פרשת פינחס
שנת תשי"ט
ברית הכהונה לפינחס + הפטרה
במדבר פרק כה, פסוקים י - יג
פסוק י"ב
"לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם"
העמק דבר:
ד"ה את בריתי שלום: בשכר שהניח כעסו וחמתו של הקב"ה, בירכו במידת השלום, שלא יקפיד ולא ירגיז. ובשביל שטבע המעשה שעשה פינחס להרוג נפש בידו היה נותן להשאיר בלב הרגש עז גם אחר כן. אבל באשר היה לשם שמים, משום הכי באה הברכה, שיהא תמיד בנחת ובמידת השלום ולא יהא זה הענין לפוקת הלב.
ועיין כיוצא בזה בספר דברים ביוצאי עיר הנדחת:
העמק דבר, דברים י"ג י"ח:
ד"ה ונתן לך רחמים ורחמך: דמעשה עיר הנדחת גורם כמה רעות בישראל: האחת, שההורג נפש נעשה אכזר מטבעו... ואם נהרוג עיר שלמה בעל כרחנו עלינו להוביל אנשים רבים להורג ולהיות אכזרים... ועל זה הבטיח הכתוב שאם תעסוק בזה בלי שום הנאה מביזה, ישוב ה' מחרון אפו "ונתן לך רחמים" – מידת הרחמים.
| 1. |
מה הקושי בעניננו שרצה לישב? |
| 2. |
מהו המושג 'שלום' כאן לפי פירושו? |
| 3. |
מהו הדמיון בין עניננו לבין עיר הנדחת לפי דעתו? |
| 4. |
מהו הסמך הלשוני לפירושו בפסוק מפרשת עיר הנדחת? |
| 1. |
פסוק י"א
ד"ה פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן: לפי שהיו השבטים מבזים אותו: הראיתם בן פוטי זה, שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה, והרג נשיא שבט מישראל, לפיכך בא הכתוב ויחסו אחר אהרן.
| א. |
מניין שהיה פינחס נכדו של יתרו? |
| ב. |
למה לא פירש רש"י דבריו אלה למעלה כ"ה פסוק ז' "וירא פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן", שגם שם יחסו הכתוב אחר אהרן. מה קושי מצא בפסוקנו שאינו שם? | |
| 2. |
פסוק י"א
ד"ה בקנאו את קנאתי: בנקמו את נקמתי, בקצפו את הקצף שהיה לי לקצוף. כל לשון 'קנאה' הוא המתחרה לנקום נקמת דבר.
באר יצחק, מפרש דבריו אלה:
פועל 'קנא' לפי הוראתו האחת, מורה על הרגשת החומר בגלל איזו פעולה הנוגעת לזכות המקנא. והנה בלתי ספק כי הרגשה זו במה שגרר אחריו חטא זכות ישראל עם בנות מואב והוא ההצמד אחרי בעל פעור, לא הרגיש בה פינחס לבדו, וכל גדולי הדור - ובפרט משה - נשתתפו עמו בהרגשה זו. זכות פינחס היה המעשה הנמשך מהרגשה זו, והוא פועל הנקימה. והנה כבר ביארתי פעמים רבות כי מדרך לשון הקודש לתנות הפועל בשם הסיבה שעל ידה בא הפועל ההוא. ולפי זה צריך לפרש גם כן שפועל 'קנא' הנזכר כאן איננו על הרגשת הלב בלבד, (כמו (שמות כ') 'כי ה' אלוקיך אל קנא'), רק בא כאן על פועל הנקימה וכינה הפועל על שם סיבתו, שהוא הקנאה, כי שתים הללו – הנקמה וסיבתה, שהיא הקנאה – גרמו זכותו של פינחס.
| א. |
הסבר לפי דבריו אלה, למה מפרש רש"י כאן 'בקנאו' באמצעות שני פעלים 'בנקמו את נקמתי, בקצפו את קצפי'? |
| ב. |
הידועה לך דוגמא במקרא ששם יכנה העברי את הפעולה בשם הסיבה שגרמה לאותה פעולה? |
| ג. |
מה פירוש מילת 'מתחרה' בדברי רש"י? |
| ד. |
מה ראה רש"י שלא הסתפק בפירוש הפסוק, אלא הוסיף עליו עוד "כל לשון קנאה הוא המתחרה..."? | |
| 3. |
ד"ה את בריתי שלום: שתהא לו לברית שלום. כאדם המחזיק טובה וחנות למי שעושה עמו טובה, אף כאן פירש לו הקב"ה שלומותיו.
הרא"ם שואל:
למה היה לו לרש"י להוסיף 'שתהא לו' אחר שהכתוב אומר הנני נותן לו?
ענה לשאלתו. |
פרק ב' פסוקים ב'-ג'
"זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ / אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ
לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר / בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה
קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' / רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה
כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָׁמוּ / רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם"
רש"י:
אם הייתם שבים אלי, תאוותי לרחם עליכם, כי זכרתי חסד נעוריך ואהבת כלולות חופתך שהכללתיך לחופה (ולשון הכנסה הוא) ומה הוא חסד נעוריך? לכתך אחרי שלוחי משה ואהרן, מארץ נושבת יצאתם למדבר ואין צידה, כי האמנתם בי.
רד"ק:
אף על פי שאני מביא עליך רעה בעבור מעשיך הרעים, לא אעשה אותך כלה, כי זכרתי לך חסד נעוריך, וענין "חסד נעוריך אהבת כלולותיך" כמו שתרגם יונתן: דכרנא לכון טובות יומי קדם, רחמת אבהתכון דהימנו במימרי (זכרתי לכם טובות ימי קדם, אהבת אבותיכם שהאמינו בדברי).
שד"ל:
"החסד" הוא באוהב ו"החן" בנאהב. (עיין בראשית ל"ט כ"א ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד ויתן חנו בעיני שר בית הסהר).
וכאן הכוונה זכרתי לך החסד והדבקות שהייתי דבק בך בימי נעוריך ואהבתי אותך בימי כלולותיך, ולפיכך אף אם אענישך, הנה חסדי מאתך לא ימוש וקדש ישראל לה'.
ומכל מקום הנני מוכרח להוכיח אתכם על פניכם ולומר לכם: "מה מצאו אבותיכם בי עול".
כי דבקות האדם באל לא תקרא חסד, ואע"פ שהאוהב את ה' נקרא "חסידו", מכל מקום לשון "חסד" לא תמצא רק בין אדם לאדם או מהאל לאדם, ורק בדורות האחרונים (בנחמיה ובדברי הימים) אולי נקראו מעשי חסידות שבין אדם למקום בשם חסדים.
| 1. |
מה ההבדל שבין פרושי רש"י - רד"ק ל"חסד נעוריך אהבת כלולותיך" לבין פירושו של שד"ל? |
| 2. |
הסבר, מהן המעלות והחולשות של כל אחת משתי הדעות? (מבחינת מבנה הפסוק, המשך הפרק וכדומה). |
| 3. |
האם עומד הושע ו' ו'
"כִּי חֶסֶד חָפַצְתִּי וְלֹא זָבַח"
בסתירה לדברי שד"ל? |
| 4. |
השוה לפסוקנו את דברי ירמיהו ל"א ב'
"וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד"
היש מפסוק זה סיוע, לדברי שד"ל או לא? |
ר' יוסף קרא, מפרש פסוק זה:
את שכחת חסד שעשיתי לך מנעוריך, שגאלתי אתכם מתחת סבלות מצרים והולכתי אתכם במדבר וסיפקתי צרכיכם במדבר ארבעים שנה, והריני מזכיר לך חסד שעשיתי לך מנעוריך כשהלכת אחרי, "במדבר בארץ לא זרועה", וקראתיך "קודש", כמו שנאמר (שמות י"ט) "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", וזהו "קודש ישראל לה'" כלומר: באותו פרק זמן כיניתי להם השם הזה.
ושמא תאמר: מה הנאה יש בו? מה טיבו של שם זה לקרות אתכם "קודש"? דבר גדול הוא לכם! אילו לא חללתם את שמכם בעבירות הייתם כקודש – מה קודש כל הנהנה ממנו חייב אשם – אף ישראל "כל אוכליו יאשמו".
|
האם מסכים פירושו עם פירוש רד"ק או עם פירוש שד"ל או בחר לו דרך אחרת? |
פסוק ג'
"קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה"
להבנת המושגים "קדש" ו"ראשית":
ויקרא כ"ב, ט':
רש"י:
ד"ה לא יאכל קדש: בתרומה הכתוב מדבר...
ויקרא כ"ב, י"ד-י"ט:
רש"י:
ד"ה כי יאכל קדש: תרומה.
דברים י"ח, ד':
"רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ תִּתֶּן לוֹ"
| 1. |
מה המובן שבו משתמש הנביא כאן במושג ההלכתי "קדש" ו"ראשית"? |
| 2. |
השוה לפסוקנו את דברי עמוס ו' א':
"הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן נְקֻבֵי רֵאשִׁית הַגּוֹיִם"
מה ההבדל בין הוראת כינוי זה שניתן לישראל כ"ראשית" בעמוס לבין ההוראה שניתנה לו כאן בירמיהו? |