לדעת ר' דוד הופמן בפירושו לספר ויקרא, מהווים הפסוקים ט'-י"ח יחידה אחת בפרקנו, המתחלקת לחמש פסקאות קטנות.
|
הסבר מה הן, ומהו האופייני – מבחינה פנימית וחיצונית לכל אחת מן הפסקאות האלה. |
פסוק י"א
"לֹא תִּגְנֹבוּ"
ספרא כ"ג:
בן בג בג אומר: לא תגנוב את שלך מאחורי הגנב, שלא תֵרָאה (הר' בקמץ) גנב.
|
הסבר, מה רמז לשוני בפסוקנו מצא בן בג-בג לדבריו? |
פסוק י"א
"וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ"
| 1. |
מה בין כחש לבין שקר?
הוכח את הסברך בעזרת פסוקים. |
| 2. |
מה בין כחש שאחריו ב', לבין כחש שאחריו ל'?
השווה:
ויקרא ה' כ"א-כ"ב
"וְכִחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ בְּפִקָּדוֹן... אוֹ מָצָא אֲבֵדָה וְכִחֶשׁ בָּהּ"
מלכים א' י"ג, י"ח
"גַּם אֲנִי נָבִיא כָּמוֹךָ... כִּחֵשׁ לוֹ" |
פסוק י"א
"לֹא, תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ"
פסוק י"ב
"וְלֹא תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי לַשָּׁקֶר"
רש"י, (עפ"י הספרא):
אם גנבת – סופך לכחש, סופך לשקר, סופך להשבע לשקר.
השווה לדבריו אלה:
המלבי"ם, בהקדמה לפירושו לספר ישעיה:
כלל גדול, שהמליצה תעלה תמיד במושגיה מן הקל אל החמור, מן הקטן אל הגדול, מן המעט אל הרב, ולא בהפך; וכל מקום שתמצא שני עניינים שוים, בהכרח שהשני מוסיף על הראשון, בלשון המורגל: המליצה תדבר תמיד בדרך "לא זו אף זו"... עד שהדבר היה לנו לעינים לדעת על ידו גדרי השמות הנרדפים, שכל מילה המאוחרת ידענו, שכוללת יותר מן הקודמת לה: כשאומר (ישעיה י' ז'): "להשמיד בלבבו ולהכרית גויים לא מעט", ידענו ש"הכרתה" כוללת יותר מ"השמדה". ולזה כשבא בשלילה – אמר (משלי מ"ח י"ט) "לא יכרת ולא ישמד" – ואף לא ישמד... וכן (משלי ו' ד') "אל תתן שנה לעיניך – ותנומה לעפעפיך" – שלא לבד שלא יישן שנת קבע, אף לא ינום תנומת ארעי. ואם תמצא סותר אל הכלל, יש להעיר עליו.
המלבי"ם, מוסיף לכלל זה עוד כלל שני, אילת השחר כלל ר"ב:
ולפעמים הפך הכתוב הסדר הזה (כוונתו: סדר לא זו אף זו) לפי הסיבות ומסובביהם, שבא סדר הכתוב לפי התולדה שיצמח ממעשיהם. וכן דרשו חז"ל על הפסוק (תהלים א' א') "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב", שאם הלך – סופו לעמוד, אם עמד סופו לישב, אם ישב – סופו ללוץ אתם דברי לצים.
| 1. |
מקובלנו שאין רש"י מביא דברי חז"ל לפירוש הפסוק, אלא אם כן מצא בפסוק קושי הדורש הסבר והמתישב ע"י דברי חז"ל הללו. הסבר מהו אפוא הקושי שמצא רש"י בפסוקנו, והשתמש בתשובתך בדברי המלבי"ם הנ"ל! |
| 2. |
עבור על פרקנו ומצא בו עוד פסוק המעמיד את רש"י לפני אותו קושי! |
| 3. |
היכן מצינו רעיון זה שמגלה רש"י בפסוקנו שוב מרומז בתורה או בנ"ך? |