פסוק ב'
"וַיֹּאמֶר אֶל אַהֲרֹן קַח לְךָ עֵגֶל בֶּן בָּקָר"
רש"י:
ד"ה קח לך עגל: להודיע שמכפר לו הקב"ה ע"י עגל זה על מעשה העגל שעשה.
השווה לדברי רש"י אלה:
רש"י, ויקרא ט"ז ד':
ד"ה כתנת בד קדש ילבש: מגיד שאינו משמש לפנים בשמונה בגדים שהוא משמש בהם בחוץ, שיש בהם זהב, לפי שאין קטיגור נעשה סניגור (ראש השנה כ"ו) אלא בד' ככהן הדיוט, וכולן של בוּץ.
במדבר י"ט ג':
ד"ה אל אלעזר הכהן: כשם שנקהלו על אהרן שהוא כהן לעשות העגל ולפי שאהרן עשה את העגל לא נעשית עבודה זו על ידו, שאין קטיגור נעשה סניגור.
ומקשין מפרשי רש"י משני מקומות אלה על מקומנו: והלא "אין קטיגור נעשה סניגור".
| 1. |
הסבר מהי הקושיה ומה מובנה. |

| 2. |
ומביא הרא"ם, בשם "יש אומרין":
מפני שהחוטאים בדבר אחד ונזופים בו, אין מדרכם שישתמשו באותו דבר ואפילו שיזכירוהו בפיהם כל עוד שלא נתכפר להם עוון, מפני שעל ידי שהוא משתמש בו או מזכירו בפיו, נזכר עוונו. ולכן בהכרח כשהם רואים את אהרן עכשו שהוא מקריב העגל שחטא בו ואינו ירא פן יזכור עוונו, נודע להם שבודאי נתכפר עוון העגל.
ומוסיף הרא"ם:
ואין זה נכון. הסבר מלשונו של רש"י לפסוקנו ש"אין זה נכון". |
פסוק ב'
"וַיֹּאמֶר אֶל אַהֲרֹן קַח לְךָ עֵגֶל"
רמב"ן:
נצטוה משה רבנו בקרבנות הללו כמו שאמר בסוף (פסוק ו') "זה הדבר אשר צוה ה' תעשו" ואם לא נזכר זה. וכן (שמות ט"ז ל"ב) "זה הדבר אשר צוה ה' מלא העומר..." וכן (בראשית ל"א י"ג) "אנכי האל בית אל", סיפר יעקב זה ואם לא נזכרה האמירה לו. וכבר הראיתיך בפרשיות של מצוות הפסח כאלה רבות.
| 1. |
מה קשה לרמב"ן בפסוקנו? |
| 2. |
היכן נמצא קושי זה שוב בפרשת שמיני (פרק י')? |

| 3. |
למה לא יפרשנו במקום השני בפרק י' כאשר יפרשנו כאן? |
| 4. |
היכן מצינו בלימודנו בשנה זו קושי ממין זה ויישובו ברמב"ן בספר שמות? |
| 5. |
למה יביא הרמב"ן כסיוע לפירושו שמות ט"ז ל"ב ולא יביא שמות ט"ז ט"ז, הקודם לו בפרק? |
פסוק ד'
"כִּי הַיּוֹם ה' נִרְאָה אֲלֵיכֶם"
רש"י:
ד"ה כי היום ה' נראה:
להשרות שכינתו במעשה ידיכם. לכך קרבנות הללו באין חובה ליום זה.
שד"ל:
ד"ה כי היום ה' נראה: ...וטעמו על ירידת האש מן השמים, כי אמנם כל נס ניכר וגלוי הוא "מראה כבוד ה'", כמו (שמות ט"ז ז') "ובקר וראיתם את כבוד ה'" שאין המכוון בו אלא ירידת המן. ואולי בכוונה נקדו "נראָה" (בקמץ), כדי שיובן – אש ה', לא האל עצמו.
| 1. |
מהו הקושי הלשוני-דקדוקי שרצה שד"ל לישב? |

| 2. |
ר' דוד הופמן, מישב קושי דקדוקי זה בעזרת הפסוקים:
בראשית כ"ג י"ג
"וַיְדַבֵּר אֶל עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם הָאָרֶץ לֵאמֹר אַךְ אִם אַתָּה לוּ שְׁמָעֵנִי נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה קַח מִמֶּנִּי וְאֶקְבְּרָה אֶת מֵתִי שָׁמָּה" בראשית ל' י"ג
"וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר" מהי חולשת פירושו? |
| 3. |
מהו הקושי הענייני בפסוקנו שרצה שד"ל לישב?
ועיין גם רשב"ם, פסוק ד':
ד"ה כי היום הזה: ויוציא אש מן השמים להקטיר קורבנות. |
פסוק ז'
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קְרַב אֶל הַמִּזְבֵּחַ"
ספרא ז':
ויש אומרים: היה אהרן רואה את המזבח כתבנית שור והיה מתירא ממנו. אמר לו משה: אחי, ממנו אתה מתירא? הגס לבך וקרב אליו. לכן נאמר: "קרב אל המזבח".
רמב"ן, לדברי ספרא אלה ז':
ד"ה קרב אל המזבח: וטעם זה, כי בעבור שהיה אהרן קדוש ה' ואין בנפשו חטא זולתי מעשה העגל, היה החטא ההוא קבוע לו במחשבתו, כענין שנאמר (תהלים נ"א) "וחטאתי לנגדי תמיד", והיה נדמה לו כאילו צורת העגל שם מעכב בכפרותיו, ולכך אמר לו משה "הגס דעתך", שלא יהיה שפל רוח כל כך, כי כבר רצה ה' את מעשיו.
|
מהי דרך הרמב"ן בפירושו את מדרש חז"ל הנ"ל?
והשווה לדרכו בפירוש מדרשי חז"ל:
רמב"ן:
בראשית י"א כ"ח:
ד"ה על פני תרח:...כי אברם אשר נולד בכותא חלק על דעת ההמון שהיו עובדים השמש, ונתן המלך אותו בבית הסוהר והיה עמהם בתוכחות ימים רבים שם, אחר כך פחד המלך שישחית עליו ארצו ויסיר בני האדם מאמונתם וגירש אותו אל קצה ארץ כנען אחר שלקח כל הונו. והנה על כל פנים במקום ההוא בארץ כשדים נעשה נס לאברהם אבינו, או נס נסתר, שנתן בלב אותו המלך להצילו ושלא ימיתנו והוציא אותו מבית הסוהר שילך לנפשו, או נס מפורסם שהשליכו לכבשן האש וניצל כדברי רבותינו...
בראשית ל"ז ט"ו:
ד"ה וימצאהו איש: ...ולהודיענו עוד, כי הגזרה אמת והחריצות שקר, כי זימן לו הקב"ה מורה דרך שלא מדעתו להביאו בידם. ולזה נתכוונו רבותינו (ב"ר פ"ד י"ד) באמרם כי האישים האלה הם מלאכים, שלא על חנם היה כל הסיפור הזה, להודיענו כי עצת ה' היא תקום.
בראשית ל"ז י"ז:
ד"ה נסעו מזה: הסיעו עצמן מן האחווה. נלכה דותינה, לבקש לך נכלי דתות שימיתוך בהם. ולפי פשוטו שם מקום הוא, ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, לשון ר' שלמה. ואין הכוונה לרבותינו שיפרש לו האיש נסעו מזה מן האחווה והלכו לעורר עליך דינין ותרעומות, שאם כן היה נמנע ללכת ולא היה מסכן בעצמו. אבל הכוונה להם כי האיש גבריאל אשר הגיד לו הגיד אמת, ואמר לשון משמש לשני פנים, ושניהם אמת, והוא לא הבין הנסתר בו, והלך אחר הנגלה ממנו, וילך אחר אחיו וימצאם בדותן כאשר אמר לו. ודרשו זה, מפני שהאיש הזה הוא מלאך, ואם כן יודע הוא אנה הם, ולמה לא אמר הנם בדותן, ואמר כמסתפק ששמע מהם שילכו שם ואינו יודע אנה הם עתה, ולכן יעשו מדרש במאמרו. |
פסוק כ"ג
"וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כָּל הָעָם"
רמב"ן, בראשית י"ח ב':
ד"ה והנה שלשה אנשים נצבים: והנה פירוש הפרשה הזאת, אחרי שאמר כי בעצם היום הזה נימול אברהם, אמר שנראה עליו ה' בהיותו חולה במילתו יושב ומתקרר בפתח אהלו מפני חום היום אשר יחלישנו, וזה גילוי שכינה אליו למעלה וכבוד לו, כענין שנאמר במשכן (ויקרא י' כ"ג): "ויצאו ויברכו את העם וירא כבוד ה' אל כל העם", כי מפני השתדלותם במצוות המשכן זכו לראיית השכינה, ואין גילוי השכינה כאן וכאן לצוות להם מצוה או לדיבור כלל, אלא גמול במצוה הנעשית כבר, ולהודיע כי רצה אלוהים את מעשיהם כענין שנאמר (תהלים י"ז ט"ז): "אני בצדק אחזה פניך אשבעה בהקיץ תמונתך". וכן ביעקב אמר: "ויפגעו בו מלאכי אלוקים" (בראשית ל"ב ב'). ואין שם דיבור ולא שחידשו לו דבר, רק שזכה לראיית מלאכי עליון וידע כי מעשיו רצויים. וכן היה לאברהם בראיית השכינה זכות... וזו כוונתם ז"ל (של חז"ל) שאמרו "לבקר את החולה" (ועיין רש"י י"ח א' ד"ה וירא אליו ה'), שלא היה לדיבור אלא לכבוד לו.
| 1. |
מהו הקושי המשותף שמצא הרמב"ן בפסוקנו, בבראשית י"ח א' ובבראשית ל"ב ב'? |
| 2. |
מהי מטרת גילוי השכינה גם שם וגם במקומנו לדעת הרמב"ן ("כאן וכאן")? |
| 3. |
לשם מה נעזר הרמב"ן ליישוב קושייתו בתהלים י"ז ט"ז? |
| 4. |
האם דרך הרמב"ן בפרשו מדרשי חז"ל שמצאנו בשאלה ד' מתאימה לדרכו כאן בפרשו את מדרש חז"ל המובא בדברי רש"י, בראשית י"ח א':
ד"ה וירא אליו ה'- לבקר את החולה (ב"מ פ"ו) אמר רבי חמא בר חנינא יום שלישי למילתו היה ובא הקב"ה ושאל בשלומו. |
------------------------------------------------------------------------------------
הערה: למושג כבוד ה' עיין גיליון שמיני תש"ד שאלה א'.