פרשת שופטים
שנת תשי"ג
פרשת המלך
דברים פרק יז, פסוקים יד - כ
סנהדרין כ"א:
אמר ר' יצחק: מפני מה לא נתגלו טעמי התורה?
שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן, נכשל בהן גדול העולם. כתיב: (דברים י"ז) "לא ירבה לו נשים ולא יסור לבבו", אמר שלמה המלך: אני ארבה ולא אסור – וכתיב (מלכים א' י'): "ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו". וכתיב (דברים י"ז): "לא ירבה לו סוסים ולא ישיב את העם מצרימה" ואמר שלמה: אני ארבה ולא אשיב – וכתיב (מלכים א' י'): "ותצא מרכבה ממצרים".
| 1. |
הסבר את מהלך המחשבות של שלמה המלך, ומה הייתה טעותו? |
| 2. |
בעל תורה תמימה, מקשה על המאמר הנ"ל:
אמנם בכלל יש לתמוה מה שאמר ר' יצחק שלא נתגלו טעמי המצוות זולת אלה השתים, והלא כמה וכמה מצוות פירשה התורה עצמה טעמן, ולדוגמה נחשוב בזה אחדות מהן: פסח – "אשר פסח ה'"; מצה – "כי בחפזון יצאת"; שבת – "כי ששת ימים עשה ה'"; מיתת נביא שקר – "כי דבר סרה", "כי בקש להדיחך".
נסה לישב תמיהתו! |
| 3. |
ועוד מקשה בעל תורה תמימה:
עוד יש לתמוה, אם לא גילתה תורה טעמי מצוות דאפשר לצאת מזה מכשולים, למה כמה מרבותינו הראשונים היו מסבירים טעמי המצוות, כמו הרמב"ם, ובעל ספר החינוך?
נסה לענות לקושייתו! |
פסוק ט"ו
"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ"
רמב"ן:
ד"ה וטעם אשר יבחר ה': דעת המפרשים, שיהיה נבחר על פי נביא או במשפט האורים. יצוה הכתוב תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלהיך בו, כי הוא יבחר ולא אתה. ובספרי (שופטים קנ"ז), שום תשים עליך מלך, מת מנה אחר תחתיו. מלך, ולא מלכה. אשר יבחר ה' אלהיך, על פי נביא. אם כן מה טעם להזהיר 'לא תוכל לתת עליך איש נכרי', וה' לא יבחר בנכרי. אבל לדעת רבותינו יש בכתוב הזה תנאי נסתר, יאמר שום תשים עליך המלך שיבחר ה' בו אם תוכל לעשות כן שיענך ה’ בנביאים, אבל איש נכרי לא תוכל לתת עליך לעולם.
ועל דרך הפשט אמרו, שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' [אלהיך בו] ולא אשר שנא ה' אלהיך, (בו) כי הוא בחר בישראל ולהיות המולך מבחוריו ולא מקרב העמים אשר שנא.
שים לב: שני פירושים מובאים עד כאן בדבריו:
- "דעת מפרשים" ודברי הספרי,
- "ועל דרך הפשט".
| 1. |
מה השאלה שרצו שניהם לתרץ? |
| 2. |
מה ההבדל בין שתי התשובות? |
| 3. |
מה הקושי שמצא הרמב"ן בדברי רבותינו? |
| 4. |
מה פירוש דברי הרמב"ן לספרי: "יש בכתוב הזה תנאי נסתר", ומה המריצו להוסיף דבריו אלה? |
פסוק ט"ו
"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ
מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ
לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי"
ספרי:
"לא תוכל לתת עליך איש נכרי" – זו מצוות לא תעשה. "איש נכרי" – מכאן אמרו: אין ממנים פרנס על הציבור עד שתהא אמו מישראל,
ר' שלמה פפנהיים, מבאר ההבדל בין "שים" ובין "נתן":
לשון "שימה" ישמש כשהיה שם איזה סדר מחויב ונאות, ושיהיה מן הצורך היות הדבר מסודר ומדובק דווקא במקום או בזמן או בעניין מיוחד. וכשיהיו הדברים בלא סדר וערך ישמש לשון "נתינה".
ועיין גיליון פקודי תש"ח שאלה ב'.
|
הסבר כיצד בנויים דברי חז"ל בספרי על הכלל הלשוני הנ"ל. |
1) פסוק ט"ו
לא תוכל: מדרך האמת: לא אחיך שאיננו ממשפחת ישראל ולא אדומי אף על פי שכתוב בו אחיך, ובעבור כי הסוסים בימים ההם היו מוציאים ממצרים, והעד, דברי שלמה "ותצא מרכבה ממצרים" והנה יצטרך למען הרבות סוסיו שיחטיא העם לשוב אל מצרים, וזה דבר ברור כי ה' גאלם משם ובשובם יחללו ה'. ואוריה הנביא בסכנת הנפש ברח לשם, גם ירמיה בעל כרחו הלך לשם. |
| ב. |
לשם מה מזכיר ראב"ע בפירושו כאן את אוריה הנביא המוזכר בירמיהו כ"ו? | |
2) פסוק ט"ו
לא תוסיפון: מצוה היתה ולא נכתבה.
ויש אומרים מטעם לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם, וזאת דרך אחרת. |
| ב. |
מה בין פירושו לבין דעת "ויש אומרים"? |
| ג. |
הסבר דבריו "וזאת דרך אחרת"! |
| ד. |
השווה לדבריו כאן את דבריו:
שמות י"ד י"ב:
ד"ה הלא זה הדבר: איננו מפורש, רק ידענו כי כן היה. כי איך יאמרו לו בפניו דבר שלא היה? ודבר זה הוא בכלל ולא שמעו אל משה.
מה הקושי המשותף?
האם תשובתו שם היא באותה שיטה שיישב פה את הקושי?
והשווה לדבריו אלה גם:
שמות ט"ז כ"ג:
ד"ה ויאמר: כבר אמר לי ה' כי אתם חייבים לשבות מחר שלא תעשה מלאכה אפילו אוכל נפש.
ויקרא י' ג':
ד"ה הוא אשר דבר: כבר אמר לי ה' שהוא יראה קדושתו בקרובים אליו, כטעם רק אתכם ידעתי, וכאשר אראה בם קדושתי אז אהיה נכבד ועל פני כל העם אכבד וייראו ממני.
ועיין גיליון בשלח תש"ו שאלה ד'. | |
3) פסוק י"ז
וכסף וזהב לא ירבה לו: שלא יעניש את ישראל. והנה שלמה, שנתן הכסף כאבנים בירושלים מרוב אהבתו לממון, התרעמו עליו ישראל ואמרו: אביך הכביד את עולנו. ויש אומרים בעבור הבניינים התרעמו, ואין זה אמת, כי הגרים בנו הבית, כי כן כתוב והנה אדונירם שהיה על המס רגמוהו במותו. |
| ב. |
במה סוטה ראב"ע בפירושו למלכים א' י' כ"ז: "ויתן המלך את הכסף בירושלים כאבנים" מן ההבנה המקובלת, ומה אילצו לפרש כך? | |
4) פסוק י"ט
וקרא בו: בספר. |
|
5) פסוק י"ט
לשמור את כל דברי: כי הוא יתקן המעוותים בכוחו. |
|
6) פסוק י"ט
ולבלתי סור: כי אם לא ילמד, לא ידע מה המצוה ושכרו למען יאריך ימים. |
|
מה ראה להוסיף "ושכרו למען יאריך ימים" - מה תיקן בזה? | |