums 1924
מאמר ארוך בכמה המשכים. למקומנו בייחוד עמודים 270-272.
א. | שמות ה' |
להבנת ההאבקות בין משה ופרעה, השוה את הפסוקים הבאים:
1. פרק ה' פסוק ב' (בבא משה אל פרעה לראשונה) פרעה:
"מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ
לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה'"
2. פרק ח' פסוק ד' (במכת הצפרדעים) פרעה:
"הַעְתִּירוּ אֶל ה'"
פרק ח' פסוק ו' משה:
"...לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֵין כַּה' אֱ-לֹהֵינוּ"
3. פרק ח' פסוק ט"ו (במכת הכינים) החרטומים:
"אֶצְבַּע אֱ-לֹהִים הִוא"
4. פרק ח' פסוק כ"א (במכת הערוב) פרעה:
"לְכוּ זִבְחוּ לֵא-לֹהֵיכֶם"
5. פרק ח' פסוק כ"ב משה:
"... נִזְבַּח לַה' אֱ-לֹהֵינוּ"
פרק ח' פסוק כ"ג משה:
"... וְזָבַחְנוּ לַה' אֱ-לֹהֵינוּ"
פרק ח' פסוק כ"ד פרעה:
"... וּזְבַחְתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם"
6. פרק ט' פסוק כ"ח (במכת הברד) פרעה:
"הַעְתִּירוּ אֶל ה' וְרַב מִהְיֹת קֹלֹת אֱ-לֹהִים"
פרק ט' פסוק כ"ט משה:
"לְמַעַן תֵּדַע כִּי לַה' הָאָרֶץ"
משה:
"וְאַתָּה וַעֲבָדֶיךָ יָדַעְתִּי כִּי טֶרֶם תִּירְאוּן מִפְּנֵי ה' אֱ-לֹהִים"
1. |
התוכל להסביר את הויכוח בין פרעה ובין משה, המשתקף בשינוי שמות הקודש בפסוקים אלה? ועיין ראב"ע, פרק ח' פסוק ט"ו: ד"ה ויאמרו: בעבור שראו שעשו כמעשה אהרן בדבר התנין גם במכת הדם והצפרדע, ולא יכלו עתה לעשות כאשר עשה אהרן, אמרו לפרעה: לא באה זאת המכה בעבור ישראל לשלחם רק מכת אלהים היא כפי מערכת הכוכבים על מזל ארץ מצרים. כי כבר פירשתי כי פרעה לא כיחש הבורא רק השם שהזכיר לו משה. וזה כדרך כי לא ידו נגעה בנו מקרה הוא היה לנו (שמואל א' ו' ט') מן השמים. על כן חזק לב פרעה. ואשר יחזק זה הפירוש שאמרו אצבע אלוהים היא ולא אמרו אצבע ה' שהוא אלהי ישראל כאשר אמר פרעה במכות הצפרדעים העתירו אל ה'. וזה השם הזכיר במכות האחרונות. ועוד כי משה אמר לפרעה דבר מכת היאור לפני היותה. ראב"ע, פרק ט' פסוק כ"ח: ד"ה העתירו אל ה': הזכיר השם הנכבד, ואמר קולות אלהים, כי הוא מודה שיש אלהים כאשר הזכרתי. ובעבור שלא אמר קולות ה' חיבר משה שם העצם והתואר, ואמר מפני ה' אלוהים, והטעם כי ה' הוא אלהים לבדו. ולא תמצא ככה בדברי משה בכל התורה. ואין טענה ממילת אדוני אלוהים אתה החלות, כי באל"ף דל"ת הוא כתוב. |
שים לב: השם שבו ישתמש משה בפסוק האחרון מן המובאים לעיל (ט' ל') אינו מוזכר בתורה אלא כאן ובמעשה גן עדן בראשית ב'-ג'.
2. |
התוכל להסביר למה כינה החוקר בנו יעקב (במאמרו המובא בראש) את הפסוק האחרון (ט' ל'): "נקודת הגובה של כל סיפור עשר המכות – ובמובן ידוע גם הנקודה המרכזית של כל התורה כולה"? |