העניין המקשר את ההפטרה הזו לפרשתנו הוא העונש הניתן פה ושם למצרים.
| 1. |
הסבר את ההבדל בין יחס מצרים לישראל בפרשתנו (וארא) ובין יחסה לישראל בתקופה עליה מדבר הנביא, וכפי שהוא תיאר יחס זה! |
| 2. |
מהם שני הנימוקים הניתנים בדברי ההפטרה הזאת לגזר הדין על מצרים?
(העזר גם ביחזקאל פרק י"ז). |
| 3. |
מה ראו מסדרי ההפטרה לפתוח בכ"ח כ"ה ולא בתחילת הנבואה על מצרים (כ"ט א')? |
| 4. |
התוכל להסביר בעזרת דברי הנבואה הזאת את סיבת השינוי שבין האות שנתן ה' למשה לעשותם לעיני ישראל (פרק ו') ובין האות אשר ציוה ה' את משה לעשותו לפני פרעה (ז' ח'-י"ג)? |
פסוק ג'
"לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי"
השוה:
יחזקאל י"א י"ז
"וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְאָסַפְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת..."
כ"ט ה'
"לֹא תֵאָסֵף וְלֹא תִקָּבֵץ"
המלבי"ם, ישעיה י"א י"ב:
ההבדל בין "אסף" ובין "קבץ" – פועל 'אסף' מצאנוהו לרוב על כניסת איזה דבר למקום מיוחד, לא על קיבוץ המפוזר, שעל זה בא 'קבץ' בכל מקום, (בראשית מ"ב ט"ז) "ויאסף אותם אל משמר" והוא משתתף עם 'כנס', לבד ש'אסף' מורה על הכנסה מן החוץ אל הפנים, ופועל 'כנס' מורה מה שכונסו בבית עצמו אל האוצר או כל מקום משומר; (קהלת ב' כ"ו) "לאסוף ולכנוס" – לאסוף מן החוץ אל הבית, ולכנוס אח"כ בבית אל האוצר לבל יוציאנו. (ומזה בא פועל 'אסף' אל התחבר הדבר אל עצמו (שמואל א' י"ד כ') "ויאמר שאול אל הכהן: אסוף ידיך". שיאסף ידיו אל גופו; (מלכים ב' ה') "ואספתו מצרעתו", "ואסף המצורע", שהמצורע מחוץ למחנה מושבו, בהרפאו נאסף אל תוך המחנה.)
ולכן גם בעת ישמש פועל 'אסף' על הקיבוץ, אין כוונתו לקבץ נפזרות (= שזהו משמעות 'קבץ'), רק להכניס הנידח אל מקומו.
|
התוכל להסביר לפי הגדרה זו את סיבת השינוי בסדר המילים בין שני הפסוקים הנ"ל? |
פסוק י"ח
"וְשָׂכָר לֹא הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ מִצֹּר עַל הָעֲבֹדָה אֲשֶׁר עָבַד עָלֶיהָ"
רש"י:
לאחר ששללו שללה עלה הים ושטף מהם...
רד"ק:
ד"ה ושכר לא היה...: כי כשכבש נבוכדנצר צור ושלל שללה בא הים על העיר ושטף כל השלל... והנה חיל נבוכדנצר טרחו ויגעו לשווא והקב"ה שלח להם ונתן להם שלל מצרים חלף עבודתם אשר עבדו בצור.
|
מה הקושי בפסוקנו שאותו רצו ליישב ע"י סיפור העובדה שאינה כתובה כלל בכתוב? |
פסוק כ'
"פְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר עָבַד בָּהּ נָתַתִּי לוֹ אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם"
|
מקשים: במה נשתנה נבוכדנצר וכל חילו שניתן להם מאת ה' שכר על עמלם, וכי כל צבאות אשר לא ראו שכר בעמל מלחמתם ניתן להם שכר אחר מאת ה'?
יישב קושייתם! |
פסוק כ'
"פְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר עָבַד בָּהּ"
| 2. |
המילה "בה" - למי או למה היא מוסבת? |
פסוק כ'
"פְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר עָבַד בָּהּ נָתַתִּי לוֹ אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר עָשׂוּ לִי"
אברבנאל:
אמנם ביאר ואמר, שלא גזר זה על ארץ מצרים בלבד כדי לתת שכר לכשדיים. כי הנה פרעה ומצרים נתחייבו לזה באמת מפני מה שעשו לישראל, והוא מה שנאמר למעלה... ועל זה נאמר כאן: "נתתי לו את ארץ מצרים אשר עשו לי", ר"ל: תחת אשר עשו לי.
| 1. |
פרק ז' פסוק י"א
"וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן"
ראב"ע:
ד"ה לחכמים: חכמי המזלות.
ד"ה ולמכשפים: משנים דבר התולדות למראה עין.
ד"ה והחרטומים: הם היודעים סוד התולדות (פירוש על הראב"ע: חכמי הטבע).
קאסוטו:
ד"ה חרטומי מצרים: אלה הם החכמים והמכשפים.
הסדר בצלע א' הוא: נשוא - נושא - ושני משלימים.
בדרך כלל בא ההפסק הגדול בכגון זה לפני המשלים האחרון. התוכל להסביר, מדוע לא הוטעם כאן – בהתאם לנוהג זה – בטעמים: דרגא תביר טפחא אתנחתא?
(שים לב שחכמי מצרים נזכרים בתורה רק בסיפורי יוסף, ושהמכשפים אינם נזכרים כלל בפעם נוספת, ואילו החרטומים באים עוד פעמים אחדות בפרקים האלה. ראה גם ראב"ע וקאסוטו.) |
| 2. |
פרק ז' פסוק י"ז
"כֹּה אָמַר ה' בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי ה' הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה אֲשֶׁר בְּיָדִי עַל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר וְנֶהֶפְכוּ לְדָם"
בצלע הראשונה – שהיא קצרה באופן יחסי – באו שני זקפים, ואילו בצלע השנייה – שהיא ארוכה – לא בא אפילו זקף אחד.
הסבר את צירוף הטעמים בשתי הצלעות. |
| 3. |
שמות ז' כ"ד
"וַיַּחְפְּרוּ כָל מִצְרַיִם סְבִיבֹת הַיְאֹר מַיִם לִשְׁתּוֹת..."
שד"ל:
חפרו והוציאו מים, וכיוצא בזה "ויחפרוהו ממטמונים" (איוב ג' כ"א), ולפי זה היה ראוי הטפחא תחת "מים" (כלומר, פירוש זה היה דורש את סדר הטעמים: קדמא ואזלא מירכא תביר טפחא אתנחתא). ובעל הטעמים פירש: ויחפרו לשתות מים.
| א. |
איך מפרשים בעלי הטעמים את הפסוק? |
| ב. |
איך אפשר היה לפרש על פי ההשוואה עם הפסוק מאיוב? | |