פסוק ד'
"כִּי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם"
רמב"ן:
יזהירם שלא ירך לבבם ולא ייראו מן האויבים ויאמר, שלא יבטחו בזה בגבורתם לחשוב בליבם: גיבורים אנחנו ואנשי חיל למלחמה; רק שישיבו ליבם אל ה' ויבטחו בישועתו ויחשבו "כי לא בגבורת הסוס יחפץ ולא בשוקי האיש ירצה, כי רוצה ה' את יראיו את המיחלים לחסדו". ואמר "להלחם לכם עם אויביכם" כי יפילם לפניכם לחרב. ואמר "להושיע אתכם" שהם ינצחו במלחמה ולא יפקד מהם איש, כי יתכן שינצחו את אויביהם וימותו גם מהם רבים כדרך המלחמות; ועל כן צעק יהושע בנפול בהם בעם כשלושים וששה איש, כי במלחמת מצווה לא היה ראוי שיפול משערת ראשם ארצה, כי לה' המלחמה.
והנה הכהן שהוא העובד את ה' יזהירם ביראתו ויבטיחם, אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם "פן ימות במלחמה", כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים; וציוה על השלושה אלה לשוב, כי ליבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס.
| 1. |
הנלחם עלול לצאת לקרב מתוך שתי הרגשות בלתי רצויות, אשר נגד שתיהן מכוונים דברי הכהן, לדעת הרמב"ן. אילו הן שתי ההרגשות האלה? |
| 2. |
מה ההבדל בין אופי דברי הכהן (פסוקים ג'-ד') ובין אופי דברי השוטרים (ה'-ו'-ז')? |
פסוקים ה'-ו'-ז'
"... מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת... אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם... אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה... יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ"
|
נחלקו המפרשים בטעם שילוח זה מן המלחמה, אם הוא לטובת היחיד (אשר לא חנך, לא חילל, לא לקח) או לטובת הכלל, כלומר: לטובת המלחמה. לאיזו דעה נוטים המפרשים הבאים? סדרם לקבוצות ונמק את דעתם! |
רש"י:
ד"ה ואיש אחר יחנכנו: ודבר של עגמת נפש הוא זה.
ראב"ע:
ד"ה חנכו: והטעם, כי ליבו וכל תאוותו לחנוך ביתו, והנה ליבו לביתו – לא למלחמה, על כן ינוס ויניס אחרים.
רמב"ן:
והנה הכהן שהוא העובד את ה' יזהירם ביראתו ויבטיחם, אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם "פן ימות במלחמה", כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים; וציוה על השלושה אלה לשוב, כי ליבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס.
ספר החינוך:
והענין להיות מחזירים מן המלחמה מי שנטע כרם ולא אכל ממנו או בנה בית ולא שכן בו או ארש אישה ולא לקחה והירא מעבירות שבידו, זהו דבר ראוי וכשר, כי כל אלה בני אדם חלושים מאוד מבוא במלחמה, כי מחשבתם נתפסת על הדברים הנזכרים, ואלו יניאו לב אחיהם... וכל דרכי התורה יושר ואמונה.
באור:
ד"ה ואיש אחר יחנכו – ויש לך לחוס על בונה, נוטע ומארס, כי ה' אלהיך הוא הנלחם ואינך צריך לחיל רב, לכן תחמול עליהם.
הירש:
בעצם ימי המלחמה מדגישה התורה את חשיבותן המכרעת של דרישות השלום ותפקידיו, אחרי שאיננה מבססת את ה"ילך וישוב" ב"פן ימות ויהי הבית שמם, הכרם בלתי נעבד, האשה – אלמנה" אלא בנמקה: "פן ימות ואיש אחר יחנכנו, יחללנו, יקחנה". הרי גלוי לעין כל שהיא – התורה – מחייבת כל יחיד ויחיד למלא בגופו את תפקידי השלום ושעל כן חובת עבודת הצבא נדחית לגבי מי שנכנס למלא את התפקידים באופן קבוע במסיבות חדשות.
פסוקים ה'-ו'-ז'
"אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת... אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם... אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה..."
סוטה מ"ג ע"א:
כל אלה שומעין דברי כהן מערכי מלחמה וחוזרין ומספקין מים ומזון (ליוצאי מלחמה) ומתקנין את הדרכים.
הכתב והקבלה:
ממשמעות הפסוק נראה שיחזרו לשבת בביתם, אבל לדברי חז"ל אינם חוזרים לביתם אלא עוסקים בסיפוק צורכי מלחמה; אם כן מהו "ילך וישוב לביתו" דאמר קרא?
פסוק ח'
"הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב"
ראב"ע:
ד"ה הירא: להכות אחר; רך הלבב: לסבול מכות אחר.
באור:
(אחרי הביאו את דברי ראב"ע הנ"ל) ונהפוך הוא לדעתי: הירא ממכה ורך הלבב להכות אחר.
|
נסה להכריע בין שניהם ונמק הכרעתך!
ועיין גם בדברי רש"י, בראשית ל"ב, ח':
ד"ה ויירא ויצר: ויירא שמא יהרג; וייצר לו אם יהרוג הוא את אחרים. |