פרשת אחרי מות
שנת תשי"ט
מות בני אהרן + הפטרה
ויקרא פרק טז, פסוקים א - ב
רש"י:
ד"ה וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן וגו': מה תלמוד לומר? היה ר' אליעזר בן עזריה מושלו: משל לחולה שנכנס אצלו רופא, אמר לו: "אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב". בא אחר ואמר לו: "אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני" – זה זירזו יותר מן הראשון. לכך נאמר "אחרי מות שני בני אהרן".
| 1. |
באר יצחק, לדברי רש"י אלה:
הנה בביאור דברי הברייתא הזו נדחקו המפרשים ז"ל ומה שנראה לי בביאורה, כי קשה לחז"ל, שאם בא מאמר אחרי מות להודיענו זמן הדיבור, לאיזה צורך הזכיר כאן זמן הדיבור יותר מבמקום אחר בשאר הדיבורים. ועוד שנית יקשה, דמנהג הכתוב לומר בכל מקום "ויהי אחרי מות שני בני אהרן, ויאמר ה'". כמו (יהושע א' א') "ויהי אחרי מות משה ויאמר ה' אל יהושע". שלישית, והוא הנראה לי מוקשה יותר, שאם להודיע זמן הדיבור בלבד – יספיק לנו באמרו "אחרי מות שני בני אהרן" בלבד, ולמה היה צריך להזכיר עוד סיבת מיתתם "בקרבתם לפני ה' וימותו"?
ואולם לדעת כמה ממפרשי רש"י הוקשתה לו קושיה אחרת ואותה תירץ בדבריו. מהי הקושיה? |
| 2. |
כיצד מפרש רש"י בדבריו הנ"ל את המילה "אחרי-מות"? |
| 3. |
בעל גור אריה, מקשה לדברי רש"י הנ"ל:
קשה, לא היה לר' אליעזר בן עזריה לומר "משל לשני רופאים" אלא היה לו לומר: המזהיר את החולה שלא ימות כדרך שמת פלוני, הוא יותר אזהרה משאם הזהירו אל יבוא ואל ימות בלבד.
ישב קושיתו! |
פסוקים א'-ב'
ספרא ג':
"ויאמר ה' אל משה: דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת" ואין אנו יודעים מה נאמר לו בדיבור הראשון.
היה ר' אליעזר בן עזריה מושלו, משל למה הדבר דומה? לחולה שנכנס אצל רופא, אמר לו: "אל תאכל צונן ואל תשב בטחב". בא אחר ואמר לו: "אל תאכל צונן ואל תשב בטחב שלא תמות". בא אחר ואמר לו: "אל תאכל צונן ואל תשב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני" – זה זירזו יותר מכולם.
לכן נאמר "ויאמר ה' אל משה, דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת", ואם בא – מת. הוא שנאמר "ואל יבוא ולא ימות", הא אם בא מת כדרך שמתו בניו, לכך נאמר "אחרי מות שני בני אהרן..." ויאמר ה' אל משה: "דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת".
רש"י: ד"ה וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן וגו': עיין שאלה א'.
|
מה ראה רש"י לשנות מדברי מקורו ולדבר בשני רופאים ולא בשלושה רופאים? |
רמב"ן:
וטעם "אחרי מות שני בני אהרן", כי מיד כאשר מתו בניו הזהיר את אהרן מן היין ומן השכר, שלא ימות. ואמר עוד למשה שיזהיר אותו שלא ימות בקרבתו לפני ה'.
והקרוב, שהיו שתי המצוות האלה ביום המחרת למיתתם, כי ביום אונן היה ואין רוח הקודש שורה מתוך עצבות... אבל הקדים הכתוב האזהרות שהזהיר את ישראל "שלא ימותו בטומאתם בטמאם את משכני אשר בתוכם" (ויקרא ט"ו ל"א) ואחר כך כתב אזהרת היחיד.
ועל דעתי כל התורה כסדר, שכל המקומות אשר בהם יאמר המוקדם יפרש בו, כגון (ויקרא כ"ה א') "וידבר ה' אל משה בהר סיני" וכגון (במדבר ז' א') "ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן" וכיוצא בהן.
ולכך אמר בכאן "אחרי מות" להודיע כי היה זה אחרי מותם מיד. ועל דברי רבותינו שאמרו "שלא תמות כדרך שמת פלוני, זה זירזו יותר מן הראשון", יהיה טעם הכתוב, שאמר ה' למשה בלשון הזה: "אחרי שמתו שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' אמור אליו שלא יבוא בכל עת אל הקודש ולא ימות".
| 1. |
הסבר את המקומות המסומנים בקו. |
| 2. |
מה ההבדל בין דעת הרמב"ן ("ועל דעתי") לבין דעת חז"ל ("ועל דברי רבותינו") ביישוב הקושי שבפסוקנו? |
| 3. |
מהי דעת הרמב"ן בשימוש הכלל "אין מוקדם ומאוחר בתורה"? |
| 4. |
לשם מה מביא הרמב"ן כאן את הפסוקים ויקרא כ"ה א'; במדבר ז' א'? |
פסוק א'
"אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי ה' וַיָּמֻתוּ"
אור החיים:
נתכוון להודיע שלא יחשוב אדם כי יצאה מחשבתם לפועל (שבאמת נכנסו לפני ולפנים) אלא שנדחפו ומתו. והכוונה בהודעה זו לשלול לבל יחשוב אדם לפרוץ ולהתקרב, הגם שימות. וזה ימצא בהיות אדם בבחינת החושק שיתן נפשו על דבר; הגם שידע שימות עליו, לזה אמר "וימותו" פירוש – "וכבר מתו" ולא השיגו מחשבתם להתקרב. והבן זה.
| 1. |
כיצד מפרש בעל אור החיים את חטא בני אהרן "על הקריבה"? |
| 2. |
איזה קושי סגנוני בפסוק מישב בעל אור-החיים על ידי פירושו זה? |
|
הסבר, מהו הקשר בין ההפטרה הזו לבין פרשת "אחרי מות"? |
פסוק ג'
"עִיר שֹׁפֶכֶת דָּם בְּתוֹכָהּ לָבוֹא עִתָּהּ
וְעָשְׂתָה גִלּוּלִים עָלֶיהָ לְטָמְאָה"
|
הסבר, למה נאמר לגבי שפיכות דם שהיתה "בתוכה" ואילו לגבי עבודת גלולים שהיתה "עליה"? |
פסוק ו'
"הִנֵּה נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ לִזְרֹעוֹ הָיוּ בָךְ לְמַעַן שְׁפָךְ דָּם"
תנחומא שופטים (ח'):
"לא תיקח שוחד": כיון שנותן הדיין את לבו על השוחד נעשה עיוור בדין ואינו יכול לדון אותו באמת.
אמר ר' אליעזר: הרי הוא אומר: "הנה נשיאי ישראל איש לזרועו היו בך למען שפך דם", שהיו פושטין זרועותיהן מתחת כנפי בגדיהם ונוטלין את השוחד.
רש"י:
ד"ה איש לזרועו: כל דאלים גבר.
רד"ק:
ד"ה איש לזרועו: כלומר, כל איש ואיש לפי חזקו היו להרע ולשפוך דם, זהו שאמר "לזרועו" – לפי זרועו והתגברותו, מפני עשרו או קרוביו, וכן (איוב) "ואיש זרוע לו הארץ".
|
מה ההבדל בין פירושיהם, ומה הניע את המדרש לפרש שהמדובר בלקח-שוחד? |
השווה:
ירמיהו ו', כ"ז–ל' |
יחזקאל כ"ב, י"ח-כ"ב |
"בָּחוֹן נְתַתִּיךָ בְעַמִּי מִבְצָר וְתֵדַע וּבָחַנְתָּ אֶת דַּרְכָּם כֻּלָּם סָרֵי סוֹרְרִים הֹלְכֵי רָכִיל נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל כֻּלָּם מַשְׁחִיתִים הֵמָּה נָחַר מַפֻּחַ מאשתם (מֵאֵשׁ תַּם) עֹפָרֶת לַשָּׁוְא צָרַף צָרוֹף וְרָעִים לֹא נִתָּקוּ כֶּסֶף נִמְאָס קָרְאוּ לָהֶם כִּי מָאַס ה' בָּהֶם" |
"בֶּן אָדָם הָיוּ לִי בֵית יִשְׂרָאֵל לסוג (לְסִיג) כֻּלָּם נְחֹשֶׁת וּבְדִיל וּבַרְזֶל וְעוֹפֶרֶת בְּתוֹךְ כּוּר סִגִים כֶּסֶף הָיוּ לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' יַעַן הֱיוֹת כֻּלְּכֶם לְסִגִים לָכֵן הִנְנִי קֹבֵץ אֶתְכֶם אֶל תּוֹךְ יְרוּשָׁלִָם קְבֻצַת כֶּסֶף וּנְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל וְעוֹפֶרֶת וּבְדִיל אֶל תּוֹךְ כּוּר לָפַחַת עָלָיו אֵשׁ לְהַנְתִּיךְ כֵּן אֶקְבֹּץ בְּאַפִּי וּבַחֲמָתִי וְהִנַּחְתִּי וְהִתַּכְתִּי אֶתְכֶם וְכִנַּסְתִּי אֶתְכֶם וְנָפַחְתִּי עֲלֵיכֶם בְּאֵשׁ עֶבְרָתִי וְנִתַּכְתֶּם בְּתוֹכָהּ כְּהִתּוּךְ כֶּסֶף בְּתוֹךְ כּוּר כֵּן תֻּתְּכוּ בְתוֹכָהּ וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' שָׁפַכְתִּי חֲמָתִי עֲלֵיכֶם" |
| 1. |
מהו הדמיון בין שני המקומות? |
| 2. |
מהו השוני שבמגמת שני המקומות? |
| 3. |
מהו השוני שבמבנה הפסוקים ובסגנון? |