הפטרת מחר חודש
שמואל א פרק כ, פסוקים יח - מב
א. | שביתה ממלאכה בראש חודש |
ההיסטוריונים (וייס, הלוי) מביאים ראיה מפרקנו, כי כבר בימי בית ראשון "היו חוגגים את יום החודש", מלבד קרבן המוסף אשר נצטוו עליו בתורה "הוסיפו מדעתם תוספת קדושה כזאת לדברי התורה ושבתו בו מכל מלאכה למען אשר יעסוק העם אז בתורה וילכו למקומות התורה, ועל כן שבתו גם ממלאכה גם ממקח וממכר".
(הלוי: דורות הראשונים חלק א' כרך ג' עמ' 324; ועיין גם א.ה. וייס: דור דור ודורשיו כרך א' עמ' 45).
1. |
הבא הוכחה ברורה מפרקנו ששבתו בראש חודש ממלאכה! |
2. |
הבא ראיה מהפטרה אחרת שהלכו ללמוד בראש חודש תורה! |
3. |
הלוי (שם, כרך ששי, עמוד 44) מביא ראיה מפרקנו כי קדשו את החודש על פי הראיה - על פי עדים שראו את הלבנה. היכן הראיה? |
ב. | הכינוי "בן ישי" |
"מַדּוּעַ לֹא בָא בֶן יִשַׁי גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם אֶל הַלָּחֶם"
במדבר רבה י"ח י"ז:
(תהילים נ"ה י"ג) "כי לא אויב יחרפני ואשא, לא משנאי עלי הגדיל ואסתר ממנו" – זה דואג ואחיתופל שהיו מחרפין, לא היו שונאי והיו מחרפין אותי ולא קוראין אותי בשמי; אלא (שמואל א' כ' כ"ז): "מדוע לא בא בן ישי"; (שמואל א' כ"ב) "ראיתי את בן ישי"; (שמואל א' ט"ז י"ח): "ראיתי בן לבן ישי".
פסיקתא רבתי "עניה סוערה":
אמר הכתוב (תהילים ד') "בני איש עד מה כבודי לכלימה..." אלו דואג ואחיתופל. "עד מה כבודי לכלימה" – עד מתי אתם מדקדקין בכבודי (= מכלימים, גורעים מכבודי) ואין אתם קוראים אותי בשמי. אלא אתם אומרים (שמואל א' כ') "מדוע לא בא בן ישי", (שמואל א' כ"ב ט') "ראיתי את בן ישי", (שמואל א' כ"ב ז') "גם לכלכם יתן בן ישי". אין לי שם?
1. |
היכן מצינו במקרא עוד שמבזין אדם ע"י שאין קוראים לו בשמו? |
2. |
מהו הרמז שהובא במדרש רבה, שעליו בנוי המדרש? |
3. |
במה מתאים הפסוק המובא בפסיקתא יותר למדרש הזה? |
ג. | "בן ישי" בפיוט אבן גבירול |
"וַיְהִי מִמָּחֳרַת הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי וַיִּפָּקֵד מְקוֹם דָּוִד
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ
מַדּוּעַ לֹא בָא בֶן יִשַׁי גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם אֶל הַלָּחֶם"
ר' שלמה אבן גבירול, בסוף ה"גאולה" "שביה בת ציון צרופה בכור עוני":
מועד שמת לי - לקבץ שלישי
מופת לא אראה - לקומם מקדשי
משמיע שלום - לא בא לקדושי
מדוע לא בא בן-ישי?
הן בי נשבעתי - לאסוף נכבשי
הלא אז המלכים - לך יובילו שי
הנה עד לאומים - שמתי לקדושי
הנה ראיתי בן לבן-ישי
(להבנת שני הבתים עיין בישעיה נ"ב ז'; תהילים ס"ה ל'; ישעיה נ"ה י"ד).
1. |
הסבר, מהו הקשר שיוצר המשורר כאן בין פסוקנו ובין שמואל א' ט"ז י"ח? |
2. |
כיצד הוא מוציא את שניהם ממשמעותם? (שים לב: מי הם האומרים את שני הפסוקים ומי הם שני המדברים בשיר?) |
ד. | בביאור "בן נעות המרדות" |
"בֶּן נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת הֲלוֹא יָדַעְתִּי כִּי בֹחֵר אַתָּה לְבֶן יִשַׁי לְבָשְׁתְּךָ וּלְבֹשֶׁת עֶרְוַת אִמֶּךָ"
רש"י:
ד"ה נעות המרדות: לשון "נע" – אשה נעה ונדה – יוצאנית. כאשר תאמר "זעוה" מן "זע", כן תאמר "נעוה" מן "נע". והתיו מן הדבוק (= סמיכות), שהוא דבוק למרדות.
ד"ה המרדות: שהיא ראויה לרדות ולייסר (= שייסרוה).
דבר אחר: כשחטפו בני בנימין מבנות שילה שיצאו לחול בכרמים, היה שאול ביישן ולא רצה לחטוף עד שבאה היא עצמה והעזה פניה ורדפה אחריו.
נעות: על שם הכרמים, והיא גת, כמו תרגום אונקלוס (בראשית מ"ט י"ג חכלילי עינים מיין) "יטופון נעווהי בחמר" (= היקבים יטיפו יין, ותרגם העינים מעינות וקלוח היקבים), ולא מן השם (הוא).
בן הנעוה והמורד על דברי אביו, איננו אומר "בן פלונית" אלא כמו "בן בליעל", "בן מות", שכל "בנים" הללו כלם תיקון מילה הוא: "בן בליעל" = איש בליעל, "בן מות" – איש מות, "בן חכם" – איש חכם, אף כאן "בן נעות" - איש הנותן כתף סוררת ופונה עורף ולא פנים. כמו (ישעיה כ"ד א') "ועוה פניה" לשון עיקול שנעקל מלשמוע תוכחה.
מעוות המוסר, כאילו יאמר שלא הוכיחה אותו אמו בקטנותו ולזה לא קיבל מוסר כראוי, ויהיה הרצון ב"מרדות" – מוסר...
או יהיה הרצון ב"מרדות" – ממשלה (תהילים ע"ב) "וירד מים אל ים" והוא היותר נכון, יאמר שהוא בן אשה שאינה ראויה לממשלה. אבל היא מעוותת בדבר הממשלה, ובזה יאמר ביונתן, שהוא בלתי ראוי לממשלה. (אברבנאל: דומה אליה בתכונותיו)
1. |
במה שונה ר' יוסף קרא משני האחרים (ומרוב המפרשים) בפירושו ל"נעות"? |
2. |
מה ראה רש"י להביא את דברי האגדה, ולא הסתפק בפירושו הראשון; ומה ראה לדחות את דברי האגדה ("ולא מן השם")? (עיין רש"י, שופטים י"ז א': ד"ה ויהי איש מהר אפרים: אף על פי שנכתבו שתי פרשיות הללו בסוף הספר, של מיכה ושל פלגש בגבעה, בתחלת השופטים היה, בימי עתניאל בן קנז, שנאמר (לקמן יח לא) , וישימו להם את פסל מיכה וגו' כל ימי היות בית אלהים בשילה, למדנו שכל ימי שילה היה דמות של מיכה, ובפלגש בגבעה נאמר על יבוס שבירושלים (שם יט יב), לא נסור אל עיר עובדי כוכבים, למדנו שעדיין לא כבשו את ירושלים.). |
3. |
שלשה פירושים ניתנים בדברי המפרשים הנ"ל ל"מרדות". אילו הם? לאיזה מהם קרוב ביטוי חז"ל "מכת מרדות"? |
ה. | שאלות בטעמי המקרא |
1. |
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה
|
2. |
"וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרְכֵהוּ רש"י: ד"ה כריח השדה...: שנתן בו ריח טוב וזהו שדה תפוחים. כך דרשו רז"ל. ד"ה אשר ברכו ה': השדה שהוא מלא נרד וכרכום קנה וקנמון.
|
3. |
פרק כ"ה פסוק ל"ד "וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים..." פרק כ"ז פסוק י"ז "וַתִּתֵּן אֶת הַמַּטְעַמִּים וְאֶת הַלֶּחֶם אֲשֶׁר עָשָׂתָה...." בשני הסיפורים מגישים את המאכל המיוחד בתוספת של לחם.
|