פסוק א'
"וַיִּזְכֹּר אֱ-לֹהִים אֶת נֹחַ וְאֵת כָּל הַחַיָּה וְאֶת כָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה"
| 1. |
רש"י:
ד"ה ויזכר אלוהים את נח וגו': מה זכר להם לבהמות זכות שלא השחיתו דרכם קודם לכן ושלא שימשו בתיבה.
רמב"ן:
ד"ה ויזכר אלוהים את נח ואת כל החיה: ...אבל הזכירה שאמר בחיה ובבהמה אינה בזכות, שאין בבעלי נפש זכות או חובה זולתי באדם לבדו. אבל הזכירה בהם, כי זכר את דבר קדשו שאמר והיה העולם, והרצון אשר לו בבריאת העולם עלה לפניו ורצה בקיום העולם במינין אשר ברא בו, והנה ראה עתה להוציאם שלא יכלו בתיבה.
| א. |
מה הקושי שרצו שניהם לתרץ? |
| ב. |
מה ההבדל שבין שני הפירושים? |
| ג. |
מצא פסוק אחר בפרשתנו (בפרק ו') שגם בפירושו מצינו אותו הבדל עקרוני בין רש"י לרמב"ן שאנו מוצאים כאן. |
|
| 2. |
ראב"ע:
ד"ה ואת כל החיה: כלל לחית השדה ולעוף השמים ולכל שורץ על הארץ.
| ב. |
מהי חולשת פירושו? | |
פסוק ט'
"וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלָהּ וַתָּשָׁב אֵלָיו"
| 1. |
בראשית רבה ל"ג ח':
ר' יהודה בר' נחמן בשם ר"ש אומר: אילו מצאה מנוח לא היתה חוזרת. וכדכוותיה ( = וכיוצא בו): (איכה א') "היא ישבה בגויים לא מצאה מנוח" – אילו מצאה מנוח, לא היו חוזרים. וכדכוותיה: (דברים כ"ח) "ובגויים האלה לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך" - הא אילו מצאו מנוח לא היו חוזרים.
| א. |
הסבר מהו המובן הסמלי הניתן ע"י חז"ל כאן למעוף היונה ולחזירתה לתיבה. |
| ב. |
הבא דוגמאות לרעיון זה מקורות עמנו. | |
פסוק ט"ו
"וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶל נֹחַ לֵאמֹר צֵא מִן הַתֵּבָה"
| 2. |
אגדת בראשית פרק ז' "צא מן התיבה":
זהו שאמר הכתוב (קהלת ח'): "אני פי מלך שמור" - כשנכנס נח לתיבה, ברשותו של הקב"ה נכנס, שנאמר (ז): "ויאמר ה' לנח: בא אתה וכל ביתך אל התיבה". כיון שיבשה הארץ ונחה התיבה על הרי אררט, אמרו לו בניו: נצא מכאן. אמר להם: חס ושלום! ברשותו של הקב"ה נכנסנו וברשותו אנו יוצאים. כיון ששמע הקב"ה כך, מיד "וידבר אלוהים אל נח צא מן התיבה...". לכך נאמר: "אני פי מלך שמור".
(פרופ' הינמן: דרכי האגדה 86 מעיר, שפילון משבח את נח, מפני שלא יצא טרם שנצטוה).
תנחומא ישן פרשת נח י"ד:
"בעשירי באחד לחדש נראו ראשי ההרים" ולא יצא משם אלא המתין בתיבה, כדי ליתן לו רשות. אמר לו הקב"ה: "רשות אתה מבקש?! צא מן התיבה!". אמר ר' יהודה בר אילעי: אילו הייתי שם הייתי שובר את התיבה ויוצא לי משם.
| א. |
מה ההבדל העקרוני בין שתי ההשקפות המבוטאות בשני מדרשים אלה? |
| ב. |
מה מסומל בבני נח ובטענתם במדרש אגדת בראשית? |
| ג. |
הידועים לך מדרשים ומאמרי חז"ל הנותנים אף הם ביטוי להשקפה הכלולה בדברי התנחומא דלעיל? | |