דיני מלוה
שמות פרק כב, פסוקים כ - כו
לפסוק כ"ד שבפרקנו עיין גיליון משפטים תש"ט שהיה כולו מוקדש לפסוק זה לבדו, וצרפהו הנה.
א. | שאלות מבנה |
פרופ' קאסוטו, בספרו "פירוש על ספר שמות" רואה בפסוקים כ"ב י"ז-י"ט יחידה – פסקה אחת, וכן בפסוקים כ'-כ"ו פסקה לחוד.
1. |
מה המאחד את כל אחת משתי הפסקאות האלה? איזה שם (כותרת) תוכל לתת לכל אחת מהן? |
2. |
התוכל למצוא סיבה לכך למה נסמכה הפסקה כ'-כ"ו – בייחוד הפסוק הראשון שבה – לפסקה הקודמת? |
ב. | השוואת מפרשים |
"אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ"
ד"ה אם כסף תלוה: אם נתן לך השם הון שתוכל להלוות העני.
1. |
מה קשה לראב"ע בפסוקנו, שהצריכו להוסיף מילים אלה? (וכי יעלה על הדעת שילווה מי שאין לו כסף?) |
2. |
העתק את פסוקנו עד למילה "עמי" בסימני פיסוק לפי פירוש הראב"ע! |
3. |
השווה דברי ראב"ע אלה לדברי רש"י, כ"ב כ"ד: ד"ה אם כסף תלוה: רבי ישמעאל אומר: כל אם ואם שבתורה רשות חוץ מג', וזה אחד מהן. וכן רש"י, פרק כ' פסוק כ"א: אם מזבח אבנים: (מכילתא) רבי ישמעאל אומר: כל אם ואם שבתורה רשות חוץ מג', ואם מזבח אבנים תעשה לי הרי אם זה משמש בלשון כאשר - וכאשר תעשה לי מזבח אבנים, לא תבנה אתהן גזית, שהרי חובה עליך לבנות מזבח אבנים שנאמר (דברים כ"ז) אבנים שלמות תבנה. וכן (שמות כ"ב) אם כסף תלוה חובה הוא, שנאמר (דברים ט"ו) והעבט תעביטנו, ואף זה משמש בלשון כאשר. וכן (ויקרא ב') ואם תקריב מנחת ביכורים - זו מנחת העומר, שהיא חובה, ועל כרחך אין אם הללו תלוין, אלא ודאין ובלשון "כאשר" הם משמשים. המסכים הראב"ע לדברי רש"י בפירוש המילה "אם"? |
ראב"ע:
ד"ה אם כסף תלוה: וקרא העניים "עמי", כי החסידים לא יבקשו עושר בעולם הזה, והעד אליהו ואלישע – שלא רצה לקבל ממון מנעמן – גם שמואל הרמתי.
4. |
רש"י: ד"ה את עמי: (ב"מ ע"א) עמי ונכרי - עמי קודם. עני ועשיר - עני קודם. עניי עירך ועניי עיר אחרת - עניי עירך קודמין. וזה משמעו אם כסף תלוה, את עמי תלוהו ולא לעובד גילולים. ולאיזה מעמי? את העני. ולאיזה עני? לאותו שעמך. (דבר אחר: את העני: שלא תנהוג בו מנהג בזיון בהלואה, שהוא עמי). מה בין ראב"ע לרש"י בפירוש הייתור של מילת "עמי"? |
5. |
מהי הראיה לכך ששמואל הנביא לא היה מבקש עושר? |
ג. | חומרתו של נשך |
"אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ"
מכילתא קפ"ה:
"לא תשימון עליו נשך" – מה תלמוד לומר? לפי שהוא אומר: "את כספך לא תתן בנשך" (ויקרא כ"ה) – הרי זה מזהיר למלוה, שלא ילוה לך ברבית. אין לי אלא אזהרה למלוה, אזהרה ללווה מניין? תלמוד לומר (דברים כ"ג): "לא תשיך לאחיך". אין לי אלא אזהרה ללווה ולמלוה – אזהרה לעדים ולערב וללבלר (=הכותב את שטר ההלוואה) מניין? תלמוד לומר: "לא תשימון עליו נשך".
1. |
הסבר, איך דייק איסור השתתפות בלקיחת נשך גם לעדים, לערב וללבלר מפסוקנו (=מלשון פסוקנו)? |
אמר ר' יוסי: בא וראה סמיות עיניהם של מלוי בריבית: אדם קורא לחברו "רשע", יורד עמו לחייו. והם מביאים עדים ולבלר וקולמוס ודיו וכותבין וחותמין: "פלוני כפר באלוקי ישראל!"
2. |
הסבר, כיצד מנמקים חז"ל כאן שיש "כפירה באלוקי ישראל" בעברה על לאו זה יותר מבשאר הלאווין? |
ד. | "אם חבל תחבול" |
"אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ..."
מכילתא קפ"ו:
ר' ישמעאל אומר: בא הכתוב ללמדך, שתהא עושה מצוה ונוטל את שלך.
ופירש בעל תורה תמימה:
ברשותך להבטיח, שלא תפסיד ממונך, ויש לך רשות לקבל משכון.
והשווה דברי ר' ישמעאל כאן לדבריו המובאים ברש"י, שמות כ' כ"ב:
אם מזבח אבנים: (מכילתא) רבי ישמעאל אומר: כל אם ואם שבתורה רשות חוץ מג', ואם מזבח אבנים תעשה לי הרי אם זה משמש בלשון כאשר - וכאשר תעשה לי מזבח אבנים, לא תבנה אתהן גזית, שהרי חובה עליך לבנות מזבח אבנים שנאמר (דברים כ"ז) אבנים שלמות תבנה. וכן (שמות כ"ב) אם כסף תלוה חובה הוא, שנאמר (דברים ט"ו) והעבט תעביטנו, ואף זה משמש בלשון כאשר. וכן (ויקרא ב') ואם תקריב מנחת ביכורים - זו מנחת העומר, שהיא חובה, ועל כרחך אין אם הללו תלוין, אלא ודאין ובלשון "כאשר" הם משמשים.
וכן ברש"י, שמות כ"ב כ"ד:
ד"ה אם כסף תלוה: רבי ישמעאל: אומר כל אם ואם שבתורה רשות חוץ מג', וזה אחד מהן.
הסבר שר' ישמעאל הולך כאן לשיטתו ודבריו כאן מתאימים לדבריו שם! (ואולי אף מתחייבים) |
ה. | לשון "חבלה" - כשהגיע זמן פרעון |
"אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ"
רש"י:
ד"ה אם חבֹל תחבֹל: כל לשון חבלה אינו משכון בשעת הלואה אלא שממשכנין את הלוה כשמגיע הזמן ואינו פורע (חבל תחבל: כפל לך בחבלה עד כמה פעמים, אמר הקב"ה: כמה אתה חייב לי והרי נפשך עולה אצלי כל אמש ואמש ונותנת דין וחשבון ומתחייבת לפני ואני מחזירה לך אף אתה טול והשב טול והשב).
דברי רש"י אלה לקוחים מגמרא בבא מציעא קי"ד ע"ב:
המלוה את חברו אינו רשאי למשכנו (שלא ע"פ בית דין) ואם משכנו חייב להחזיר לו (=בעת שהוא צריך לו). במה דברים אמורים? שמשכנו שלא בשעת הלואתו, אבל משכנו בשעת הלואתו, אינו חייב להחזיר לו.
הסבר, מהו טעמו של דין זה? למה הבדילו בין "חבול" שהוא בזמן שהגיע הפרעון, לבין משכון בזמן הלוואתו? |
ו. | משכון |
"כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי"
תנחומא משפטים ט"ז:
אם חבל תחבל: אמר הקב"ה: כמה אתה חייב לי ואני ממתין לך! ונפשך עולה אצלי בכל יום ובכל אמש ואמש ונותנת דין וחשבון והיא מתחייבת ואני מחזיר לך את נפשך, שאתה חייב לי! אף אתה – אף על פי שהוא חייב לך "אם חבל תחבל – עד בא השמש תשיבנו לו! כי היא כסותו לבדה", אף אתה – דבר אחד יש לי אצלך, אם אין אתה מחזיר משכונו, איני מחזיר לך את נפשך.
"והיה כי יצעק אלי – ושמעתי כי חנון אני" – שהוא קורא תגר לפני ואומר: רבון העולם! אני אדם והוא אדם – הוא שוכב על מטתו ואני – במה אשכב? לפיכך "ושמעתי כי חנון אני".
1. |
מה המיוחד בסגנון פסוקינו, שדחף את הדרשן להרחיב את דבריו בו? |
2. |
מה הציור – הלקוח מפסוקנו – שרואה בו הדרשן את חיי האדם ואת חובות האדם לבוראו? |
3. |
למה נאמרה ההנמקה "כי חנון אני" בפסוקנו ולא נאמרה לעיל פסוק כ"ב? |