פסוקים י"ח-כ'
"אַל תַּכְרִיתוּ אֶת שֵׁבֶט מִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי מִתּוֹךְ הַלְוִיִּם וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְאֶל מַשָּׂאוֹ וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
רש"ר הירש:
למעלה נאמר שכלי הקודש שעל בני קהת לשאתם ינתנו להם רק אחרי כיסויים, בכדי שלא יגעו אל הקודש בגילויו. כאן נאסר עליהם להיות נוכחים בשעה שאהרן ובניו עסוקים בכיסויים. "ולא יבואו לראות כבלע את הקדש". אם לא נשגה בהבנתנו את האיסור הזה, הרי כוונתו היא שכלי הקודש לא יהיו בעיני נושאיהם דברים שישיגום משיגי הגוף בלבד, אלא שיהיו להם דברים שבמחשבה ושבהם ובמסומל בהם ימלאו רוחם ונפשם. חדירתם זו בעיני רוחם ושכלם למהותם של כלי הקודש שנמסרו לשמירתם היא היא החלק העיקרי של תפקידם, ואילו היו משהים הבטתם החושנית, הסתכלותם בעיני בשר, בכלי הקודש בזמן כיסויים, היה נפגם ואף מתחלל מלוא תפקידם זה.
אברבנאל:
"וזאת עשו להם" רצונו לומר בעבורם, ויחיו ולא ימותו בכרת בגשתם אל קודש הקדשים, כי נפש האדם בגשתו אל הקודש תכסוף לראות חוץ מגבולו, ולכן אתם צריכים לכסות ולהעלים, כדי שלא ימותו בהרסם לראות.
| 1. |
מה ההבדל בין שתי דעות אלה בטעם האיסור של "ולא יבואו לראות"?
נגד איזו תקלה מוסרית בא איסור זה להילחם לפי דעת כל אחד מן הפרשנים האלה? |
| 3. |
מה היו המניעים שגרמו לאנשי בית שמש לעבור על איסור זה שבפסוקנו?
(עיין לשם תשובה בשמואל א' פרק ו', ד'-ה'-ו' שם!) |
פסוק כ'
"וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ"
רש"י:
ד"ה ולא יבואו לראות כבלע: לתוך נרתק שלו, כמו שפירשתי למעלה בפרשה זו. ופרשו עליו בגד פלוני וכיסו אותו במכסה פלונית ובלוע שלו הוא כיסויו.
רשב"ם:
ד"ה כבלע את הקדש: כשסותרין את ההיכל כבוד ה' נגלה, ואם יראו - ימותו. כמו שמצינו באנשי בית שמש כי ראו בארון ה'.
רשב"ם:
ד"ה כבלע: כמו בלע ה'; ודרך אורחותיך בלעו; בלע כל ארמנותיה; ומאשריו מבולעים. וכן כתיב למעלה שמשעה שהיו מתחילים לפרק את המשכן היו מתרחקים בני קהת כדכתיב ובא אהרן ובניו בנסוע המחנה והורידו את פרכת המסך. וכל הפרשה עד "וכלה אהרן ובניו לכסות" וגומר, ואחרי כן יבאו בני קהת.
הפסוקים המובאים ברשב"ם הם כפי סדרם אצלו: איכה ב' ב'; ישעיה ג' י"ב; איכה ב' ה'; ישעיה ט' ט"ו.
הכתב והקבלה:
אמנם בבמדבר רבה נאמר: אמר ר' לוי: "כבלע" זה שהוא נופל מן העין – פירש "כבלע" כשיעור הרף עין ("אויגענבליק") שהעור המכסה את העין יורד עליו ומכסה אותו וחוזר ונגלה מהרה, וזהו הרף עין, שנרפה העין מראייתו. דומה לזה אמר חד מן המבארים: "כבלע" עניינו זמן מועט, כרגע והרף עין (כאיוב ז' י"ט) "עד בלעי רוקי"; וטעם המקרא אף כרגע והרף עין לא יראו את הקודש.
| 1. |
הסבר מהם שלושת הפירושים של "כבלע". |
| 2. |
לפי איזה משלושת הפירושים הנ"ל יש לפרש את פסוקנו ע"י סירוס? |
| 3. |
מהי חולשתו של פירוש הרשב"ם, ובמה אין כל הפסוקים המובאים בפירושו כראיה דומים לפסוקנו? |
------------------------------------------------------------------------------------
הערה: לפי רשב"ם בהוצאה המדעית של רוזין תרמ"ב, יש לגרוס לא כפי המודפס בחומשים שלנו, אלא: "כשסותרין את ההיכל נגלה, ואם יראו ימותו" (והכוונה: נגלה ההיכל ואשר בו, ואין כאן שום מקום לשם ה' אשר נשתרבב הנה בטעות).
פסוק ט"ו
"וְכִלָּה אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכַסֹּת אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ בְנֵי קְהָת לָשֵׂאת וְלֹא יִגְּעוּ אֶל הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
במדבר רבה ד' י"ט:
אמר משה לפני האלוקים: ריבונו של עולם! דמן של בני קהת אסור ודמן של בני אהרן מותר?! אמר לו הקב"ה: לאו! אלא אהרן קודש קדשים שנאמר (דברים הימים א' כ"ג) "ויבדל אהרן להקדישו בקדש קדשים", וארון קודש קדשים, ואין קודש קדשים מזיק לקודש קדשים! אבל בני קהת אינם קודש קדשים וארון וכל כלים הנתונים בפנים קודש קדשים והם מזיקים להם – לכך יתנו בני אהרן דעתם, שלא ימותו בני קהת!
|
הסבר מהו הרעיון המסומל בדברי המדרש הזה! |