פרנץ רוזנצווייג, בספר Buber-Rosenzweig: D.Scrift und ihre Verdeutschung עמודים 39-42; 116-117; מקביל פסוקים מתוך בריאת עולם לפסוקים מתוך מעשה המשכן:
בבריאת עולם נאמר: |
במעשה המשכן נאמר: |
1. בראשית א', ז'
"וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת הָרָקִיעַ"
פרק א' פסוק ט"ז
"וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת"
פרק א' פסוק כ"ה
"וַיַּעַשׂ אֱ-לֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ"
(וכן שבע פעמים) |
שמות כ"ה ח'
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְעָשׂוּ אֲרוֹן"
פרק כ"ה פסוק כ"ג
"וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן"
פרק כ"ה פסוק ל"א
"וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת"
(וכן קרוב למאתיים פעם) |
2. שמות כ', י'
"שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם" |
שמות כ"ד, ט"ז
"וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" |
3. שמות כ, י'
"וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי" |
"בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן"
פרק כ"ד, פסוק י"ח
"וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן" |
4. בראשית ב' א'-ב'
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה" |
שמות ל"ט, ל"ב
"וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד"
פרק מ', פסוק ל"ג
"וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה" |
5.בראשית א', ל"א
"וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה" |
שמות ל"ט, מ"ג
"וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה" |
6.
"וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד" |
"וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ" |
7. בראשית ב', ג'
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹ-הִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי" |
שמות ל"ט, מ"ג
"וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה" |
| 1. |
מה תוכל ללמוד מתוך שבע הקבלות אלה על טעם מצוות עשית המשכן? |
| 2. |
הסבר את טעם השוני בנקודה 6 בין הנאמר במעשה בראשית לבין הנאמר במעשה המשכן. |
פרק כ"ה פסוק כ"ב
"וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
ספורנו:
ד"ה ונועדתי לך שם ודברתי אתך: כי בזה שרתה שכינה ותשרה בכל מקום אשר שם חכמי הדור, אשר מגמת פניהם "השכל וידע אותי" (ירמיהו ט' כ"ב), כמו שיעד באמרו "ושכנתי בתוכם" (כ"ה ח').
| 1. |
מאיזו אי הבנה רצה ספורנו למנענו בדבריו אלה? |
| 2. |
היכן מצינו בפרקנו רמז לדבריו, שהשכינה תשרה ושורה בכל מקום אשר שם חכמי הדור? |
| 3. |
מה ראה ספורנו להוסיף בהזכירו את "חכמי הדור" את דברי ירמיהו ט' כ"ב, ומה רצה ללמדנו על ידי תוספת מילה זו?
על שאלה זו עיין בירמיהו בפסוק כולו וכן בפסוקים שלפניו! |
| 4. |
מה ראה ספורנו להביא ראיה לדבריו מפרקנו ה' כ"ה, ובמה ברור הפסוק ההוא יותר מאשר פסוקנו? |
פסוקים ט-י'
"אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ וְעָשׂוּ אֲרוֹן"
שמות רבה ל"ד (ב):
"ועשו ארון" מה כתיב למעלה? "ויקחו לי תרומה" מיד "ועשו ארון", מה התורה קדומה לכל, אף במעשה המשכן הקדים את הארון לכל הכלים, מה האור קדם לכל מעשה בראשית, דכתיב "ויאמר אלוקים יהי אור"' כך במשכן התורה, שנקראת אור – שנאמר (משלי ו') "כי נר מצוה ותורה אור" קדמו מעשיה לכל הכלים.
| 1. |
הסבר מה רמז מצאו במקרא כי התורה קדומה לכל, ומה הרעיון הכלול בזה? |
| 2. |
האם תפישת טעם המשכן במדרש זה דומה לתפישת המשכן המונחת ביסוד שאלה א'? |
| 3. |
התוכל למצוא בפרטי ציווי הארון עוד רמז לכך שהארון חשוב מכל הכלים. |