| 1. |
כדי להבין את מבנה פרקנו חלק אותו לפסקאות.
| א. |
הסבר, כיצד מתוארת התפתחות השנאה של האחים ליוסף בקטע הראשון: מה הם הגורמים השונים לשנאה? |
| ב. |
בכמה שלבים מתוארת התפתחות השנאה הזאת? | |
| 3. |
לפסוקים אלה (ט"ו-י"ז) מקשה בעל גור אריה (המהר"ל מפראג, ר"פ-שס"ט):
למה צריך כל הסיפור, שמצאו איש ושאל אותו איפה הם רועים, ואמר לו בדותן הם, והלך אליהם, מאי נפקא מיניה, אם מתחילה הלך אליהם בלי טעות או על ידי טעות, ולמה הוצרך הכתוב לכל זה?
| א. |
ענה לשאלתו בעזרת הרמב"ן:
ד"ה וימצאהו איש: יאמר כי הוא תועה מן הדרך ולא היה יודע אנה ילך, ונכנס בשדה כי במקום המרעה היה מבקש אותם. ויאריך הכתוב בזה, להגיד כי סיבות רבות באו אליו שהיה ראוי לחזור לו, אבל הכל סבל לכבוד אביו. ולהודיענו עוד, כי הגזרה אמת והחריצות שקר, כי זימן לו הקב"ה מורה דרך שלא מדעתו להביאו בידם. ולזה נתכוונו רבותינו (בראשית רבה פ"ד י"ד) באמרם כי האישים האלה הם מלאכים, שלא על חנם היה כל הסיפור הזה, להודיענו כי עצת ה' היא תקום.
שים לב: שתי תשובות ניתנות בדברי הרמב"ן! |
| ב. |
לדברי הרמב"ן הנ"ל "מורה דרך שלא מדעתו": מדעתו של מי? של יוסף או של האיש? | |
| 1. |
השווה:
פסוק ג'
"וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו" פסוק ד'
"וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו"
הסבר, מהי סיבת השינוי בכינוי בו מכנה הכתוב את השבטים?
לשאלה זו השווה גיליון מקץ תש"ו שאלה א'. |
| 2. |
פסוק ב'
"וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם"
הסבר, למה נאמר "אל אביהם" ולא נאמר "אל אביו", ומה רצון הכתוב ללמדנו? |
פסוק ד'
"וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם"
רש"י:
ד"ה דברו: לדבר עמו.
שד"ל:
ד"ה דברו: ולא יכלו שאת דברו לשלום; כשהיה מדבר עמהם אפילו דברי שלום לא היו יכולים שאתו. מצאנו לשון "שאת" נשמט אחר "לא יכול": (תהלים ק"א): "גבה עינים ורחב לבב אותו לא אוכל"; (ישעיה א'): "לא אוכל און ועצרה".
|
מה ראה שד"ל שלא לפרשו כרש"י וכמקובל? |
פסוק ה'
"וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ"
פסוק ו'
"וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי"
מדרש לקח טוב:
כיוון שנאמר (ה') "ויגד לאחיו", מה תלמוד לומר (ו') "ויאמר אליהם שמעו נא..."? אלא מלמד שאף על פי שהיה יודע בהם שמוסיפין לו שנאה, לא היה נמנע מלספר להם חלומותיו.
| 1. |
מהו הקשר בין פסוקים ה'-ו' על פי המדרש? |
| 2. |
התוכל להסביר קשר זה גם באופן אחר? |
| 3. |
מהו המניע הנפשי שדוחפו ליוסף לספר את חלומותיו לאחיו, ואף על פי שיודע בהם ששונאים אותו? |
פסוקים ט' -י'
"וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו וַיֹּאמֶר...
וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו..."
רש"י:
לאחר שסיפר אותו לאחיו חזר וסיפרו לאביו בפניהם.
אברבנאל:
...חזר וסיפר לאביו, כי הבין שהחלום רומז גם לאביו.
|
דברי אברבנאל מבארים רק למה סיפר הפעם את חלומו לאביו, אך אינם מסבירים את התנהגותו שסיפר חלומו תחילה לאחיו וחזר וסיפרו לאחיו ולאביו.
התוכל לתת הסבר להתנהגות זו? |