פרשת ראה
שנת תשט"ו
עבד עברי
דברים פרק טו, פסוקים יב - יח
פסוק י"ג
"וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם"
פסוק י"ד
"הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ"
ספר החינוך:
מצוות לא תעשה, שלא נוציא עבד עברי בידיים ריקניות מעבדותנו כשיצא בן חורין לסוף שש שנים...
מצוות עשה לתת ממה שיש לנו לעבד עברי בזמן שיצא מתחת ידינו לחירות ולא נשלחנו בידיים ריקניות; ועל זה נאמר: "הענק תעניק לו מצאנך, מגרנך ומיקבך".
משורשי המצוה, למען נקנה בנפשנו מידות מעולות יקרות וחמודות; ועם הנפש היקרה והמעולה נזכה לטוב. והאל הטוב חפץ להיטיב עמנו, והודנו והדרנו הוא, שנרחם על מי שעבד אותנו, וניתן לו משלנו בתורת חפץ מלבד מה שהתנינו עמו לתת לו בשכרו...
ונוהגת מצוה זו בזכרים ובנקבות בזמן הבית, שאין דין עבד עברי נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג, ומכל מקום אף בזמן הזה ישמע חכם ויוסף לקח, שאם שכר אחד מבני ישראל לעבדו זמן מרובה או אפילו זמן מועט, שיעניק לו בצאתו מעמו.
| 1. |
במה שונה טעמו של בעל ספר החינוך למצוות הענק תעניק מן הטעם שאנו רגילים להניח במצוה זו? |
| 2. |
השווה את דברי בעל ספר החינוך כאן לטעם המצוה שהוא נותן
לדיני שמיטה (גיליון בהר תשי"א)
למתנות עניים (גיליון כי תצא תשי"ב, שאלה ג)
לדיני יובל (גיליון בהר תשי"ד)
לדיני שמיטת כספים (גיליון ראה תש"ו)
מה המשותף בטעמי המצוות הנ"ל? מהי דרכו של בעל ספר החינוך בבואו לתת טעם למצוות הנ"ל? |
| 3. |
כיצד מרחיב בעל ספר החינוך את היקפה של מצוה זו?
(ועיין גם דבריו גיליון עקב תש"ב). |
קידושין י"ד ע"ב:
תניא: המוכר עצמו אינו נרצע, מכרוהו בית דין – נרצע. המוכר עצמו אין מעניקין לו, מכרוהו בין דין – מעניקין לו. ר' אליעזר אומר: ... זה וזה נרצע, זה וזה מעניקין לו.
| 1. |
מה הרמז בפסוקים לדעת התנא קמא? |
| 2. |
מה ההיגיון הפנימי להבדל הזה בין עבד שמעניקין לו לבין עבד שאין מעניקין לו? |
פסוק י"ז
"וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם"
רש"י, שמות כ"א, ה'-ו':
ד"ה ורצע אדוניו את אזנו במרצע: ומה ראה אוזן להירצע מכל שאר איברים שבגוף? אמר ר' יוחנן בן זכאי, אוזן זאת ששמעה על הר סיני: "לא תגנוב!" והלך וגנב – תירצע. ואם מוכר עצמו: אוזן ששמעה על הר סיני: "כי לי בני ישראל עבדים" והלך זה וקנה אדון לעצמו – תירצע. ר' שמעון היה דורש מקרא זה כמין חומר. מה נשתנו דלת ומזוזה מכל כלים שבבית? אמר הקב"ה: דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים כשפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי (ויקרא כ"ה) "כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם" – ולא עבדים לעבדים, והלך וקנה אדון לעצמו – ירצע בפניהם.
| 1. |
מה הרעיון המשותף בדרשות אלה? |
| 2. |
ממפרשי רש"י מקשין: מה פירוש "כשפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות אמרתי: כי לי בני ישראל..." והלא פסוק זה בהר סיני נאמר למשה (בפרשת בהר) ולא נאמר במצרים?
נסה לתרץ שאלתם. |
| 3. |
למה לא נאמרה ההנמקה הגדולה לכל דיני עבדים "כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם..." (ויקרא כ"ה נ"ה) לא בפרשת משפטים ולא בפרשתנו, ונאמרה רק בפרשת בהר? |
| 4. |
בעל גור אריה, מקשה:
אם טעמא משום דהלך וגנב – ירצע, יהיה נרצע בתחילת שש? וכן במוכר עצמו, דהוא נרצע בשביל אוזן ששמעה "כי לי בני ישראל עבדים" – אם כן יהא נרצע בתחילת שש? (כלומר: מיד עם כניסתו לעבדות!)
ענה לשאלתו! |
פסוק י"ח
"וּבֵרַכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה"
| 1. |
האם פועל "וברכך" הוא עבר עם ו' החיבור או שהוא ו' ההיפוך מעבר לעתיד?
הסבר את שני הפירושים והכרע ביניהם! |
| 2. |
ספרי קנ"ח:
"וברכך ה' אלוקיך": יכול אפילו יהא יושב ובטל? תלמוד לומר: "בכל אשר תעשה!"
| א. |
הסבר את הרעיון שבדברי חז"ל אלה!
והשווה אבות דרבי נתן פרק י"א:
שמעיה אומר: "אהוב את המלאכה" – כיצד? שיהא אדם אוהב את המלאכה ואל יהיה שונא את המלאכה, שכשם שהתורה ניתנה בברית, כך המלאכה ניתנה בברית, שנאמר (שמות ל"א) "ששת ימים יעשה מלאכה... ברית עולם". ר' שמעון בן אלעזר אומר: אף אדם הראשון לא טעם כלום עד שעשה מלאכה, שנאמר: "ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה" והדר "מכל עץ הגן אכל תאכל". |
|