פסוק ה'
"וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה"
רש"י:
ד"ה טרם יהיה בארץ: כל טרם שבמקרא לשון "עד לא" הוא, ואינו לשון קודם ואינו נפעל לומר הטרים כאשר יאמר הקדים. וזה מוכיח ועוד אחר (שמות ט') כי טרם תיראון עדיין לא תיראון, ואף זה תפרש עדיין לא היה בארץ כשנגמרה בריאת העולם בששי קודם שנברא אדם וכל עשב השדה עדיין לא צמח, ובג' שכתוב ותוצא, לא יצאו אלא על פתח הקרקע עמדו עד יום ו', ולמה, כי לא המטיר, ומה טעם לא המטיר, לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתן של גשמים. וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו וצמחו האילנות והדשאים.
רמב"ן:
ד"ה וכל שיח השדה: על דעת רבותינו (בבראשית רבה) [עיין חולין ס:] בשלישי עמדו על פתח קרקע הארץ, ובששי צמחו לאחר שהמטיר עליהם. ועל דעתי כפי הפשט, כי בשלישי הוציאה הארץ העשב ועץ הפרי בקומותם וצביונם כאשר ציוותה בהם, ועכשיו יספר הכתוב כי אין נוטע וזורע מהם, והיא לא תצמח, עד אשר עלה אד ממנה והשקה אותה ונוצר האדם העובד אותה לזרוע ולנטוע ולשמור. וזהו טעם "שיח השדה טרם יצמח", שלא אמר "שיח האדמה", כי המקום הנעבד יקרא "שדה", אשר תזרע בשדה (שמות כ"ג ט"ז), לא נעבור בשדה ובכרם (במדבר כ' י"ז). וזהו תשמישו של עולם שנהיה מאחרי ששת ימי בראשית והלאה כל ימי עולם, כי בסיבת האד ימטירו השמים ובסבתם הארץ זירועיה תצמיח.
| 2. |
מה ביניהם בישוב הקושי? |
| 3. |
מה הסיוע מלשון הכתוב לכל אחד משני הפרשנים? |
| 4. |
בעקבות מי מהם הולך ספורנו:
ד"ה טרם יהיה בארץ: אמנם הטעם שבהבראם נמצאו בכח ולא בפועל באופן שכל שיח השדה עדיין לא היה בארץ וכן כל עשב השדה עדיין לא צמא. |
פסוק ה'
"...טֶרֶם יִהְיֶה... טֶרֶם יִצְמָח"
בנו יעקב, בספרו Genesis עמוד 81 (תרגום מגרמנית):
לא נאמר שלא הייתה עדיין צמחיה קיימת, להיפך – נאמר: הייתה קימת אלא שהייתה עדיין במצב בלתי מפותח, ואין זה פלא, כי שני הגורמים המשפיעים על התפתחות הצמחיה לא פעלו עדיין: כי לא המטיר ה' ולא עבד אדם את האדמה. ובכן: פירוש "טרם יהיה" אינו: לא היה במציאות, לא היה קיים, כי אם: לא הגיע למה שהיה מיועד להיות. וכן ישעיהו ט"ו ו'; ירמיהו י"ד ה'.
| 1. |
למי ממפרשינו מסכים בנו יעקב? |
| 2. |
מהי ראייתו משני הפסוקים שבישעיה ובירמיהו? |
| 3. |
כנגד איזו שיטה בספרות המדעית פונה כאן בנו יעקב? |
פסוק ה'
"... וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה"
בהתאם לפירושו את שני חלקי הפסוק הראשונים (עיין שאלה ב') מפרש בנו יעקב גם את החלק האחרון "ואדם אין לעבוד", בהסתמכו על במדבר כ' ה' "ומים אין לשתות".
|
הסבר, איפוא, כיצד יתפרש פסוקנו לפי זה, ומה הקושי המתורץ על ידי כך? |
פסוק ח'
"...גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם..."
רש"י:
ד"ה מקדם: ואם תאמר הרי כבר נאמר ויברא וגו' את האדם וגו', ראיתי בברייתא של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי מל"ב מידות שהתורה נדרשת וזו אחת מהן: כלל שלאחריו מעשה הוא פרטו של ראשון. ויברא וגו' את האדם זהו כלל סתם בריאתו מהיכן וסתם מעשיו חזר ופירש וייצר ה' אלהים וגו' ויצמח לו גן עדן ויניחהו בגן עדן ויפל עליו תרדמה השומע סבור שהוא מעשה אחר ואינו אלא פרטו של ראשון. וכן אצל הבהמה חזר וכתב ויצר ה' וגו' מן האדמה כל חית השדה כדי לפרש ויבא אל האדם לקרות שם וללמד על העופות שנבראו מן הרקק.
| 1. |
שני קשיים רצה רש"י לתרץ בזה. הסבר מה הם. |
| 2. |
מה תירוצו לכל אחד משני הקשיים? |
| 3. |
תן עוד דוגמאות בפרשת בראשית (או בפרשיות אחרות שבספר בראשית) מידה זו שהתורה נדרשת בה, שמזכירה רש"י כאן. |
השוה:
פסוק ח'
"וַיִּטַּע... גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר"
פסוק ט"ו
"וַיִּקַּח... אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"
|
הסבר, מהי סיבת הכפל הזה!
והשוה רש"י,
בראשית כ"ח י':
ד"ה ויצא יעקב: על ידי שבשביל שרעות בנות כנען בעיני יצחק אביו הלך עשו אל ישמעאל הפסיק הענין בפרשתו של יעקב וכתיב וירא עשו כי ברך וגו' ומשגמר חזר לענין הראשון.
שמות ו' ל':
ד"ה ויאמר משה לפני ה': היא האמירה שאמר למעלה הן בני ישראל לא שמעו אלי ושנה הכתוב כאן כיון שהפסיק הענין וכך היא השיטה כאדם האומר נחזור על הראשונות. |
פסוק ט"ו
"לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"
חזקוני:
"לעבדה": על שם "ששת ימים תעבוד"; "ולשמרה" על שם "שמור את יום השבת".
| 1. |
כיצד פירש אות "ה" של לעבדה ושל לשמרה? |
| 2. |
במה הוא נוטה מן הפירוש הרגיל, ומה הניעו לכך? |
פסוק ט"ו
"לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"
|
הסבר שאין פסוקנו סותר לנאמר בפרק ג', י"ט.
והשוה אבות דר' נתן פרק י"א בשבח העבודה:
שמעיה אומר: אהוב את המלאכה – כיצד? שיהא אדם אוהב את המלאכה ואל יהיה שונא את המלאכה, שכשם שהתורה ניתנה בברית, כך המלאכה ניתנה בברית, שנאמר (שמות ל"א) "ששת ימים יעשה מלאכה... ... ברית עולם". ר' שמעון בן אלעזר אומר: אף אדם הראשון לא טעם כלום עד שעשה מלאכה, שנאמר "ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה" והדר "מכל עץ הגן אכול תאכל." |
עקדת יצחק:
...ולזה ראתה חכמתו יתברך שלא יהיה זיווג האדם ואשתו על היחס המיני לבד כשאר בעלי החי, אבל שיהיה להם יחס אישי מיוחד, הוא יחזק אהבתם וחברתם להעזר זה מזה בכל ענייניהם עזר גמור ושלם, כאשר יאות להם, שלא יהיה כל אחד מהזכר והנקבה בפני עצמו כשאר הבעל חי הרועים על ידיהם, שאינם צריכים לחברה זה לזה. אמנם יתכן, שתהיה לו חברה נאותה ומשותפת לו כפי צרכו, ולזה אעשה לו העזר הראוי והנאות לו, השוה לו.
|
הסבר מהם הפסוקים בפרקנו שנאמר בהם במפורש או ברמז רעיון זה. |
לדעת ר' דוד הופמן יש להביא מפרקנו ראיה לכך שמגמת התורה והאידיאל שלה היא המונוגמיה (נישואין לאשה אחת בלבד).
|
מהיכן בפרקנו יש למצוא רמז לכך? |
הערה כללית לפרק ב' בהשואה לפרק א'
קאסוטו, "מאדם עד נח" עמוד 49:
ואשר להכפלה בענין יצירת האדם, המסופרת גם בפרשה הקודמת (פרק א') וגם בפרשתנו (פרק ב') – אינה מתנגדת כלל לדרכי המחשבה השמית... (התורה מספרת על יצירתו של האדם פעמיים) פעם בקיצור ובקווים הכלליים, כעל יצירת אחד היצורים שבעולם החמרי, ושנית באריכות ובפרטות כעל יצירת היצור המרכזי של העולם המוסרי. ולא היתה לה שום סיבה להמנע מהכפיל את העניין פעמיים, שהרי הייתה הכפלה זו מתאימה לשיטה של כלל ואחריו פרט, הרגילה לא רק בספרות המקראית, אלא גם ביתר הספרויות של המזרח הקדמון.