"לא איש דברים אנכי"
שמות פרקים ג - ד
א. | סירובו של משה לשליחות |
השווה את תשובותיו השונות של משה לדברי האלוקים בהמשך השיחה:
1. פרק ג' פסוק י"א"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים
מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם"
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים
הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם...
וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם?"
"וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר
וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי
כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'"
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה'
...לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי"
"וַיֹּאמֶר
...שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח"
1. |
פרק ג' פסוק י"א רש"י: ד"ה מי אנכי: מה אני חשוב לדבר עם מלכים ד"ה וכי אוציא: ואף אם חשוב אני – מה זכו ישראל שייעשה להם נס, ואוציאם ממצרים?! ד"ה מי אנכי: מי שרוצה לעמוד על עיקר פשוטו של מקראות הללו ישכיל בפירושי זה, כי הראשונים ממני לא הבינו בו כלל וכלל. (הערה: דברי הרשב"ם מובאים כאן על פי ההוצאה המדעית של רוזין, ובדפוסי החומשים שלנו נפלו הרבו טעויות דפוס).
|
2. |
למילים "ויען משה ויאמר" מעיר קאסוטו בפירושו לשמות: "נוסחה זו לפעמים אינה משמשת רק בהוראת עניה ותשובה פשוטה, אלא באה לסמן הבעת רעיון חדש או יוזמה חדשה מפי הדובר. כך הוראתה לפני הנאומים שמספר איוב, וכן הוראתה כאן".
הסבר מהו החידוש הבא בדיבור השלישי כלפי שתי תשובותיו הראשונות! |
3. |
לתשובתו הרביעית מעיר רש"י: למדנו שכל שבעה ימים היה הקדוש ברוך הוא מפתה את משה בסנה לילך בשליחותו: "מתמול", "שלשום", "מאז" – הדי ג' (ימים) ושלושה "גמין" ריבויין הם – הרי ששה, והוא היה עומד ביום השביעי כשאמר לו זאת עוד "שלח נא ביד תשלח", עד שחרה בו וקיבל עליו...
|