פסוקים י"ב-י"ד
תפילת העבד:
" ... וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ... אֹתָהּ הֹכַחְתָּ..."
דעות שונות לחכמים ולמפרשים בדברי העבד – אם היה בהם משום "נַחַש" או לא.
רמב"ם, הלכות עכו"ם י"א ד':
אין מנחשים כגויים, שנאמר: "לא תנחשו". כיצד הוא הנחש? כגון אלו שאומרים: "הואיל ונפלה פתי מפי או נפל מקל מידי, איני הולך למקום פלוני היום, שאם אלך אין חפצי נעשים. הואיל ועבר שועל מימיני, איני יוצא מפתח ביתי היום, שאם אצא יפגעני רמאי". וכן אלו השומעים צפצוף העוף ואומרים: "יהיה כך ולא יהיה כך; טוב לעשות דבר פלוני ורע לעשות דבר פלוני"... וכן המשים סימנים לעצמו: "אם יארע לי כך וכך, אעשה דבר פלוני; אם לא יארע לי, לא אעשה" – כאליעזר עבד אברהם – וכן כל כיוצא בדברים האלו, הכל אסור.
גור אריה:
ודבר זה נראה לי ברור, שלא היה זה ניחוש כלל. |
השגת הראב"ד:
זה שיבוש גדול הוא, שהרי דבר זה מותר ומותר הוא... ואיך חשב על צדיקים כמותם (אליעזר ויונתן) עבירה זו?! ואי הוי אינהו מפקיה פולסיה דנורא לאפיה.
|
|
הסבר את דעת האומרים כי לא היה במעשה אליעזר נחש כלל, ובמה נבדל אפוא תנאו מן הנחש – כפי שהוא מוגדר בדברי הרמב"ם? |
השוה את דברי העבד בתפילתו לתשובת רבקה ומעשיה:
דברי העבד
פסוק י"ד
"וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה" |
מעשה רבקה
פסוק י"ח
"וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ"
פסוק י"ט
"וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת" |
אור החיים:
...לתוספת ותרנות נתכוונה הצדקת, שאם הייתה מקדמת לומר "גם גמליך אשקה" קודם ששתה הוא, יש מקום לו למהר להקל טורחה, כיוון שעוד לפניה טרחת הגמלים, מה שאין כן קודם שאמרה לו "גם לגמליך..." יחשוב שזהו כל טורחה להשקותו וישתה כחפצו לאט לאט ואחר ששתה, תיכף אמרה לו "גם לגמליך אשאב".
הכתב והקבלה:
דקדקה בלשונה ולא אמרה כמו שאמר העבד "שתה וגם גמליך אשקה" – כי בזה תשוה אותו לגמלים, לכן פסקה ואמרה "שתה אדני לבד" ואחר זמן אמרה "גם לגמליך אשאב".
העמק דבר:
מנעתו להשקותו כי כך ראוי להיות נזהר להולך בשרב ושמש, שלא לשתות כל צרכו מים קרים, אמנם שלא יחשוב כי היא מונעת ממנו באשר רע לה ששותה הרבה, על כן חזרה ואמרה "גם לגמליך אשאב עד אם כלו לשתות" מעצמם - ולא אמנע מהם כל הצורך.
| 1. |
מהי השאלה העומדת בפני כל המפרשים הנ"ל? |
| 2. |
התוכל לענות לשאלה זו תשובה נוספת? |
| 3. |
התוכל להסביר, למה לא סיפר העבד (פסוק מ"ו) דברים כהוויתם (כפי שסופרו בפסוקים י"ח-י"ט) אלא חזר על דברי עצמו בפסוק י"ד? |
פסוק י'
"וְכָל טוּב אֲדֹנָיו בְּיָדוֹ"
רש"י:
שטר מתנה כתב ליצחק על כל אשר לו, כדי שיקפצו לשלוח לו בתם.
רמב"ן:
לשון רש"י שטר מתנה, שכתב לו כל אשר לו כדי שיקפצו לשלוח לו בתם. וכן בבראשית רבה (נ"ט י"א) דייתיקי. ולדעת זו מה שכתוב (כ"ה ה'): ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק, לומר שהחזיק אותו בנכסים בשעת פטירתו שלא יערערו בו, כמו שאמר וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי. ואם כן תהיה מילת הלקיחה מושכת 'וכל טוב אדוניו בידו', לקח בידו, או, ויקח העבד עשרה גמלים וכל טוב אדוניו בידו וילך.
ואחרים מפרשים כי העבד כאשר נשבע מיד הלך מעצמו ולקח עשרה גמלים מגמלי אדוניו, כי כל טוב אדוניו היה בידו, והוא פקיד ונגיד על הכל לקחת ממנו כאשר ירצה, כמו שאמר (בפסוק ב'): "המושל בכל אשר לו".
והנכון בעיני כי טעם הפסוק הזה כטעם הכתוב בחזאל (מלכים ב, ח' ט') "וילך חזאל לקראתו ויקח מנחה בידו וכל טוב דמשק משא ארבעים גמל", אף כאן אמר כי לקח כל טוב אדוניו בידו משא עשרה גמלים, והענין, כי כל הטוב והמעולה במינים ההם פירות ומגדנות מכל הנמצא בדמשק או בבית אדוניו, לקחו משא הגמלים והוליכו מנחה בידם. וכן (בראשית מ"ה כ"ג) "עשרה חמורים נושאים מטוב מצרים". והמקראות יקצרו לשונם במובן.
| 2. |
מה בין רש"י לרמב"ן ביישוב הקושי? (שים לב: שני פירושים מובאים ברמב"ן – נוסף על פירוש רש"י – "דעת המפרשים" ודעתו – "והנכון בעיני".) |
| 3. |
למה תרגם אונקלוס כאן "כל טוב" – "וכל שפר" ולא כמו שתרגם מ"ה י"ח "כל טוב ארץ מצרים" – "ית כל טוב ארעא"? |
פסוק י"א
"לְעֵת עֶרֶב לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת"
בראשית רבה נ"ט:
אמר רב הונא: בשעה שאדם הולך ליקח אשה ושמע קול כלביה מנבחים, הוא מצית (= מטה אוזן לשמוע), מה אינון אמרין, "לעת ערב לעת צאת השואבות".
|
הסבר מדרש תמוה זה, והעזר בתהלים נ"ט פסוק ז'
"יָשׁוּבוּ לָעֶרֶב יֶהֱמוּ כַכָּלֶב וִיסוֹבְבוּ עִיר" |
פסוק כ"א
"וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ ה'..."
תרגום אונקלוס:
וגברא שהי בה מסתכל שתיק למידע האצלח ה' ארחה אם לא.
ספורנו:
ד"ה מחריש: ולא אמר לה אל תטרחי כל כך כמו שהיה ראוי בחוק המוסר.
ד"ה לדעת: להכיר מתוך אופן חסידותה וזריזותה.
ד"ה ההצליח: אם יהיה על צד הטוב והחסד הגמור.
ד"ה אם לא: ושיהיה כל זה לתקוות איזה שכר.
העמק דבר:
היה לו לדבר עמה כדי להכיר שכלה, אבל החריש כדי לדעת... כי בשעת דיבור אי אפשר להתבונן על כל תנועה כמו בהיותו מחריש, וגם היא לא תוכל לעשות בזריזות כל כך, אם תהא זקוקה לענות.
| 1. |
מה קשה לשני הפרשנים, ומה ביניהם בתירוץ הקושי? |
| 2. |
התוכל לפרש מילת "מחריש" באופן שונה משניהם, בהתאם לתרגום אונקלוס? |