פרשת דברים
שנת תשי"ג
"הבו לכם אנשים חכמים..."
דברים פרק א, פסוקים ט - יח
פסוק י"ג
"הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם"
רש"י:
ד"ה וידועים לשבטיכם: שהם ניכרים לכם, שאם בא לפני מעוטף בטליתו איני יודע מי הוא ומאיזה שבט הוא ואם הגון הוא, אבל אתם מכירין בו, שאתם גידלתם אותו, לכך נאמר וידועים לשבטיכם.
הגר"א, (מובא ב"הכתב והקבלה"):
בעלי חכמה, בעלי בינה, בעלי מדע.
| 1. |
מה ההבדל בין שני הפירושים? |
| 2. |
מה אילץ את הגר"א לפרש שלא בדרך הרגילה? |
| 3. |
הסבר בדברי רש"י:
א. מי הוא זה ש"בא לפני"?
ב.מה מובנו של "מעוטף בטליתו"? |
| 4. |
מנחה בלולה:
ד"ה הבו לכם: לבל יאמרו כקרח ועדתו שמינה אוהביו וקרוביו.
מה הקושי שרצה בעל מנחה בלולה לתרץ? |
1) פסוק י"ד
ד"ה ותענו אותי: החלטתם את הדבר להנאתכם, היה לכם להשיב: רבנו משה, ממי נאה ללמוד - ממך או מתלמידך? לא ממך, שנצטערת עליה? אלא ידעתי מחשבותיכם. הייתם אומרים: עכשיו יתמנו עלינו דיינין הרבה, אם אין מכירנו אנו מביאין לו דורון והוא נושא לנו פנים. |
| א. |
מה קשה לו? |
| ב. |
הסבר את הביטוי "החלטתם". |
| ג. |
למי מוסב הכינוי בדבריו "שנצטערת עליה"? | |
2) פסוק י"ד
ד"ה לעשות: אם הייתי מתעצל, אתם אומרים עשה מהרה. |
|
מה קשה לו? | |
3) פסוק ט"ו
ד"ה ואקח: משכתים בדברים, אשריכם, על מי באתם להתמנות, על בני אברהם יצחק ויעקב, על בני אדם שנקראו אחים ורעים, חלק ונחלה, וכל לשון חיבה. |
| ב. |
היכן מצינו ברש"י שעומד על קושי זה במקום אחר? | |
4) פסוק ט"ז
ד"ה ואצוה את שופטיכם: אמרתי להם: הוו מתונים בדין, אם בא דין לפניך פעם אחת שתים ושלש אל תאמר כבר בא דין זה לפני פעמים הרבה, אלא היו נושאים ונותנים בו. |
| א. |
מקשה ר' עובדיה ברטנורא, בפירושו לרש"י:
לכאורה קשה, שהרי פירש רש"י (ויקרא ו' ב' ד"ה צו) אין צו אלא לשון זירוז, ולמה פירש בכאן לשון המתנה – שהוא (לכאורה) ממש להיפך?
ישב הקושיה. |
| ב. |
הרא"ם, מקשה:
לא ידעתי מי הכריחם (לחז"ל בספרי) לפרש כן, ולמה לא יהיה "ואצוה את שופטיכם" דבק עם "שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק" הבא אחריו?
נסה לענות לשאלתו ולהסביר אמאי יפרשו חז"ל ב"ואצוה את שופטיכם" – דמילתא באפי נפשיה היא? | |
פסוק ט"ז
"שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק"
סנהדרין ז' ע"ב:
אמר ר' חנינא: אזהרה לבית דין שלא ישמע דברי בעל דין קודם שיבוא בעל דין חברו, ואזהרה לבעל דין שלא יטעים דבריו לדיין קודם שיבוא בעל דין חברו. קרי ביה נמי "שמע בין אחיכם".
| 1. |
מהיכן בפסוקנו למדו דין זה? (ביתר דיוק: מהיכן דייקו שתי אזהרות אלו?) |
| 2. |
הסבר מהו טעמו של דין זה. |
פסוק ט"ז
"שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק"
אור החיים:
הכוונה היא שיהיו מתמידין לשמוע ולא יקוצו, ודבר זה יתחלק לשני חלקים: א': שאם יאמרו בעלי דינין: "עוד יש לנו לטעון, עוד יש לנו להוכיח" – לא יקוצו מדבריהם, ומה גם שירבו להביא ראיות אחר ראיות ולא הועילו, לא יאמר הדיין: "שוב אין ראיה ואין טענה" – אלא "שמוע" בתמידות. והב': שאם הטריחו עליהם בעלי הדין, שלא יאמרו: "הרבה טורח טרחנו היום ואין לשמוע עוד טוען ונטען עד אחר זמן – אלא שמוע באין הפסק, וכאן נצטווו על דקדוק עינוי הדין.
עוד ירצה להזהירם להתחכם מתוך הדברים הנאמרים בין הטוענים, להכיר אמיתות הענין, והגם שעל פי הטענות יזכה האחד ויתחייב השני – אם ניכרים מתוך סדר דבריהם ומעקימת שפתיהם הפך מה שנתחייב - אין לדיין אלא מה שעיניו רואות. והוא אמרו: "שמוע בין אחיכם" מה שיעברו ביניהם מהדברים וההתווכחויות.
| 1. |
בשתי הוראות מפרש בעל אור החיים את המילה "שמֹעַ" בשתי פסקאותיו הנ"ל. מה הן? |
| 2. |
מה הקשיים שבפסוקנו שרצה לישב? |
| 3. |
מה ההבדל בין הגמרא המובאת בשאלה ג' לבין בעל אור-החיים (בחלק השני של פירושו) בפירוש מילת "בין"? |
| 4. |
הסבר את המושג "עינוי הדין". |