נגעים
ויקרא פרקים יג - יד
הערה: לשאלות לשון וסגנון בפרקים אלה עיין גיליון תזריע תש"ח וגיליון תזריע-מצורע תש"ט!
א. | מדברי המדרש |
1. |
השווה את המדרש הבא (מתוך מדרש רות רבה) העוסק בפרקנו למדרש חכמים מתוך קדושין כ' העוסק בויקרא כ"ה: רות רבה ב' י"א: ...אין בעל הרחמים פורע מן הנפשות תחילה. ממי אתה למד? מאיוב, שנאמר (איוב א' י"ד) "ומלאך בא אל איוב ויאמר: הבקר היו חורשות... ותפל שבא ותקחם... עוד זה מדבר וזה בא ויאמר... עוד זה מדבר וזה בא ויאמר... ויפול על הנערים וימותו..." ואף בנגעים כן: בתחילה הן באים אל ביתו, אם חזר בו – מוטב ואם לאו הן טוענים חליצה, אם חזר בו – מוטב ואם לאו – טעונים נתיצה. חזר בו – מוטב, ואם לאו – באים על הבגדים וטעונים כבוס, חזר בו – מוטב ואם לאו – טעונין קריעה, אם חזר בו מוטב ואם לאו – טעונין שריפה, ואחר כך הן באין על גופו, אם חזר בו מוטב ואם לאו – יוצא ובא, אם חזר בו – מוטב ואם לאו – "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו".
אמר ר' יוסי בר' חנינא: בא וראה כמה קשה אבקה של שביעית. כיצד? אדם עושה מלאכה בפירות שביעית, - התחיל מוכר מטלטליו, שנאמר (כ"ה י"ד) "וכי תמכרו ממכר לעמיתך", לא הרגיש – (רש"י: לא שם ליבו לפורענות הבא עליו לחזור בו מעבירה שבידו) התחיל למכור שדה אחוזתו, שנאמר (כ"ה): "כי ימוך אחיך ומכר מאחוזתו", לא באת לידו (רש"י: לא בא בידו הרהור תשובה עד שבא לכל אלה) עד שמכר את ביתו, שנאמר (כ"ט) "כי ימוך אחיך ומטה ידו... אל תיקח מאתו נשך ותרבית", לא באת לידו – עד שמוכר את עצמו, שנאמר (ל"ט) "וכי ימוך אחיך ונמכר לך – ולא לך אלא לגר, שנאמר (מ"ז) "ונמכר לגר", ולא לגר צדק אלא לגר תושב שנאמר (מ"ז): "ונמכר לגר תושב", משפחת גר – זה נכרי, כשהוא אומר "לעקר" – זה הנמכר ונעשה משרת לעבודה זרה עצמה.
|
2. |
ערכין ט"ז ע"א: א"ר יוחנן: על שבעה דברים נגעים באים: על לשון הרע, ועל שפיכות דמים, ועל שבועת שווא, ועל גילוי עריות, ועל גסות הרוח ועל צרות העין ועל הגזל.
|