יוסף ואחיו
בראשית פרק לז
א. | איך שלח יעקב את יוסף? |
אברבנאל, מקשה בשליחות יעקב את יוסף לשכם:
מה היום מיומים ששלח יעקב לבקרם, ואיך לא ירא מהם שיזיקו ליוסף, כי אין ספק שהוא יודע בשנאתם אותו. ויוסף עצמו – איך לא ירא ללכת אצלם והוא רואה שלא יכלו דברו לשלום – ומה אות גדול יותר על שנאתם אותו?
1. |
נסה לענות לשאלתו! |
2. |
מניין לאברבנאל הבטחון, שידע יעקב בשנאת בניו את יוסף? |
ב. | שאלות לשון וסגנון |
1. |
"וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה
|
2. |
"וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן... וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ" פסוק כ"ב " וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם..."
|
ג. | "ויתנכלו אותו" |
"וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ"
1. |
בראשית רבה פ"ד: "ויראו אותו מרחוק": אמרו בואו ונשסה בו את הכלבים. ד"ה ויתנכלו אותו להמיתו: היו חושבים להמית אותו בנכליהם אשר יתנכלו בטרם יקרב אליהם, ולא יצטרכו לשפוך דמו בידיהם. וכך אמרו בבראשית רבה (פ"ד י"ד) נשסה בו את הכלבים. ואולי עשו כן ולא עלתה בידם. וכאשר ראו כי קרב אליהם ולא יכלו להמיתו בנכליהם, אמרו איש אל אחיו הנה בא אלינו ועתה נהרגהו אנחנו. הסבר, מהו הרמז הלשוני בפסוקנו למדרש חז"ל זה? |
2. |
רש"י: ד"ה אותו: כמו איתו עימו כלומר אליו. לדברי רש"י אלה: ר' וולף היידנהיים, הבנת המקרא: ...העתיק מילת "אותו" למילת "איתו" שהוראתו בכמה מקומות הוראת מילת "עם" המתפרש כמו "אל"; ורצונו שמילת "אותו" כוחו ככוח מילת "אליו" באמצעות הוראת מילת "עם" שיש בו. ויהיה טעם המאמר: נתמלאו נכלים וערמומיות מועדות אליו.
|
3. |
ד"ה ויתנכלו אותו: הנה לשון נכל יורה על המצאה להרע כמו אשר נכלו לכם. אמר שחשבו את יוסף בלבם נוכל להמית ושבא אליהם לא לדרוש בשלומם אלא למצוא עליהם עלילה או להחטיאם כדי שיקללם אביהם או יענישם האל יתברך וישאר הוא לבדו ברוך מבנים.
|
ד. | לא הוזכרו תחנוני יוסף |
"וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם"
מתוך ספר הישר:
...ויקרא יוסף מתוך הבור אל אחיו ויאמר אליהם: מה עשיתי לכם ומה חטאתי? למה לא תראו מפני ה' בעדי? הלא אנכי עצמכם ובשרכם ויעקב אביכם – אבי! למה תעשו לי הדבר הזה היום ואיך תשאו פניכם לפני יעקב אבינו... יהודה, ראובן, שמעון ולוי, אחי, שאוני ממחשכים אשר שמתם אותי בו! בואו היום בני ה' ובני יעקב אבי לרחמני. ואם אני חטאתי לכם, הלא בני אברהם יצחק ויעקב אתם, אם יראו יתום – ירחמו עליו, ואם רעב – יאכילוהו לחם, ואם צמא – ישקוהו מים, ואם ערום – יכסוהו! ואיך אתם לא תרחמו על אחיכם, כי עצמכם ובשרכם אני. ואם חטאתי אליכם, הלא תעשו בעבור אבי!...
הסבר, למה לא הזכירה התורה דבר מתחנוני יוסף במקום הזה? העזר בדברי הרמב"ן, פרק מ"ב פסוק כ"א: ד"ה אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו: חשבו להם האכזריות לעונש גדול יותר מן המכירה, כי היה אחיהם בשרם מתחנן ומתנפל לפניהם ולא ירחמו, והכתוב לא סיפר זה שם, או מפני שהדבר ידוע בטבע כי יתחנן אדם לאחיו בבואו לידם להרע לו וישביעם בחיי אביהם ויעשה כל אשר יוכל להציל נפשו ממות, או שירצה הכתוב לקצר בסורחנם, או מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר... ועיין גיליון ויצא תשי"ג שאלה ג'. |