מצוות שבין האדם לחברו
דברים פרק כד, פסוקים י - טו
הערה: לפסוקים אלה עיין גם כי תצא תש"ד, בייחוד בשאלה האחרונה!
וצרפהו לגיליוננו.
א. | חלוקות שונות לפרקנו |
לפי אברבנאל, יש לראות את הפסוקים שבפרקנו ח'-כ"ב כיחידה אחת. לפי ר' דוד הופמן, בפירושו לדברים, יש לראות את כ"ג,י' - כ"ד,כ"ב כיחידה. הסבר את שתי החלוקות האלה. |
ב. | "לא תשכב בעבוטו" - שאלות ברש"י |
פסוק י"ב
"וְאִם אִישׁ עָנִי הוּא לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ"
רש"י:
לא תשכב ועבוטו אצלך.
ומקשים המפרשים: מניין שאין האזהרה כמשמעה – שלא ישים המלווה העבוט למצע תחתיו? ענה לקושייתם! |
ג. | השוואת מפרשים |
"הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הַעֲבוֹט כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ..."
ד"ה אם חבל תחבל: ...אמר הגאון: מה טעם לקחת החבול ביום וישיבנה בלילה? והוא השיב: בעבור שירא, שלא ילוה מאחר ויתנהו לו חבול תחתיו.
רמב"ם, הלכות מלוה ולוה ג' הלכה ל"ה:
אם כן שהוא מחזיר לו המשכון בעת שהוא צריך לו ולוקח אותו בעת שאינו צריך לו – מה יועיל המשכון? כדי שלא ישמש החוב בשביעית, ולא יעשה מטלטלין אצל בניו – אלא ייפרע מן המשכון אחר מות הלווה.
1. |
לשאלה אחת עונים כאן ר' סעדיה גאון והרמב"ם (על פי חז"ל). מה ההבדל בין תשובותיהם? |
2. |
התוכל לענות תשובה נוספת לשאלה ההיא? |
ד. | "ולך תהיה צדקה..." |
"וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ"
פירוש שתשקול חברך במאזני צדק עמך, שישכב בעבוטו.
ועל דעת המעתיקים, כי יש הפרש במקומות בין "צדק" ל"צדקה".
1. |
מה ההבדל בין פירושו הראשון לשני ("על דעת המעתיקים")? |
2. |
מי הם "המעתיקים"? |
3. |
למה הוסיפה התורה תוספת זו דווקא בקיום מצוות "השב תשיב"? |
ה. | "עושק" |
"לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן"
בבא מציעא קי"א:
איזהו "עושק" ואיזהו "גזל"? אמר ר' חסדא: "לך ושוב", "לך ושוב" – זהו עושק. (ועיין משלי ג' כ"ח!!) "יש לך בידי ואיני נותן לך" – זהו הגזל!
התוכל להוכיח ש"עושק" אינו לקיחת מה שאינו שלו – אלא כבישת השכר, דחיית התשלום? |
ו. | "לא תעשק שכיר עני ואביון" |
"לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן"
ידבר הכתוב בהווה, שהעניים והאביונים והגרים משכירים עצמם, וכן (שמות כ"ב): "אם כסף תלוה את עמי את העני עמך", וכן (בפרקנו י"ט) "לגר ליתום ולאלמנה יהיה", שהם העניים ברוב, וכן בהרבה מקומות ידבר בהווה כמו (כ"ה ד') "לא תחסם שור בדישו", "לא תחרוש בשור וחמור יחדיו",...
1. |
מה השאלה העומדת לפניו שאותה בא ליישב? |
2. |
הסבר את המושג "דיבר הכתוב בהווה". (עיין גם שמות כ"א כ"ח רש"י ד"ה וכי יגח |
3. |
מניין למדנו שגם שכרו של פועל עשיר אסור לעשוק? |
ז. | "...או מגרך אשר בארצך בשעריך" |
"... אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ"
רש"י:
ד"ה מגרך: זה גר צדק. ד"ה בשעריך: זה גר תושב האוכל נבלות.
ד"ה אשר בארצך: לרבות שכר בהמות וכלים.
אף על פי שיהיה בעריך בשעריך, אל תאמר: בכל עת אתנהו אליו, כי קרוב אלי הוא – לא תעשה כך, אבל ביומו תתן.
1. |
מה קשה לשניהם בפסוקנו? |
2. |
מה ההבדל העקרוני בין גישת רש"י (שהם דברי הספרי כאן) לבין גישת האברבנאל ביישוב הקושי שבפסוקנו? |
3. |
בעל באר יצחק, מקשה על דברי רש"י: למה לא דרשו "אשר בארצך" – לרבות גר תושב, "בשעריך" – לרבות שכר בהמה וכלים, והסידור הזה מסתבר יותר, שיזהיר תחילה על עושק השכירים מאחיך, "מגרך" – גר צדק, "ואשר בארצך" – גר תושב ואחר כך יזהיר על שכר בהמה וכלים? נסה להסביר למה דרשו חז"ל בכל זאת לפי הסדר הנ"ל? |
ח. | "כי עני הוא ואליו הוא..." |
"כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ..."
השווה לפסוקנו שמות כ"ב כ"ו
"כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי"
1. |
מה המיוחד בסגנון התורה בשני פסוקים אלו? |
2. |
התוכל להביא דוגמא נוספת לסגנון זה בחלק ההלכתי שבתורה? |