השווה:
פסוק י"א
"בֹּא דַבֵּר אֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וִישַׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ" |
פסוק כ"ט
"אֲנִי ה' דַּבֵּר אֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲנִי דֹּבֵר אֵלֶיךָ" |
פסוק י"ב
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם" |
פסוק ל'
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה" |
רש"י, פסוק י"ג:
ד"ה ואל פרעה: ...ופשוטו צום על דבר ישראל ועל שליחותו אל פרעה, ודבר הצווי מהו מפורש בפרשה שניה לאחר סדר היחס אלא מתוך שהזכיר משה ואהרן הפסיק הענין באלה ראשי בית אבותם ללמדנו היאך נולדו משה ואהרן ובמי נתיחסו.
פסוק כ"ט:
ד"ה וידבר ה': הוא הדבור עצמו האמור למעלה בא דבר אל פרעה מלך מצרים אלא מתוך שהפסיק הענין כדי ליחסם חזר הענין עליו להתחיל בו.
פסוק ל':
ד"ה ויאמר משה לפני ה': היא האמירה שאמר למעלה הן בני ישראל לא שמעו אלי ושנה הכתוב כאן כיון שהפסיק הענין וכך היא השיטה כאדם האומר נחזור על הראשונות.
רמב"ן, פסוק י"ג:
ד"ה ויצום אל בני ישראל: פירש רש"י ודבר הצווי מהו, מפורש בפרשה שניה לאחר סדר היחס, אלא מתוך שהזכיר משה ואהרן הפסיק הענין ללמדנו היאך נולדו ובמי נתיחסו. וידבר ה' אל משה לאמר אני ה' דבר אל פרעה מלך מצרים את כל אשר אני דובר אליך (להלן ו' כ"ט). הוא הדבור עצמו האמור כאן בא דבר אל פרעה מלך מצרים, אלא מתוך שהפסיק הענין בשביל ליחסם חזר עליו להתחיל בו. ויאמר משה לפני ה'. היא אמירה האמורה כאן הן בני ישראל לא שמעו אלי וגו', ושנאה הכתוב בשביל שהפסיק הענין. וכך היא השטה, כאדם שאומר נחזור על הראשונות. וכן דעת רבי אברהם (בפסוק כט).
ואין כן דעתי. אבל כאשר צוה השם את משה לדבר אל בני ישראל לכן אמור לבני ישראל (פסוק ו), ועשה כן, ולא שמעו אליו, וחזר וצוה אותו שיבא אל פרעה ויצוה אותו לשלחם, ואז ענהו הן בני ישראל לא שמעו אלי, והקב"ה צוה את שניהם לדבר אל העם ואל פרעה, וחשב משה כי שניהם יתנבאו בכל האותות ושניהם יבאו אל בני ישראל ואל פרעה, ודי שידבר האחד, כי כן דרך כל שנים שלוחים שהאחד ידבר והשני יחריש, ונתפייס בזה. וחזר השם ואמר אליו אני ה' (פסוק כט), הנגלה לך לבדך לדבר בשמי הגדול, דבר אל פרעה מלך מצרים את כל אשר אני דובר אליך, כי לך יהיו הדברות כלם, לא לאהרן עמך, ואותך עשיתי שליח אל פרעה. אז ענה משה פעם אחרת הן אני ערל שפתים, והשם אמר אליו ראה נתתיך אלהים לפרעה (להלן ז א), כי אתה תבוא לפניו עם אהרן, ושם תצוה את אהרן ולא ישמע פרעה דבריך, ואהרן בשליחותך ישמיענו דבריך, כאשר האלהים מצוה לנביא, והנביא משמיע דבריו ומוכיח בהם.
והנה זו מעלה גדולה למשה, זכה בה בענותנותו שהיה בוש לדבר בערלת שפתיו, וכן אמר (להלן יא ג) גם האיש משה גדול מאד בארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ובעיני העם, מדה כנגד מדה, שהיה ירא שלא יהיה נבזה בעיניהם. ורש"י כתב (להלן ז ב) אתה תדבר פעם אחת כל שליחות ושליחות כפי ששמעתו מפי, ואהרן אחיך ימליצנו ויטעימנו באזני פרעה. ואין זה נכון כלל.
רשב"ם, פסוק ל':
ד"ה ואיך ישמע אלי פרעה: פרשה זו היא פרשה שלמעלה- הן בני ישראל לא שמעו אלי וגו'. אבל, למעלה קיצר דבריו עד שיפרש אלה ראשי בית אבותם לדעת מי הם משה ואהרון בדברם אל פרעה.
| 1. |
הסבר מהו ההבדל בין שתי הדעות שמצינו במפרשים אלה? |
| 2. |
איזו משתי הדעות נראית לך יותר ומדוע? |
| 3. |
הבא דוגמאות ממקומות אחרים בתורה למה שמתאר כאן רש"י ב"וכך היא השיטה". |
השווה
פרק ד' ט"ו-ט"ז:
"וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו וְשַׂמְתָּ אֶת הַדְּבָרִים בְּפִיו וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְעִם פִּיהוּ...
וְדִבֶּר הוּא לְךָ אֶל הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵא-לֹהִים"
לפרק ז' א'-ב':
"... נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ
אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל פַּרְעֹה..."
|
מה מוסיפים פסוקינו (בפרק ו') על האמור כבר בפרק ד'?
העזר בדברי הרמב"ן, פרק ד' פסוק ט"ו:
ד"ה עם פיך: להורותך אשר תדבר אל פרעה. כי עתה לא אמר שידבר אהרן בעבורו רק אל העם, כמו שנאמר ודבר הוא לך אל העם, אבל לפרעה משה ידבר. ויתכן שיהיה זה לכבוד המלכות. ובסוף חזר משה ואמר הן אני ערל שפתים ואיך ישמע אלי פרעה (להלן ו ל), ונתן לו רשות שלא ידבר גם לפרעה, והיא מעלה למשה, ולכך אמר שם ראה נתתיך אלהים לפרעה ואהרן אחיך יהיה נביאך (להלן ז א): וטעם ועם פיהו. להיות דברי פיהו לשומעים חן. |
פסוק ב'
"וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ"
הירש:
"כיחס הנביא אלי – כן יהיה יחס אהרן אליך". בצווי זה חשוב ביותר להבנה האמיתית של תופעת הנבואה בישראל... כשם שמשה ואהרן הנם שתי אישיויות נפרדות, משה הנגיד ומצווה, אהרן המבצע וחוזר – כן עומד הנביא מול ה', נפרד ממנו, אינו יוצר נבואתו כי אם שופרה.
|
הסבר כנגד איזו תפישה מוטעית של נבואה נלחם כאן הירש? |
פסוק א'
"אֱלֹהִים לְפַרְעֹה"
תרגום אונקלוס:
רב לפרעה.
תרגום יונתן:
דחילו בפרעה (=יראתו של פרעה) כאלו אלהא דיליה.
רש"י, בראשית ו' ב':
ד"ה בני אלוהים: בני השרים והשופטים... כל אלהים שבמקרא לשון מרות וזה יוכיח (שמות ד) ואתה תהיה לו לאלהים (שם ז) ראה נתתיך אלהים.
רש"י, שמות ד' ט"ז:
ד"ה לאלוהים: לרב ולשר.
רש"י, שמות ז' א':
ד"ה נתתיך אלוהים לפרעה: שופט ורודה לרדותו במכות ויסורין.
רש"י, שמואל ב' ז' כ"ג:
ד"ה אשר הלכו אלוהים: משה ואהרן שנאמר "נתתיך אלוהים לפרעה".
מדרש שכל טוב:
ראה במה שהתרסת בו עד כאן כל כך כנגדו ולא יכול לך, אתה רואה שאימתך מוטלת עליו כאימת יראתו, דהיינו ע"ז שלו.
ראב"ע, פסוק א':
ד"ה ויאמר ה': טעם ראה שעשיתי לך מעלה גדולה שתהיה נחשב בעיני פרעה כמעלת מלאך וזהו אלהים. והוא מדבר אל הנביא והנביא מדבר אל אנשי דורו.
העמק דבר:
התבונן בדבר: כן יהיה כאשר דברת, שלא תדבר בעצמך לפרעה, אבל לא משום שתהיה שפל ונבזה בעיניו, אלא משום שהוא יחשוב שאתה גדול כל כך כמו אלוקים, שלא בנקל גם לפניו להיות נדבר עם אלוהים, כך תהא נחשב בעיניו, שאינו ראוי לשמע מפיך, כי אם מפי אהרן שהוא נביאך ונתקיים במשה: כל המשפיל עצמו הקב"ה מגביהו.
| 1. |
מה הן שתי השיטות בביאור מילת "אלוהים" כאן. (מיין את המפרשים לקבוצות) |
| 2. |
מה ראה רש"י מלפרש גם בשמואל ב' "אלוקים" – לשון קדש? |
| 3. |
במה שונה "העמק דבר" מכולם, מה חידש בפירושו? |
פסוק ו'
"כֵּן עָשׂוּ"
חזקוני:
אע"פ שהולכים על נפשם בדברם אל פרעה, לא נמנעו לעשות שליחותו של הקב"ה.
רמב"ן, בראשית ו' כ"ב:
ד"ה ויעש נח: שעשה את התיבה ואסף המאכל. ודרך הכתוב לאמר "ויעש", "וכן עשה", לבאר כי לא הפיל דבר מכל אשר צוה.
שמות י"ב כ"ח:
ד"ה וילכו ויעשו בני ישראל: שיצאו מלפני משה והלכו אל הצאן ועשו הפסח בערבים, ודרך הכתוב לכפול ולאמר " כן עשו ", לבאר שלא הפילו דבר מכל אשר צוו, כמו שפירשתי בנח (בראשית ו כב). וכן וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה כאשר צוה ה' כן עשו (להלן לט מג). ולרבותינו בזה מדרש (מכילתא כאן) לפי שלא היה צריך הכתוב להזכיר ההליכה, אמרו ליתן שכר להליכה ושכר לעשייה. ויעשו, וכי כבר עשו, אלא מכיון שקבלו עליהם לעשות העלה עליהם הכתוב כאלו עשו. כאשר צוה את משה ואת אהרן כן עשו, להודיע שבחן של ישראל, שכשם שאמר להם משה ואהרן עשו. ד"א מה תלמוד לומר כן עשו, אלא שאף משה ואהרן כן עשו. דרשו תחלה כי הכפל לשבח ישראל שלא שכחו, ולא נפל להם דבר מכל אשר אמרו להם, והוא דרך הלשון במקומות רבים.
שמות כ"ה ט':
ד"ה וכן תעשו: לדורות אם יאבד אחד מן הכלים או כשתעשו כלי בית עולמים כגון שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות שעשה שלמה כתבנית אלו תעשו אותם. ואם לא יהיה המקרא מחובר למעלה הימנו לא היה לו לכתוב וכן תעשו, אלא כן תעשו, והיה מדבר על עשיית אהל מועד וכליו. לשון רש"י. ולא ידעתי שיהיה זה אמת שיתחייב שלמה לעשות כלי בית עולמים כתבנית אלו, ומזבח הנחשת עשה שלמה עשרים אמה ארך ועשרים רחב (דברי הימים ב ד א).
ור"א אמר וכן תעשו הכלים, כי בתחלה אמר ועשו לי מקדש.
ועל דרך הפשט אין צורך לכל זה, אבל בא הכפל לחזוק וזרוז, אמר ועשו לי מקדש, בית וכלים כמקדש מלך ובית ממלכה (עמוס ז יג), ושכנתי בתוכם, בבית ובכסא הכבוד אשר יעשו לי שם, ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן הזה אשר אמרתי שאשכון בו בתוכם ואת תבנית כל כליו. וכפל וכן תעשו כולכם בזריזות וחריצות, והוא כהכפל ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה' את משה כן עשו (להלן לט לב), כי מפני שהיא צואה אמר וכן תעשו.
|
מה הקושי הסגנוני ומה ההבדל העקרוני בדרך הפרשנית בין חזקוני לרמב"ן? |