תלונת ישראל
במדבר פרק יא
א. | השוואת פסוקים |
השווה:
"וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה'
וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ..."
פסוק י'
"וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה אֶת הָעָם בֹּכֶה..."
התוכל להסביר את סיבת השוני, למה נאמר במתאוננים - "וישמע ה'" ובמתאווים - "וישמע משה"? |
ב. | תלונת ישראל על המן |
"...אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ"
רש"י:
ד"ה אל המן עינינו: מן בשחר, מן בערב.
ד"ה נפשנו יבשה:... ואמרו בלתי אל המן עינינו - שאפילו המזון אשר אנו חיים בו איננו בידינו שתהיה נפשנו דשנה ושבעה בו, אבל נתאווה לו ונישא עינינו אליו בכל עת כי באולי יבוא לנו, והנה אין כל בלתי תוחלת המן. אמרו המשל הידוע (יומא ע"ד ב'), אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו. וסיפר הכתוב כמה מעלות במן, ואמר שטעמו כטעם לשד השמן, להגיד כי נפש אוכליו לא תיבש, כי הוא ילחלח וירוה ותהיה נפש אוכליו כגן רוה וכמוצא מים.
1. |
כנגד איזו תכונה במן או כנגד איזה מצב בלתי רצוי להם בחייהם התקוממו המתאווים, לפי כל אחד משני הפירושים הנ"ל? |
2. |
הסבר את הביטויים הבאים בדברי הרמב"ן: (א) "כי באולי יבוא אליהם" (ב) "המשל הידוע, אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו" |
3. |
מי משני הפירושים הנ"ל קרוב יותר לפשט המילים "אל המן עינינו"? |
4. |
מי משני המפרשים קרוב יותר לתפישת הגמרא בעניין המן? יומא ע"ו ע"א: שאלו תלמידיו את ר' שמעון בן יוחאי: מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה? אמר להם: אמשול לכם משל: למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שיש לו בן, פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה – ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה. עמד ופסק מזונותיו בכל יום ויום – והיה מקביל פני אביו כל יום. אף ישראל, מי שיש לו ארבעה או חמישה בנים היה דואג ואומר: שמא לא ירד מן למחר ונמצאו כולן מתים ברעב? נמצאו כולם מכוונים לבם לאביהם בשמים. |
5. |
למי משני המפרשים הנ"ל גדול חטא ישראל יותר? |
ג. | "ויחר אף ה'" וכו' |
"וַיִּחַר אַף ה' מְאֹד וּבְעֵינֵי מֹשֶׁה רָע"
ר' יצחק קארו (מקאשטיליא, דודו של ר' יוסף קארו בעל שולחן ערוך) בספרו תולדות יצחק:
מה שאמרו (פסוק ד') "מי יאכילנו בשר" יש בו משוחת משתי הבנות: א: שהייתה להם תאווה לאכול בשר. ב: שחוץ מן התאווה היו חושבים שאין יכולת בה' יתברך לתת להם בשר, כאמרם: "מי יאכילנו" – כלומר: אין יכולת בשום נמצא, ואף אין יכולת בהבורא, לתת להם בשר. והקב"ה הבין האמת כמו שאמר אסף המשורר (תהלים ע"ח י"ח-י"ט) "וינסו אל בלבבם לשאול אוכל לנפשם וידברו באלוקים אמרו: היוכל אל לערוך שולחן במדבר?" אבל משה לא הבין אלא פשט העניין שהיה להם תאווה לאכול בשר.
1. |
איזו תמיהה בפסוקנו (פסוק י') רצה התולדות יצחק לישב בדבריו? |
2. |
מהן שתי ההוראות האפשריות - לדעתו - של "מי יאכילנו"? לפי איזו מהן זו שאלה רטורית? התוכל להביא דוגמאות מן המקרא לשימוש "מי עשה..." או "מי יעשה..." בכל אחת משתי ההוראות הנ"ל? |
ד. | שאלות בראב"ע |
1) פסוק ב' ד"ה ויצעק העם אל משה: בפיוס. |
| ||
2) פסוק ב' ד"ה ותשקע האש: כטעם ותכבה, ואין לו אחר. (ויש גורסין: ואין לו אח.) |
| ||
3) פסוק ג' ד"ה תבערה: עוד אפרשנו. ד"ה תבערה: יתכן להיותו שם מקום, ולא חנו שם כי אם יום אחד על כן לא הזכירום באלה מסעי והוא אחד משלשים מסעים שנסעו מהר סיני עד קברות התאוה כאשר פירשתי. וטעם לחבר תבערה עם מסה כי היו העם מתאוננים כמו מנסים לשם והזכיר תבערה קודם מסה כי במסה לא אירע להם כלום ויש אומרים כי בא עמלק בעבור שניסו ה' ועל כן הזכיר בעירת אש ה' בהם וזנוב עמלק ומכת המתאווים הזכיר בתפילה הקשה. ויש אומרים כי תבערה היא מסה כמו "מראש שניר וחרמון" (שיר השירים ד' ח'). והנכון מה שפירשתי. |
| ||
4) פסוק ו' ד"ה אין כל: חסרנו כל דבר. |
| ||
5) פסוק י' ד"ה ובעיני משה רע: פועל עבר או תחסר מילת היה. |
|