השווה:
פסוק ה'
"וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו"
פסוק י'
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
| 1. |
הסבר, למה סיפר יוסף את חלומו הראשון רק לאחיו ואת השני גם לאביו, ולמה לא סיפר גם את הראשון לאביו? |
השווה:
פסוק ט'
"וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו"
פסוק י'
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
| 2. |
הסבר, למה אחרי ספרו את חלומו לאחיו חזר וסיפרו להם שנית בפני אביו? |
השווה:
פסוק ח'
"... וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ"
פסוק י"א
"... וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו"
| 3. |
הסבר, למה הייתה תוצאת סיפור החלום הראשון שנאה, ותוצאת סיפור החלום השני קנאה? |
פסוק א'
"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן"
ד"ה וישב יעקב: אחר שכתב לך יישובי עשו ותולדותיו בדרך קצרה, שלא היו ספונים וחשובים לפרש, היאך נתיישבו וסדר מלחמותיהם, איך הורישו את החורי, פירש לך יישובי יעקב ותולדותיו בדרך ארוכה, כל גלגולי סיבתם, לפי שהם חשובים לפני המקום להאריך בהם. וכן בעשרה דורות שמאדם עד נח - פלוני הוליד פלוני, וכשבא לנח האריך בו. וכן בעשרה דורות שמנח עד אברהם קיצר בהם, וכשהגיע אצל אברהם האריך בו. משל למרגלית שנפלה בין החול, אדם ממשמש בחול וכוברו בכברה, עד שמוציא את המרגלית, ומשמצאה, הוא משליך את הצרורות מידו ונוטל המרגלית.
| 1. |
מה קשה לו בפסוקנו?
(שים לב: רש"י מיישב בדבריו אלה כמה קושיות שנתעוררו לפניו). |
| 2. |
מי הוא החול ומי המרגלית? |
| 3. |
הרא"ם, (ר' אליהו מזרחי) מסיים פירושו למשל המרגלית:
ומה שאמר "ומשליך את הצרורות" אין בו עניין על הנמשל, אלא הוא תשלום המשל בלבד.
וחלקו עליו מפרשי רש"י:
גור אריה:
ואינו נכון, כי וודאי הוא עניין המשל...
בעל לבוש האורה:
... אבל אני אומר כי וודאי יש לו עניין גדול בנמשל.
הסבר, מהו עניינו בנמשל? |
| 4. |
מה מלמדים אותנו דברי רש"י אלה על דרך כתיבת התורה בכלל? (אריכות, קיצור, סידור). |