"לא תטה משפט..."
שמות פרק כג, פסוקים ו - ט
א. | שאלה כללית |
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ"
פסוק ז'
"מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע"
פסוק ח'
"וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים"
פסוק ט'
"וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
מה המכנה המשותף לארבעת הפסוקים האלה? |
ב. | "לא תטה משפט אביונך בריבו" |
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ"
עם הדיין ידבר, וכמוהו (דברים ט"ו כ') "לפני ה' אלוקיך תאכלנו" – הראוי לאכול, כאילו הוא מדבר עם כהן ויבדילנו מכל ישראל שידבר עמהם.
מה קשה לו ובמה מסייע דברים ט"ו כ' להבנת פסוקנו? |
ג. | "ונקי וצדיק אל תהרוג" - שאלות ברש"י |
"וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג"
רש"י:
מניין ליוצא מבית דין חייב ואמר אחד: "יש לי ללמד עליו זכות", שמחזירין אותו (מחזירין אותו לבית דין ומבררין דינו שנית)? תלמוד לומר: "ונקי אל תהרוג", ואף על פי שאינו "צדיק", שלא נצטדק בבית דין, מכל מקום נקי הוא מדין מיתה, שהרי יש לך לזכותו.
ומניין ליוצא מבית דין זכאי ואמר אחד: "יש לי ללמד עליו חובה", שאין מחזירין אותו לבית דין? תלמוד לומר: "וצדיק אל תהרוג", זה צדיק הוא שנצטדק בבית דין.
1. |
הסבר מה הוא ההבדל בין "נקי" לבין "צדיק" ומי הוא לפי זה "צדיק" שאינו "נקי"? |
2. |
היכן מצינו בפרשת משפטים (ברש"י) שוב יחס שונה של התורה לגבי הרשעה והצדקה בדין, כשם שמצאנוהו כאן? |
ד. | "כי לא אצדיק רשע" |
"כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע"
רש"י:
אין עליך להחזירו, כי לא אצדיקנו בדיני, אם יצא מידך זכאי, יש לי שלוחים הרבה להמיתו במיתה שנתחייב בה.
קאסוטו, (שמות עמוד 208):
אתה שופט צריך להיזהר מזה, יען כי עליך לדעת שאם אתה בבית דינך תרשיע את הצדיק ותצדיק את הרשע, אני בבית דין צדק שלי, לא אצדיק רשע, ואם אתה תחרוץ פסק דין לא צודק ותעשה בזה רשע לפני, לא תינקה בפני בית הדין שלי, מידה כנגד מידה ולשון נופל על לשון.
1. |
מה קשה לרש"י בפסוקנו? |
2. |
מה בין רש"י לבין קאסוטו בפירוש מילים אלה? |
3. |
במה נאמן רש"י (על פי המכילתא) כאן יותר למשמעות הפסוק מאשר קאסוטו, ובמה נוטה קאסוטו כאן למשמעות הכתוב? |
ה. | "...כי השוחד יעוור פקחים" |
"וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים"
מכילתא:
שמא תאמר: "הריני נוטל ממון, ואיני מטה את הדין"? תלמוד לומר: "כי השוחד יעוור..."
רש"י:
אפילו לשפוט אמת, וכל שכן כדי להטות את הדין, שהרי כדי להטות את הדין כבר נאמר "לא תטה משפט".
1. |
הסבר מה הסכנה אם ייקח שחד מן הזכאי? |
2. |
כיצד לומד המכילתא מפסוקנו שהכוונה כאן ללקיחת שוחד על מנת שידון דין אמת לאמיתו? |
ו. | "ושוחד על נקי לא תקח" - שאלות ברש"י |
"וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח"
רש"י:
על עני להרשיעו בדין, להטות משפטו; ועוד פירשוהו רבותינו: לא לקח שוחד על נקי לנקותו בדינו, קל וחומר שאינו לוקח שוחד להטות המשפט.
מניין לרבותינו שהפסוק ההוא במזמור לא ידבר בשוחד הנלקח על מנת להטות הדין? |
ז. | "וגר לא תלחץ" |
"וְגֵר לֹא תִלְחָץ"
רד"ק, בספר השורשים:
מנחי העי"ן, ועניינו שהוא גָּר איתנו!
וטעם "גר" כמו הגרגיר שנכרת מן הסעיף.
1. |
מה ההבדל בין שניהם בהסברת המילה "גר"' ואיזה צד שבחיי הגרות מדגיש כל אחד משני הפירושים? |
2. |
עיין ויקרא י"ט ל"ג-ל"ד! התוכל להביא מלשון הפסוקים שם סעד לדברי ראב"ע? |
ח. | הנימוק לאיסור ללחוץ גר |
"כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
"וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
זכור כי גרים הייתם כמוהו.
... והנכון בעיני, כי יאמר לא תונה את הגר ולא תלחצנו, ותחשוב שאין לו מציל מידך, כי אתה ידעת שהייתם גרים במצרים, וראיתי את הלחץ אשר מצרים לוחצים אתכם, ועשיתי בהם נקמה, כי אני ה' רואה את "דמעות העשוקים אשר אין להם מנחם מיד עושקיהם" (קהלת ד' א') ואני מציל כל אדם מיד חזק ממנו. וכן האלמנה והיתום לא תענו, כי אשמע צעקתם, שכל אלה אינם בוטחים בנפשם, ועלי יבטחו...
ונוהגת מצווה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים ובנקבות והעובר עליה ומצער את הגרים או שמתרשל בהצלתם או בהצלת ממונם או שמקל בכבודם מצד שהם גרים, ואין להם עוזר באומה, ביטל עשה זה ועונשו גדול מאוד, שהרי בכמה מקומות הזהירה התורה עליהם. ויש לנו ללמוד מן המצווה היקרה הזאת לרחם על כל אדם שהוא בעיר שאינה ארץ מולדתו ורחקו מעליו עוזריו, כמו שאנו רואים שהתורה הזהירתנו לרחם על כל מי שצריך, ועם המידות הללו נזכה להיות מרוחמים מאת ה'. והכתוב רמז טעם הציווי באומרו "כי גרים הייתם בארץ מצרים", הזכיר לנו שכבר נכווינו בצער הגדול הזה, שיש לכל איש הרואה את עצמו בתוך אנשים זרים בארץ נכריה, ובזיכרונו גודל דאגת הלב שיש בדבר, וכי כבר עבר עלינו והשם יתברך ברחמיו ובחסדיו הוציאנו משם, יכמרו רחמינו על כל אדם שהוא כן.
1. |
מה ההבדל בין שלושת הנ"ל בפירוש הנימוק הניתן לאיסור ללחוץ את הגר? |
2. |
איזה מהשלושה מתאים לנימוק הנאמר בפסוק כ' (פרק כ"ב) "כי גרים הייתם בארץ מצרים" – ואיזה מהם מתאים לנימוק הניתן להלן (כ"ג ט') "ואתם ידעתם את נפש הגר"? |
3. |
כיצד מרחיב ספר החינוך את היקפה של המצווה? והשווה לדרכו זו גם בדבריו גיליון ראה תשט"ו א. |