"כבלע את הקודש" + הפטרה
במדבר פרק ד
א. | "כבלע את הקודש" |
רשב"ם, (לפי הגרסה המתוקנת בהוצאת רוז'ין, ברסלוי תרמ"ב – הדברים משובשים מאד בחומשים שלנו):
ד"ה כבלע את הקדש: "כבלע הקדש": כשסותרין את ההיכל נגלה, ואם יראו ימותו.
"כבלע": כמו (איכה ב', ב'): "בלע ה' ולא חמל", וכמו (ישעיה ג, יב): "עמי, מאשריך מתעים ודרך אורחותיך בלעו", וכמו (איכה ב', ה'): "היה ה' כאויב, בלע ישראל, בלע כל ארמנותיה": (ישעיה ט, ט"ו): "ויהיו מאשרי העם הזה מתעים ומאושריו מבולעים". וכן כתב למעלה שמשעה שהיו מתחילין לפרק את המשכן, היו מתרחקין בני קהת, כדכתיב (ד', ה'): "ובא אהרן ובניו בנסוע המחנה והורידו את פרוכת המסך... ואחרי כן יבואו בני קהת לשאת..." (שם, ט"ו).
מהי חולשת פירושו, ובמה אין כל הפסוקים המובאים בפירושו ראיה למקומנו? |
ב. | בביאור מילת "כבלע" |
"וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ"
רש"י:
ד"ה כבלע את הקדש: לתוך נרתיק שלו, כמו שפירשתי למעלה בפרשה זו. ופרשו עליו בגד פלוני וכיסו אותו במכסה פלונית, ובלוע שלו הוא כסויו.
כוונת רש"י כאן לדבריו פסוק ה' בפרקנו:
ד"ה ובא אהרן ובניו והורידו: יכניס כל כלי וכלי ונרתיקו כמפורש לו בפרשה זו ולא יצטרכו הלויים בני קהתי אלא לשאת.
אמנם במדבר רבה נאמר: אמר ר' לוי: "כבלע" זה שהוא נופל מן העין – פירש "כבלע" כשיעור הרף עין ("אויגענבליק") שהעור המכסה את העין יורד עליו ומכסה אותו וחוזר ונגלה מהרה, וזהו הרף עין, שנרפה את העין מראייתו. דומה לזה אמר חד מן המבארים: "כבלע" עניינן זמן מועט, כרגע והרף עין (כאיוב ז' י"ט) "עד בלעי רוקי"; וטעם המקרא אף כרגע והרף עין לא יראו את הקדש.
1. |
הסבר מה בין שני הפירושים של "כבלע". |
2. |
לפי איזה משני הפירושים יש לפרש את פסוקנו ע"י סירוס? |
ג. | "ולא יבואו" - תקלה מוסרית |
"אַל תַּכְרִיתוּ אֶת שֵׁבֶט מִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי מִתּוֹךְ הַלְוִיִּם וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְאֶל מַשָּׂאוֹ וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ"
למעלה נאמר שכלי הקדש שעל בני קהת לשאתם ינתנו להם רק אחרי כסוים, בכדי שלא יגעו אל הקדש בגלויו. כאן נאסר עליהם להיות נוכחים בשעה שאהרן ובניו עסוקים בכסוים. "ולא יבואו לראות כבלע את הקדש". אם לא נשגה בהבנתנו את האיסור הזה, הרי כוונתו היא שכלי הקדש לא יהיו בעיני נושאיהם דברים שישיגום משיגי הגוף בלבד, אלא שיהיו להם דברים שבמחשבה, ושבהם ובמסומל בהם ימלאו רוחם ונפשם. חדירתם זו בעיני רוחם ושכלם למהותם של כלי הקודש שנמסרו לשמירתם היא היא החלק העיקרי של תפקידם, ואילו היו משהים הבטתם החשנית, הסתכלותם בעיני בשר, בכלי הקודש בזמן כסוים, היה נפגם ואף מתחלל מלוא תפקידם זה.
"וזאת עשו להם" רצונו לומר בעבורם, ויחיו ולא ימותו בכרת בגשתם אל קודש הקדשים, כי נפש האדם בגשתו אל הקודש תכסוף לראות חוץ מגבולו, ולכן אתם צריכים לכסות ולהעלים, כדי שלא ימותו בהרסם לראות.
1. |
מה ההבדל בין שתי דעות אלה בטעם האיסור של "ולא יבואו לראות"? נגד איזו תקלה מוסרית בא איסור זה להילחם לפי דעת כל אחד מן הפרשנים האלה? |
2. |
כיצד מתבארים הפסוקים שמואל א' ו' י"ב-כ"א בעזרת פסוקינו? |
3. |
מה היו המניעים שגרמו לאנשי בית שמש לעבור על איסור זה שבפסוקנו? (עיין לשם תשובה בפרקים ד'-ה'-ו' שם!) |
4. |
השוה למקומנו: "וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר" פסוק כ"א "רֵד הָעֵד בָּעָם פֶּן יֶהֶרְסוּ אֶל ה' לִרְאוֹת וְנָפַל מִמֶּנּוּ רָב" פסוק כ"ג "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' לֹא יוּכַל הָעָם לַעֲלֹת אֶל הַר סִינָי כִּי אַתָּה הַעֵדֹתָה בָּנוּ לֵאמֹר הַגְבֵּל אֶת הָהָר" פסוק כ"ד "לֶךְ רֵד וְעָלִיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם אַל יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל ה'"
|
ד. | השוואת מפרשים |
"וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר
וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי"
פסוק ב'
"וְנִקְבְּצוּ בְּנֵי יְהוּדָה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יַחְדָּו וְשָׂמוּ לָהֶם רֹאשׁ אֶחָד וְעָלוּ מִן הָאָרֶץ כִּי גָדוֹל יוֹם יִזְרְעֶאל"
פסוק ג'
"אִמְרוּ לַאֲחֵיכֶם עַמִּי וְלַאֲחוֹתֵיכֶם רֻחָמָה"
פסוק ד'
"רִיבוּ בְאִמְּכֶם רִיבוּ כִּי הִיא לֹא אִשְׁתִּי וְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ וְתָסֵר זְנוּנֶיהָ מִפָּנֶיהָ..."
|
|
|
|
פסוק א' |
ד"ה והיה: זאת הפרשה דבקה היא, כי במקום שיגלו שם יולידו בנים רבים, רק אינם יראים את השם. ופירוש "והיה במקום" כמו (דברים כ"ח י"ז) "תחת אשר לא עבדת" , והטעם כי הם קוראים לעצמם 'בני אל חי' והם באמת לא עמי, בעבור מעשיהם הרעים. |
פסוק א' |
ועד שיהיה מספר בני ישראל בארצות אויביהם באחרית הימים כחול אשר על שפת הים, שאף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא אגעלם לכלותם (ויקרא כ"ו) אלא אפרה וארבה אותם שם, ויכירו וידעו כל גויים שעדיין אני אוהבם. והיה במקום אשר נאמר להם שם כשגלו שאינם עמי, שאילו היו עמי לא גלו, יאמר להם: בני אל חי, שאם מתו אבותיהם – אלוהיהם חי, ולא יתומים הם מאביהם שבשמים, ולא אלמן ישראל מאלוהיו, ועד אותה העת יקראו 'לא עמי', ואז יעקר שם זה מהם, ויאמר להם בני אל חי. ואז "ונקבצו..." |
פסוק ב' |
ד"ה ונקבצו: טעם 'ונקבצו', שרבים מבני יהודה תפש סנחריב, וכן כתוב, כי תפש כל ערי יהודה הבצורות. 'ושמו להם ראש אחד' – זהו סנחריב. ד"ה ועלו מן הארץ כי גדול יום יזרעאל: שנפקד עוון בני ישראל; והנה הכל לגנאי ולא לשבח. או כטעם; כי גדול יום אידם כיום יזרעאל. |
פסוק ב' |
"'ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדיו": לארצם, ועל ידי שיעיר המקום רוחם לכך, שישימו להם ראש אחד וחבורה אחת איש ממקום תפוצתו ויעלו מארץ שבים. "כי גדול יום יזרעאל": כי גדול יהיה יום ישראל הנפוצים והנזרעים בארצות אויביהם להושיעם ולקבצם, וזרעתים לי בארצי ובנחלתי. ולכך יקראו 'בני אל חי'. ולא באו שני המקראות הללו אלא שעד אחרית הימים, שיפרו וירבו ויוזרעו בארצם, יהיו נקראים 'לא עמי', ולא באו לנחם שעדיין עומד בתוכחתו, שאומר לבניה 'ריבו באמכם ריבו' – וכן הוא פשוטו. 'כי אתם לא עמי' ואנכי לא אהיה לכם ימים רבים, עד אחרית הימים שתרבו ותקבצו לארצכם שאז תקראו 'בני אל חי'. |
פסוק ג' |
ד"ה אמרו לאחיכם עמי: כדרך (מלכים א י"ח, כ"ז) "ויהתל בהם אליהו ויאמר קראו בקול גדול", וכדרך (קהלת י"א ט'): "שמח בחור בילדותיך ויטיבך לבך בימי בחורותיך והלך בדרכי לבך" או (עמוס ד') "באו בית אל ופשעו" ורבים כה. על כן אחריו "ריבו באמכם ריבו" – איך אתם בני אל חי והאם זנתה?! |
|
1. |
מהו הקושי העיקרי בשני הפסוקים הראשונים של ההפטרה שמנסים שני הפרשנים לישבו? |
2. |
מהו ההבדל בין שני הפרשנים הנ"ל בפירוש פסוק א'? |
3. |
מי הוא ה"ראש" שבפסוק ב' לפי דעת כל אחד מהנ"ל? |
4. |
מי משני המפרשים מפרש את המילים "ועלה מן הארץ" בהתאם לפירושם של מלים אלה בשמות פרק א' פסוק י'? |
5. |
מה הוא "יום יזרעאל" לפי דעת כל אחד מהם? איזה משני הפירושים מסתמך על הושע פרק א' פסוק ד' "ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא"? |
6. |
מה רצה ראב"ע להוכיח באמצעות הפסוקים מלכים א י"ח, כ"ז; קהלת י"א ט'; עמוס ד' ד'? |