פרשת מקץ
שנת תשי"ד
הגביע באמתחת בנימין
בראשית פרק מד, פסוקים א - יז
פסוק א'
"וְשִׂים כֶּסֶף אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ"
ספורנו:
ד"ה ושים כסף: בידיעתם, שתאמר להם שחפצתי לשלם להם טובה תמורת הצער שצערתם.
|
מה מכריחו לפרש שהפעם הושם הכסף בפי אמתחותיהם בידיעתם ולא כבפעם הראשונה – בסתר? |
פסוק ב'
"וְאֶת גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים בְּפִי אַמְתַּחַת הַקָּטֹן"
ספורנו:
ד"ה תשים בפי אמתחת הקטן: לראות איך ימסרו עצמם עליו כדי להצילו.
|
הסבר, למה נאלץ יוסף לעשות ניסיון זה דווקא בבנימין? |
פסוק ה'
"הֲלוֹא זֶה אֲשֶׁר יִשְׁתֶּה אֲדֹנִי בּוֹ"
ספורנו:
היה דברו עמהם כחושב שהיו כולם יודעים את הדבר.
|
איזה קושי בסגנון הפסוק רצה לישב? |
פסוק ט"ז
"וַיֹּאמֶר יְהוּדָה מַה נֹּאמַר לַאדֹנִי מַה נְּדַבֵּר וּמַה נִּצְטַדָּק הָאֱ-לֹהִים מָצָא אֶת עֲוֹן עֲבָדֶיךָ..."
בראשית רבה צ"ב:
"מה נאמר לאדוני" – בכסף ראשון, "מה נדבר" – בכסף שני, "ומה נצטדק" – בגביע;
"מה נאמר לאדוני" – במעשה תמר, "מה נדבר" – בבלהה (גירסא אחרת: במעשה ראובן), "ומה נצטדק" – בדינה (נוסח אחר: במעשה שכם);
"מה נאמר לאדוני" – מה נאמר לאבא שבארץ כנען ביוסף, "מה נדבר" – בשמעון, "ומה נצטדק" – בבנימין.
סוף המדרש בספר צרור המור:
מה נאמר לאותו זקן שיושב על האפר ויאמר לנו: "יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו" – "מה נאמר" – על יוסף, "מה נדבר" – בשביל שמעון, "ומה נצטדק" – בשביל בנימין.
| 1. |
הסבר, כיצד מפרש המדרש בשלושת חלקיו את מילת "אדוני"? |
| 2. |
מה ראה המדרש לפרש פסוקנו כרב משמעותי? |
| 3. |
מהי מגמת המדרש כולו על שלושת חלקיו? (שים לב שלא נאמר כאן בין חלק לחלק "דבר אחר" – אלא הכל מדרש אחד!) |
פסוק ט"ז
"הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ"
בתורה שלמה, בבאור מקץ מאמר מ', מביא משם רבנו חננאל, שמקשה:
תימה, כי היה להם לומר: "הננו עבדים לאדוני – אשר נמצא הגביע בידו, גם אנחנו הנקיים!" האיך אמר: "גם אנחנו גם אשר נמצא הגביע", נראה כי הגנב מרובה, שלא היה ראוי להיות עבד?!
|
התוכל לישב את קושייתו? |