דיני עבד עברי
ויקרא פרק כה, פסוקים לט - מג
גיליון זה הוא המשך גיליון בהר-בחקותי תשי"ב העוסק אף הוא בדיני עבד עברי. עיין שם!
א. | הנמקת דיני עבדים |
הכלל הגדול והנמקת כל דיני עבדים "כי עבדי הם" (פסוק מ"ב) וכן "כי לי בני ישראל עבדים" (פסוק נ"ה) – למה נאמרו רק כאן ולא הוזכרו כלל בפרשת משפטים בדיני עבד עברי (שמות כ"א א'-ו')? |
ב. | השוואת פסוקים |
השווה: "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ..." פסוק ל"ה "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ..." פסוק ל"ט "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ..." פסוק מ"ז "וְכִי תַשִּׂיג יַד גֵּר וְתוֹשָׁב עִמָּךְ וּמָךְ אָחִיךָ עִמּוֹ..." שונות הן ההתחלות של ארבע פסקאות אלה. נסה להסביר את סיבת השינויים בהתאם לשוני הדינים הבאים אחרי כל אחת מארבע ההתחלות האלה. |
ג. | הכלול באיסור "עבודת עבד" |
"לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד"
ועיין גיליון בהר-בחקותי תשי"ב שאלה ב!
רמב"ם, הלכות עבדים א' ז':
כל עבד עברי אסור לישראל שקנהו להעבידו בדברים שהם מיוחדים לעשות העבדים, כגון שיוליך אחריו כליו לבית המרחץ או יחלוץ לו מנעליו, שנאמר: "לא תעבוד בו עבודת עבד". אינו נוהג בו אלא כשכיר – שנאמר: "כשכיר כתושב יהיה עמך". ומותר לספר לו שערו ולכבס לו כסותו, ולאפות לו עיסתו; אבל לא יעשנו בלן לרבים, או ספר לרבים, או נחתום לרבים. ואם הייתה אומנותו זאת קודם שנמכר, הרי זה יעשה. אבל לא ילמדנו בתחילה מלאכה כלל, אלא אומנות שהיה בה היא שעושה בה כשהיה עושה מקודם.
במה דברים אמורים? בעבד עברי, מפני שנפשו שפלה במכירה, אבל ישראל שלא נמכר מותר להשתמש בו כעבד, שהרי אינו עושה מלאכה זו אלא ברצונו ומדעת עצמו.
1. |
שים לב: במכילתא משפטים י"ז ניתנות חמש דוגמאות למושג "עבודת עבד", עבודה שיש בה ביזיון, ובלשון זו: לא ירחץ לו כליו, ולא ינעל לו מנעליו ולא יטול לו כליו לבית המרחץ ולא יסמיך לו במתניו כיוון שעולה במעלה (= במדרגות) ולא יטלנו לו בפריון (= באפיריון, מטה לשאת בה אדם נכבד בחוץ)... הסבר למה בחר הרמב"ם מתוך הדוגמאות האלה בשתיים ולא הסתפק באחת, ולמה שינה מן הסדר שבו הובאו שתיים אלה במכילתא והקדים את המאוחר? |
2. |
היכן הרמז בפסוקים למה שלמדנו "שלא יעשנו בלן לרבים או ספר לרבים או נחתום לרבים"? |
3. |
היכן הרמז בלשון הפסוקים למה שלימדנו הרמב"ם (ע"פ הספרא) "במה דברים אמורים? בעבד עברי... אבל ישראל שלא נמכר מותר להשתמש בו כעבד"? |
4. |
איזו תמיהה רצה הרמב"ם לישב בסוף דבריו על ידי הסברו הפסיכולוגי ("מפני שנפשו שפלה במכירה")? |
5. |
מה כוונת המילים "אינו נוהג בו אלא כשכיר" – במה השווהו לו? |
ד. | הכלול באיסור עבודת פרך |
"לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ"
רמב"ם, הלכות עבדים א' ו':
ואי זוהי עבודת פרך? זו עבודה שאין קצבה ועבודה שאינו צריך לה אלא תהיה מחשבתו להעביד ובלבד שלא יבטל. מכאן אמרו חכמים, שלא יאמר לו: "עדור תחת הגפנים עד שאבוא" שהרי לא נתן לו קצבה, אלא יאמר לו: "עדור עד שעה פלונית" או "עדור עד מקום פלוני". וכן לא יאמר לו: "חפור מקום זה" והוא אינו צריך לו. ואפילו להחם לו כוס של חמין או להצן ואינו צריך לו – אסור ועובר עליו בלא תעשה שנאמר: "לא תרדה בו בפרך". הא אינו עושה לו אלא דבר קצוב שהוא צריך לו...
1. |
הסבר מהם שני סוגי העבודות האסורות הכלולות – לדעת הרמב"ם – במושג "עבודת פרך". |
2. |
הסבר, למה אסור לו לומר "עדור עד שאבוא" – ואפילו אם יבוא לאלתר, ומאידך מותר לו לומר: "עדור עד מקום פלוני" ואפילו הוא עבודה רבה? |
3. |
למה נקט בסוג אחד של עבודות פרך דווקא דוגמאות של עבודות בית (כגון "החם", "הצן") ובסוג האחר של עבודות פרך דווקא דוגמאות של עבודות חקלאיות? |
4. |
עיין שמות פרק ה'. באיזו משתי ההוראות הנ"ל נקראת העבודה שהעבידו מצרים את אבותינו בשם "עבודת פרך"? |