גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

"המילה המדריכה" - נתן

ב.

השוואת פסוקים

ג.

שאלות ודיוקים ברש"י

ד.

"כי באתי" - בגוף ראשון

ה.

לשון "וענית"

פרשת כי תבוא
שנת תשי"ד

מקרא ביכורים

דברים פרק כו, פסוקים א - יא

לפרטי הפסוקים האלה השווה גיליון כי תבוא תש"ט.

לטעם המצווה עיין גיליונות כי תבוא תש"ז - תש"ח.

א.  "המילה המדריכה" - נתן

שים לב:

1) פסוק א'

"וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ ..."

2) פסוק ב'

"וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ..."

3) פסוק ג'

"כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ"

 4) פסוק ו'

"וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה"

5) פסוק ט'

"וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"

6) פסוק י'

"וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי"

7) פסוק י"א

"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה'..."

בובר, "בין עם לארצו" לפסוק ט':

הוא, האלוקים, הוא הנותן. גם כאן כמו במקומות רבים במקרא, מתבלט העיקר על ידי זה שבפרק הכולל את המצוה ואת התפילה חוזר שבע פעמים הפעל "נתן". היינו, שלש הפעמים הראשונות ושלש הפעמים האחרונות מכוונות המילה למתנת אלוקים לישראל, ואילו בין אלה לאלה נמצא "נתן" מוזר, ודאי לא כדי להשלים את מספר השבע בלבד, אלא קודם כל כדי להמחיש ביותר את הרקע השלילי שמאחורי הנתינה האלוקית. המצרים הם שנתנו עלינו עבודה קשה.
מסוג זה היא ה"נתינה" ההיסטורית של עולם הגויים לישראל, נתינת אלוקים משחררת אותו ממנה.

1.

מהו – לפי ריבוי זה של מילת "נתן" בפרשתנו – הטעם של מצוות הבאת ביכורים?

2.

מהו הטעם להזכרת שעבוד מצרים לפי הפירוש המקובל, ומהו טעמה לפי דברי בובר?

3.

הידועים לך עוד מקומות בתורה בהם חוזרת המילה העיקרית ("המילה המדריכה") שבע פעמים?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר