פסוק כ"ג
"וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא"
רמב"ן:
בעבור שהמקריבים עולה וזבחים יש להם שכר טוב כענין שכתבו (תהלים ס"ו) "כי עולות מחים אעלה לך עם קטורת אילים, אעשה בקר עם עתודים סלה". "אבוא ביתך בעולות, אשלם לך נדרי". ואף בקרבנות הבאים בנדבה כתיב (ויקרא א') "ונרצה לו לכפר עליו" ואומר (ויקרא א'): "ריח ניחוח לה'". ואם כן – הרי הנדרים זירוז במצווה וכתיב (תהלים קט"ז) "נדרי לה' אשלם נגדה נא לכל עמו", לפיכך יאמר הכתוב: הישמר בנדריך, כי אף על פי שהם זירוז בקרבנות השם, אשר הם לך לרצון, אם תידוֹר – תבוא לידי חטא אם לא תשלם או שתאחר לשלמו; ואם לא תידור, לא תמצא חטא בענין כלל, כי אפילו לא תקריב קרבן כל ימיך לא יהיה בך חטא.
אם כן תשמור מוצא שפתיך, כאשר תוציא הדבר מפיך, ועשית אחרי כן כאשר דיברתי להשלים כל אשר נדבה רוחך להוציא מפיך.
ועל הדרך הזה אמר שלמה (קהלת פרק ה'): "כאשר תדור נדר לאלהים אל תאחר לשלמו כי אין חפץ בכסילים..." החושבים לעשות מצוה כאשר ידרו נדרים רבים להיות להם זירוז למצוה שחשבו לעשות, ולא יחשבו בלבם לא דעת ולא תבונה לאמור: אולי לא תמצא ידי להשלים כל אלה; אבל יחשוב, כי הרצון אשר היה לו בעת נדרו, יחשב לו לטובה.
ולפיכך יזהיר עוד: (קהלת שם) "אל תתן את פיך לחטא את בשרך ואל תאמר לפני המלאך, כי שגגה היא", כלומר: שלא תרבה בנדרים וכאשר לא תקריבם תאמר לפני המלאך האכזרי אשר ישולח בך כי שגגה היא, שהייתי סבור להקריבם ובלב שלם נדרתי אותם ועתה לא מצאה ידך לעשות כן. כי האלוהים יקצוף על קול נדריך, וחיבל המלאך הנזכר כל מעשה ידיך.
| 1. |
לשם מה מביא הרמב"ן את פסוקי תהלים (מזמור ס"ו ומזמור קט"ז)? |
| 2. |
מהם הנימוקים לעמדה השלילית כלפי הנדרים – לדעתו? |
| 3. |
איך אפשר להסביר על-פי הרמב"ן את הפליאה הסגנונית שלא נאמר "כי לא תדור – לא יהיה בך חטא" אלא נאמר "כי תחדל לנדור"? |
פסוק כ"ג
"וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא"
ר' שמשון רפאל הירש, בפרושו לבראשית כ"ח כ' (תרגום גרמנית):
הנודר מעתיק עצמו מהויתו בזמנו ההווה אל עתידו, אל פרק זמן שלא בא עוד, ומחייב עצמו במה שיהיה עליו לעשותו בבוא הזמן. והנה בדבר זה, בהעתיקו עצמו במחשבתו לעתיד שהוא בלתי ידוע לנו (- כי מי ידע מה ילד יום ומה תלד השעה הבאה?) – בזה טמון החטא שבנדר. דיו לאדם שידע לכלכל דרכיו בכל רגע מרגעי ההווה, ולחיותו כראוי וכנדרש. מה שיהא חובה עלינו ברגע הבא, מה שידרש מאיתנו לעשות בעתיד, שומה עלינו לעשותו גם מבלי שנקבלנו עלינו בנדר. ומה שאסור עלינו לעשותו לא נוכל לקימו גם אם נקבלנו בנדר. נותר אפוא לנודר, לנדור בדברים שאינם מעלים ואינם מורידים; ויהא בזה מן האיוולת הגמורה אם נרים לדרגת חובה קדושה דברים שאינם מעלים ואינם מורידים ועוד לגבי זמנים עתידים – הבלתי ידועים לנו בהחלט.
|
במה שונה הטעם הניתן בזה לשלילת ערכם של נדרים לבין טעמו של הרמב"ן? |
פסוק כ"ד
"מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱ-לֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ"
ראש השנה דף ו' ע"א:
תנו רבנן: "מוצא שפתיך" - זו מצות עשה.
רש"י:
דמסתמא הכי אמר קרא: מוצא שפתיך קיים.
"תשמור" - זו מצות לא תעשה.
רש"י:
שלא תאחר, כדר' אבין: אמר ר' אילעי: כל מקום שנאמר "הישמר פן" אינו אלא לא תעשה.
"ועשית" - אזהרה לבית דין שיעשה.
רש"י:
על כרחך מכאן אזהרה לבית דין לכוף.
"כאשר נדרת" - זה נדר
"לה' אלוהיך" - אלו חטאות ואשמות, עולות ושלמים.
רש"י:
קרא יתירא הוא לדרשה לרבות דבר שבחובה.
"נדבה" - משמעו
"אשר דברת" - אלו קדשי בדק הבית
"בפיך" - זו צדקה.
רש"י:
קרא יתירה דריש.
רש"י, (על התורה):
ד"ה מוצא שפתיך תשמור: ליתן "עשה" על "לא תעשה".
רמב"ם, ספר המצוות, מצוות עשה צ"ד:
הוא שציונו לקיים כל מה שקבלנו על נפשנו בדיבור משבועה ונדר וצדקה והקרבן וזולת זה.
והוא אמרו יתעלה "מוצא שפתיך תשמור" ואף על פי שחלקו מלות זה הפסוק ושמו כל מילה ממנו לענין, אמנם הכוונה המגעת מכל מה שזכרתי לך, שמצוות עשה היא לקיים כל מה שהאדם מחייב על נפשו באיזה דבר שיהיה מהדברים, והעובר עליו עובר על מצוות לא תעשה.
(והנה אבאר זה בדברי מצוות לא תעשה.) ובספרי: "מוצא שפתיך" – מצוות עשה.
ואתה יודע שאין שום דבר יוצא מדיבור "מוצא" לבד, ואמנם הכוונה מה שזכרתי לך להבין פשטיה דקרא, שציוה לעשות מה שהוציא בשפתיו...
המלבי"ם:
ד"ה מוצא שפתיך תשמור: איך יורה הלשון "מוצא שפתיך" בלא תיבת 'תשמור' למצות עשה? ולדעתי אחרי שמוכרח שבא למצות עשה ואינו סמוך ל'תשמור' יתפרש "מוצא שפתיך" לשון "מפעיל", שיוציא לאור דברי שפתיו ו"מוצא" הוא כמו (בראשית ח' י"ז) "הוצא". או שפירש "מוצא שפתיך" – הוצא מגדר שפתיך ותביאם לידי גדר המעשה.
ד"ה בפיך: דרשו בספרי: "בפיך" זו צדקה, ופירושו שתיבת "מפיך" יורה על הדיבור ששגור בפה. כמו (שמות י"ג) "למען תהיה תורה ה' בפיך", לזאת דרוש שהוא צדקה ששגור בפה. – כי בכל מקום שיבא בתנ"ך דיבור הסמוך לפה יורה על דיבור מפורש. ויבא גם כן כשיבטיח לזולתו איזה הבטחה לב שלם ורוצה להשקיט לב הנבטח ידבר הבטחתו בבירור ובפה מלא. גם בלשוננו אם הבטיח בקור רוח ובשפה רפה יאמר: הבטיח במחצית פיהו, ואם ברוח נכון יבטיחהו. יאמר: הבטיח בפה מלא.
ויש לזה כמה ראיות בתנ"ך... (בראשית מ"ה, י"ב) "והנה עיניכם רואות... כי פי המדבר אליכם", שמוסב על מה שאמר "וכלכלתי אותך". כאשר ראה שעוד לא יאמינו לו, שיעשה עמהם חסד כזה. אחרי שעשו עמו רעה, אמר "כי פי המדבר אליכם". רצונו לטמר: הרי אתם רואים שבפה מלא אני מבטיחכם...
וכן כאן שאמר "נדבה אשר דברת בפיך" – פירוש: בפה מלא. וזה לא יתכן רק בצדקה כשהעני יבקש ממנו צדקה, אם ידבנו למלאות שאלתו בעתיד, אז בפה מלא ידבר ויבטיח את העני למען השקיט רוחו. אבל לא יתכן מהדברים בבדק הבית שהוא נדבה לגבוה.
| 1. |
מה ראו חז"ל לדרוש בפסוק זה כל מילה ומילה בפני עצמה? |
| 2. |
השוה דברי רש"י הראשונים בפירושו לדברי הבריתא (ד"ה מוצא שפתיך) לפירושו לפסוקנו בתורה.
מה ההבדל בין דבריו פה ושם, ומה הניעו לשוני זה? |
| 3. |
הסבר את דברי הרמב"ם המסומנים בקו. |
| 4. |
מהו הכיוון המיוחד שבדרך הפרשנות שבה הולך המלבי"ם, ובמה הוא שונה מדברי הרמב"ם לפסוקנו? |