עבודת יעקב אצל לבן
בראשית פרק כט, פסוקים טו - ל
עיין שאלון ויצא תש"ד שאלות ד, ה, ו הדנות אף הן בפסוקינו אלה.
א. | פרטי עבודת יעקב בבית לבן |
פרטי עבודת יעקב בבית לבן מסופרים בפרוטרוט בפרק ל"א ל"ח-מ'. הסבר, מה הטעם שלא ניתן תיאור זה כבר כאן בפרקנו אחרי פסוק כ' או אחרי פסוק ל', הלא זהו מקומו! ולמה נדחה תיאור זה עד לפרק ל"א? |
ב. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ט"ו ד"ה הכי אחי אתה: לשון תימה, וכי בשביל שאחי אתה תעבדני חנם. |
| ||
2) פסוק ט"ו ד"ה ועבדתני: כמו ותעבדני, וכן כל תיבה שהיא לשון עבר הוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא. |
| ||
3) פסוק י"ז ד"ה ועיני לאה רכות: שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובוכה, שהיו הכל אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן. |
|
ג. | להצעת יעקב "אעבדך שבע שנים" |
"אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה"
שתי קושיות מקשים המפרשים לבקשת יעקב זו: א) למה ביקש יעקב לשנות הסדר, לישא הצעירה לפני הבכירה, והלא ידע שאינו הגון לעשות כן? ב) למה קפץ והבטיח מיד עבודת שבע שנים (שהוא למעלה מעבודת עבד עברי), ואולי היה לבן מתרצה בפחות מזה, והיה יכול לתת ללבן להציע תביעותיו? נסה לתרץ את שתי הקושיות בתירוץ אחד בדרך הפשט! |
ד. | הכיצד "כימים אחדים"? |
"וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים"
בעל עקדת יצחק, שואל:
איך אמר שהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה, אדרבה, שהתוחלת הממושכה למה שישתוקק האדם מאד מאד הוא צער גדול... וכבר הסכימו על זה חז"ל (שמות רבה): "ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים" (שמות ב') אמרו: "לפי שהיו ימים של צער קורא אותם רבים". ואם כן – כבר היה לו לומר "ויהיו בעיניו כאלף שנים באהבתו אותה".
ענה לשאלתו! |
ה. | "ואבואה אליה" |
"הָבָה אֶת אִשְׁתִּי כִּי מָלְאוּ יָמָי וְאָבוֹאָה אֵלֶיהָ"
רש"י:
ד"ה מלאו ימי: שאמרה לי אמי. ועוד מלאו ימי, שהרי אני בן שמונים וארבע שנה ואימתי אעמיד שנים עשר שבטים, וזהו שאמר ואבואה אליה, והלא קל שבקלים אינו אומר כן, אלא להוליד תולדות אמר כן.
רמב"ן, פסוק כ"ז:
ד"ה מלא שבע זאת: ... ועוד יתכן לומר כי כאשר היה בשנה השביעית אמר יעקב ללבן הבה את אשתי כי מלאו ימי, שזו שנת מלאת הימים, וכן זקן עם מלא ימים (ירמיה ו' י"א), הוא אשר הגיעו לשנת סופו. וכן עד יום מלאת ימי מלואיכם (ויקרא ח' ל"ג), עד יום השביעי שבו ימלאו ימי המלואים.
או שאמר 'מלאו' בעבור שהיו קרובים להמלא וחשובים כמלאים, וכמוהו רבים. וכן בסדר האחר (בראשית ל"ה י"ח) בצאת נפשה כי מתה, בהיותה קרובה לכך וחשובה כאילו מתה. וזה טעם ואבואה אליה, כלומר לא שתתן אותה ואלכה, אבל שאשאנה ואשלים מעט הימים אשר עלי, כי מעתה לא תירא ממני שאעזבך.
ורבותינו עשו מדרש (ב"ר ע' י"ח) בלשון 'ואבואה אליה' בעבור שאיננו דרך מוסר להזכיר כן, אף כי בצדיקים, אבל הכוונה היא מה שאמרתי. ואחרי כן אמר לו לבן מלא שבוע השנים של לאה זאת, כי אולי בעבור שעברתי על דעתך לא תשלים אותן, או כדי שיהיה ידוע מתי התחילו ימי עבודת רחל, ואז אתן לך האחרת בעבודה אשר תעבוד עמדי לאחר הנישואין.
ד"ה ואבואה אליה: נעשה הנישואין, לא האירוסין בלבד, כי חפץ להשיג נחלת ה' בנים (תהלים קכ"ז ג').
1. |
מהי התמיהה העומדת לפני כולם? (ועיין בדברי השפתי חכמים: "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבודתו הבה את שכרי", עד כמה טעה בהבנת דברי רש"י!) האם מוצדקת תמיהתם? |
2. |
הסבר את תשובת רש"י וספורנו לתמיהה זו על פי דברי ספורנו, פרק ל' פסוק ט"ז: ד"ה אלי תבוא: ולא תעשה עוול בזה לבטל עונת אחותי בהיות זה מדעתה ובהסכמתה. וזה הסיפור הנראה מגונה אצל מגלי פנים בתורה הודיענו אמנם שהיה עניין התולדה אצל האבות כמו שהיה עניינו אצל אדם ואשתו קודם חטאם כי לא הייתה כוונתם בו להנאת עצמם כלל אבל היה להקים זרע בלבד לכבוד קונם ולעבודתו, והודיע שבהיות כוונת האמהות רצויה לפני האל יתברך בהשתדלותן בהכנסת הצרות ועניין הדודאים נשמעה תפילתן על זה כי ראוי לצדיק שיעשה ההשתדלות הטבעי האפשר אצלו להשיג חפצו ועם זה יתפלל שישיג התכלית כאמרם ז"ל (יבמות פרק הבא על יבמתו) שהקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים. (מה פירוש "מגלי פנים בתורה" המוזכר שם?) |
3. |
כיצד עונה הרמב"ן לתמיהה זו? |
ו. | "לא יעשה כן" וכו' |
"לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה"
ר' אליעזר אשכנזי, מקשה שתי קושיות לפסוקנו אשר תשובה אחת לשתיהן:
למה אמר "במקומנו", והלא בשום מקום לא יעשה כן?! למה אמר "לתת הצעירה לפני הבכירה" – ולא אמר "לתת הקטנה לפני הגדולה", כפי מה שאמר (פסוק ט"ז) "שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל", ואמר (י"ח) "ברחל בתך הקטנה"?
תרץ את שתי הקושיות יחד, על סמך המסופר בפרשת תולדות! |
ז. | "ויאהב גם את רחל מלאה" |
"וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל מִלֵּאָה"
וגם אהבה יותר מלאה, כלומר בא אליה וגם אהבה. רוב גם הפוכים כן בתורה, וכן וברכתם גם אותי (שמות י"ב ל"ב), גם תברכו אותי; וכן גם אותך הרגתי (במדבר כ"ב ל"ג), הנה לחצתי רגלך ונעשית שפי ופסח גם עדיין הייתי הורג אותך.
הזכיר הכתוב שגם אהב רחל יותר מלאה, והטעם, בעבור כי הטבע לאהוב יותר האשה אשר ידע האדם בראשונה, כענין שהזכירו חכמים בנשים (סנהדרין כ"ב ב') ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי. והנה יעקב אהב רחל מלאה שלא כדרך הארץ, וזה טעם 'גם'.
1. |
מה קשה לכל אחד מהם? |
2. |
פרש את דברי הרשב"ם "רוב 'גם' הפוכים בתורה"! |
3. |
הבא דוגמא נוספת מתוך פרשתנו ל"גם" הפוך! |
4. |
מה ההבדל בין שני פירושי הרמב"ן? |