לקראת הירידה השניה למצרים
בראשית פרק מג
א. | שאלות כלליות |
1. |
השווה את שיחת האחים עם אביהם בראשונה בשובם ממצרים (מ"ב, ל-ל"ד) לשיחת האחים עם אביהם בשנייה (מ"ג, ג'-ד'). מה הן הנקודות החשובות בהבדל שבין שתי השיחות ומהי סיבת השוני? |
2. |
מה ראה יהודה להוסיף בסוף דבריו את הכתוב בפסוק י': כי לולא התמהמהנו כי עתה שבנו – ולמה לא סיים דבריו בהצעת ערבותו, וחטאתי לך כל הימים..."? |
3. |
השווה את הכנות יעקב לקראת פגישת בניו עם האיש (פסוקים י"א-י"ד) להכנות יעקב לקראת פגישתו עם עשו (ל"ב, ח-כ"ב). במה הן דומות ובמה הן שונות ומהי סיבת השוני? |
ב. | פניית יעקב לבניו |
השווה את פניית יעקב אל בניו בפעם הראשונה לפני רדתם מצרימה: "רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם" לפניית יעקב אל בניו בפעם השנייה: "שֻׁבוּ שִׁבְרוּ לָנוּ מְעַט אֹכֶל" מהי סיבת השנוי כתוספת מילת "מעט" בפעם השנייה? |
ג. | "ויאמרו שאל שאל האיש לנו..." |
"וַיֹּאמְרוּ שָׁאוֹל שָׁאַל הָאִישׁ לָנוּ וּלְמוֹלַדְתֵּנוּ..."
והנה יעקב חשב שהם כאנשים דברנים אמרו לו, מה שלא היה שואל מאתם וזהו אמרו (פסוק ו') "למה הרעותם לי להגיד לאיש העוד לכם אח" כי חשב שאת נפש הילד היה מבקש בשאלו אותו, והם לא ידעו להנצל מקושית דבריו כי אם בשנותם מאמתת הדברים, וזהו אמרו: "שאל שאל האיש לנו ולמולדתנו, לאמור העוד אביכם חי, היש לכם אח" – ומפני שהוא שאל עליך ועל אחינו, הגדנו לי על פי הדברים האלה. השווה לדברי האברבנאל האלה.
ד"ה ואת הארץ תסחרו: שינו לו בדבר מפני השלום כדי שישמע אליהם לשלח אתם בנימין, כי ברצונם מיד היו חוזרים לולי שאמר לא ילך בני עמכם. וכן אמרו לו: אחיכם האחד הניחו אתי, ולא הגידו לו מאסרם ולא מאסר שמעון.
ויתכן שאמר להם יוסף ואת הארץ תסחרו, ולא סיפרו הכתוב, וטעמו שתביאו סחורה כרצונכם לקנות התבואה ולא אקח מכס סחורתכם כי איטיב לכם תחת בשתכם.
וכן שאול שאל האיש לנו ולמולדתינו (להלן מג ז), התנצלות לאביהם. או כאשר אמרו לו כלנו בני איש אחד נחנו, אמר להם לא כי באמת ערות הארץ באתם לראות, והגידו לי אם אביכם חי ואם יש לכם עוד אח, כי אחקור עליכם ואדע מה אתם. ואז ענו שנים עשר אחים אנחנו בני איש אחד והוא בארץ כנען היום, כי עודנו חי והקטן עמו והאחד איננו. והוא מה שאמר יהודה (להלן מד יט) אדוני שאל את עבדיו לאמר היש לכם אב או אח. וכן במקומות רבים יקצר במעשה או בסיפור כאשר הזכרתי (לעיל כד כב, לא ז).
ורש"י כתב תסחרו, תסבבו, וכל לשון סחורה וסוחרים על שם שמסבבים אחר פרקמטיא. נראה שרצה הרב להזהר מזה שלא אמרו אלא שיהיו רשאים לסבוב הארץ ולשבור בר כרצונם תמיד, ולא פירש כן (לעיל לד י) שבו וסחרוה, ויסחרו אותה (שם פסוק כא).
1. |
מה הקושי בפסוקנו? |
2. |
באיזה דרך מיישב את הקושי האברבנאל במקום הנ"ל? |
3. |
באיזה דרך מיישב את הקושי הרמב"ן במקום הנ"ל? |
4. |
היכן מצאנו בפרשתנו שוב קושי ממין זה ומהו הדרך לפתרונו שם? |
5. |
התוכל להכריע בין דעת הרמב"ן לדעת אברבנאל ביישוב הקושי על פי פשט הכתובים? |
ד. | "ונחיה ולא נמות" |
"וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת"
רש"י:
ד"ה ונחיה: נצנצה בו רוה"ק ע"י הליכה זו תחי רוחך שנאמר ותחי רוח יעקב אביהם.
ד"ה ולא נמות: ברעב (ב"ר) בנימין ספק יתפש ספק לא יתפש ואנו כלנו מתים ברעב אם לא נלך מוטב שתניח את הספק ותתפוש את הודאי.
ד"ה ונחיה: במזון.
ד"ה ולא נמות: על יד האיש אדוני הארץ שאמר לנו ויאמנו דבריכם ולא תמותו.
1. |
מה קשה? ובמה דומים שני הפירושים? (השווה לדרך פרשנית זו- ד"ה ותחיינה: מספקות להם מים ומזון (סוטה שם) תרגום הראשון וקיימא והשני וקיימתון לפי שלשון עבר לנקבות רבות תיבה זו וכיוצא בה משמשת לשון פעלו ול' פעלתם, כגון (שמות ב) ותאמרנה איש מצרי ל' עבר כמו ויאמרו לזכרים ותדברנה בפיכם (ירמיהו מד) ל' דברתם כמו ותדברו לזכרים וכן (יחזקאל יג) ותחללנה אותי אל עמי ל' עבר חללתם כמו ותחללו לזכרים. רש"י, דברים ל"ג ו': ד"ה יחי: בעולם הזה. ד"ה ואל ימות: לעולם הבא שלא יזכר לו מעשה בלהה. רש"י, ישעיה ל"ח א': ד"ה כי מת אתה, ולא תחיו: מת אתה בעולם הזה ולא תחיה לעולם הבא משום דלא נסבת איתתא כו' כדאיתא בברכות. |
2. |
התוכל ליישב את מקומנו – וכל הדומים לו – בניגוד לרש"י על דרך הפשט? |
ה. | "ושלח לכם את אחיכם..." |
"וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת בִּנְיָמִין"
רש"י:
ד"ה את אחיכם: זה שמעון.
ד"ה אחר: רוה"ק נזרקה בו לרבות יוסף (ב"ר).
ד"ה ושלח לכם את אחיכם: נראה על דרך הפשט כי לא היה שמעון רצוי אביו בעבור דבר שכם, ולכך לא אמר את שמעון בני ואת בנימין, כי לא יזכרנו בשמו, וכאשר עזבו במצרים ימים רבים, אילו היה בביתו לחם לא שלח עדיין את בנימין וינחהו במצרים.
ורש"י כתב רוח הקדש נצנצה בו לרבות את יוסף. ובבראשית רבה (צב ג) גם כן אמרו: ושלח לכם את אחיכם, זה יוסף, אחר, זה שמעון. ונכון הוא. כי נתן דעתו בעת התפלה להתפלל סתם גם על האחר אולי עודנו חי...
1. |
מה קשה לרש"י בפסוקנו ומה קשה לרמב"ן? |
2. |
מה בין רש"י לרמב"ן בפירוש פסוקנו? |
3. |
כיצד מתייחס הרמב"ן למדרש רבותינו שבבראשית רבה המובא בקיצור בדברי רש"י ובמפורש בדברי הרמב"ן? (השווה ליחסו זה של הרמב"ן למדרש רבותינו גם דבריו שמות א'-א'). |