גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

לאיסור ההתגרות בעשו, עמון ומואב

ב.

כיבוד אב ואם של עשו

ג.

"ויראו מכם ונשמרתם מאד"

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת דברים
שנת תשט"ו

שלוש האזהרות

דברים פרק ב

א.  לאיסור ההתגרות בעשו, עמון ומואב

לשלוש האזהרות בפרקנו (פסוקים ג'-ה'; ט'; י"ח-י"ט)

מקשה האברבנאל:

למה נתן ה' שלא יתגרו מלחמה עם עשו, עמון מואב, באמרו "כי ירושה וכו'" וה' לא לבד לשלוש אומות אלה נתן ארצותם ירושה לשבת בם, כי אל כל שאר האומות נתן ירושה ארצותן והפסוק אמר בפירוש (דברים ל"ב, ח') "בהנחל עליון גויים... יצב גבולות עמים", ואם לכל העמים הציב והנחיל ארצותם והיו ירושתם, מה הייתה הסיבה שאסר לישראל אלה והתיר להם שאר ארצות משבעה העמים, כי לכולם נתנה ההשגחה האלוקית ארצות לשבת בהן. ואם נאמר: "ברשעת הגויים האלה ה' מורישם" – כמו שמשה אמרו (דברים ט', ה'), הנה בני עשו ובני עמון גם כן היו רעים לה' מאוד, ואין ספק שבחוק האמונה האמיתית ויראת אלוקים כולם היו שווים?

וזו אחת מתשובותיו:

שרצה יתברך - כיון שישראל בטחו בגבורתם להילחם באמורי – להסיר הזדון מלבותיהם, לכן לכבוש את יצרם ג' פעמים ציום בעברם בגבול בני עשו שלא ילחמו בם. וכן בגבול בני עמון, ואחר כך ציוה שילחמו בסיחון ובעוג וירשו ארצם – להודיעם ולישב בלבותם שלא בכוחם יירשו ארץ וזרועם לא הושיעה למו, כי לה' הישועה האמיתית וכי לו הארץ ומלואה ולמי שרצה בו יתננה.

נסה לתת תשובות אחרות (או תשובה אחרת) לשאלתו!

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר