פרשת שופטים
שנת תשט"ז
"כי תצור אל עיר ימים רבים..."
דברים פרק כ, פסוקים יט - כ
ספר החינוך, מצוות לא תעשה תקכ"ט:
שנמנענו מלכרות האילנות כשנצור על עיר, כדי להצר לאנשי העיר ולהכאיב לבותם, ועל זה נאמר: "לא תשחית את עצה... ואותו לא תכרות" וכמו כן נכנס תחת זה כלאו שלא לעשות שום הפסד, כגון לשרוף או לקרוע בגד, או לשבור כלי לבטלה וכל עניינים אלה וכל כיוצא שיהיה בם השחתה, ואמרו ז"ל תמיד בגמרא: "והא קעבד משום 'בל תשחית'!"
שורש המצוה ידוע, שהוא כדי ללמד נפשנו לאהוב הטוב והתועלת ולהידבק בו ומתוך כך תדבק בנו הטובה ונרחיק מכל דבר השחתה, וזהו דרך החסידים ואנשי המעשה, אוהבים השלום ושמחים בטוב הבריות, ומקרבין אותם לתורה, ולא איבדו אפילו גרגיר של חרדל בעולם, ויצר עליהם בכל אבדון והשחתה שיראו, ואם יוכלו להציל, יצילו כל דבר מהשחית בכל כוחם, לא כן הרשעים אחיהם של מזיקין, ושמחים בהשחתת העולם, והם משחיתים את עצמם, במידה שאדם מודד גם מודדין לו. כלומר: בה הוא נדבק לעולם, וכעניין שכתוב "שמח לאיד לא יינקה". והחפץ בטוב ושמח בו – נפשו בטוב תלין לעולם. זה ידוע ומפורסם.
רשב"ם:
ד"ה כי תצור על עיר ימים רבים: ותצטרך לחתוך אילנות, לבנות מצור, דיק וסוללות.
ד"ה כי ממנו תאכל: שהרי צריכים לך למאכל, לאחר שתתפוש העיר, ותהיה שלך.
| 1. |
מה בין שניהם בפירוש טעם המצווה? |
| 2. |
השווה טעמו של בעל ספר החינוך לדיני שמיטה גיליון בהר תשי"א.
טעמו של בעל ספר החינוך למתנות עניים גיליון כי תצא תשי"ב.
טעמו של בעל ספר החינוך למצוות הענקה גיליון ראה תשט"ו.
מהי שיטתו של בעל ספר החינוך בבואו לתת טעם למצוות הנ"ל? |
פסוק י"ט
"וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר"
רש"י:
הרי "כי" משמש בלשון "דילמא", שמא האדם עץ השדה להיכנס בתוך המצור מפניך, להתייסר בייסורי רעב וצמא, כאנשי העיר – למה תשחיתנו?
רשב"ם:
ד"ה ואותו לא תכרות: אותו עץ מאכל שאינו חוזק ומבצר לאנשי העיר, כגון הרחוקים – אותם לא תכרות.
ד"ה כי האדם...: כל "כי" שאחרי "לא" מתפרש – "אלא". אותו לא תכרות אלא עץ השדה לבוא האדם מפניך במצור – אותו תכרות, הם הקרובים לעיר שנסתרים בהם אנשי העיר הבורחים מפניך. ובאים בתוך העיר "כי האדם עץ השדה" – אלא עץ השדה שגורם את האדם לבוא מפניך במצור.
| 1. |
מה הקושי לרשב"ם במילים "ואותו לא תכרת"? |
| 2. |
מה בין רש"י לרשב"ם בפירוש המילים "כי האדם עץ השדה..."? |
| 3. |
השווה לפסוקנו את מלכים ב, פרק ג', י"ט:
"וְהִכִּיתֶם כָּל עִיר מִבְצָר וְכָל עִיר מִבְחוֹר וְכָל עֵץ טוֹב תַּפִּילוּ וְכָל מַעְיְנֵי מַיִם תִּסְתֹּמוּ וְכֹל הַחֶלְקָה הַטּוֹבָה תַּכְאִבוּ בָּאֲבָנִים"
מה קשה בפסוק זה, וכיצד מתיישב הקושי, אם נפרש את פסוקנו על פי הרשב"ם? |
| 4. |
מהי חולשת פירושו של רש"י לפסוקנו? |
פסוק י"ט
"כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה"
ראב"ע:
כבר ביארתי כי ייתכן בכל לשון לקצר, לאחוז דרך קצרה כמו (שמואל א' ט"ז כ') "ויקח ישי חמור לחם", רק מילת "לא" לא ייתכן להיותה נחסרת, כי הטעם יהיה להיפך.
ומדקדק גדול ספרדי אמר, כי חסר ה"א וכן הוא: הכי האדם עץ השדה, וזה הטעם איננו נכון בעיני, כי
מה טעם לומר: לא תשחית עץ פרי? כי איננו כבני אדם שיוכל לברוח מפניך?!
ולפי דעתי שאין לנו צורך בכל זה. וזה פירושו: "כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות כי האדם עץ השדה" והטעם, כי חיי אדם עץ השדה – וכמוהו (דברים כ"ד ו'): "כי נפש הוא חובל" – חיי נפש הוא חובל.
| 1. |
נגד מי ממפרשינו אומר ראב"ע את תחילת דבריו? (עד "כי הטעם יהיה להפך") |
| 3. |
מי ממפרשינו פירש כדעת המדקדק הגדול הספרדי? |
פסוק י"ט
"לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ"
רמב"ם, הלכות מלכים ו':
הלכה ה':
אין קוצצים אילני מאכל שחוץ למדינה, ואין מונעין מהם אמת המים כדי שייבשו, שנאמר "לא תשחית את עצה". וכל הקוצצין – לוקים. ולא במצור בלבד אלא בכל מקום, כל הקוצץ אילן מאכל דרך השחתה – לוקה. אבל קוצצין אותו, אם היה מזיק אילנות אחרים, או מפני שמזיק בשדה אחרים, או מפני שדמיו יקרים, לא אסרה תורה אלא דרך השחתה.
הלכה י':
ולא האילנות בלבד, אלא כל המשבר כלים, וקורע בגדים והורס בניין וסותם מעיין ומאבד מאכלות דרך השחתה, עובר בלא תשחית.
גמרא שבת ק"ה:
המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו, והמפזר מעותיו בחמתו, יהא בעיניך כעובד עבודת כוכבים, שכך אומנותו של יצר הרע: היום אומר לך "עשה כך", ולמחר אומר לך "עשה כך", עד שאומר לך: "עבוד עבודת כוכבים" והולך ועובד.
| 1. |
כיצד מרחיב הרמב"ם את היקפה של מצוות "לא תשחית עצה"? |
| 2. |
כיצד מגיע העובר על מצוות לא תעשה של "בל תשחית" לידי עבודה זרה – לדעת הגמרא? |
השווה לפסוקנו את דברי ירמיהו פרק ו' פסוק ו':
"כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת כִּרְתוּ עֵצָה
וְשִׁפְכוּ עַל יְרוּשָׁלִַם סֹלְלָה
הִיא הָעִיר הָפְקַד כֻּלָּהּ עֹשֶׁק בְּקִרְבָּהּ"
האלשיך (וגם כמה מחכמי הגויים) סוברים, שירמיהו רומז בדבריו כאן לפסוקנו בתורה (דברים כ' י"ט).
|
הסבר, מהי כוונתו של הנביא ומה רצה להבליט על ידי הניגוד לדברי התורה כאן?
להבנת שתי המילים "כרתו עצה" עיין גם יוסף פלביוס, מלחמת היהודים ספר ה' פרק י"ב:
...החל טיטוס עוד הפעם לשפוך את הסוללות, אף כי קשה היה להמציא את העצים הדרושים, כי כל האילנות אשר מסביב לעיר (ירושלם) נכרתו לעבודת הסוללות הראשונות (אשר שרפום היהודים בהגיחם מן העיר) ועל כן הביאו אנשי הצבא עצים חדשים ממקומות רחוקים תשעים ריס, ובידם עלה לשפוך על הבירה ארבע סוללות גדולות הרבה מהראשונות. |