פרשת ציצית
במדבר פרק טו, פסוקים לז - מא
עיין גם גיליון שלח תש"ה, שעסק בפרשה זו ובפירוש פסוקיה.
א. | מצוות |
במדבר רבה שלח י"ז:
"ועשו להם ציצית": הדא הוא דכתיב (תהלים צ"ז) "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה" – זרע הקב"ה את התורה ואת המצוות להנחילם לישראל לחיי העולם הבא, ולא הניח דבר בעולם שלא נתן בו מצווה לישראל:
יצא לחרוש – (כ"ב י') "לא תחרוש בשור ובחמור יחדו";
לזרוע – (כ"ב ט') "לא תזרע כרמך כלאים";
לקצור - (כ"ד י"ט) "כי תקצור קצירך בשדה ושכחת עומר בשדה, לא תשוב לקחתו...";
לש – (במדבר ט"ו כ') "ראשית עריסותיכם חלה";
נקרא קן צפור לפניו – (דברים כ"ב ז') "שלח תשלח את האם";
נטע – (ויקרא י"ט) "וערלתם ערלתו את פריו";
קבר מת – (דברים י"ד) "לא תתגודדו";
בנה בית – (דברים כ"ב ח') "ועשית מעקה לגגך", (דברים ו') "וכתבתם על מזוזות ביתך";
נתכסה בטלית – (במדבר ט"ו) "ועשו להם ציצית"...
משל לאחד מושלך לתוך המים (= טובע בים), הושיט לו הקברניט את החבל, אמר לו: תפוש חבל זה בידך ואל תניחהו, שאם תניחהו אין לך חיים! אף כך אמר הקב"ה לישראל: כל זמן שאתם מדובקים במצוות – (דברים ד') "ואתם הדבקים בה' אלוהיכם חיים כלכם היום"; וכן הוא אומר (משלי ד'): "החזק במוסר, אל תרף, נצרה, כי היא חייך".
1. |
הסבר את המשל! מי הוא האדם, מהו הים...? |
2. |
מה ראה הדרשן לסיים את רשימת המצוות במצוות ציצית, ולהעמיד דווקא אותה בסוף? |
3. |
למה לא סיים הדרשן דרשתו בפסוק מדברים ד' - לשם מה הוסיף עוד את הפסוק מספר משלי? |