איסור אכילת דם
ויקרא פרק ז, כו
א. | איסור דם במנין המצוות |
"וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ"
למה מנה הרמב"ם במנין המצוות מצוה זו כאן, ולא במקום שבו הובאה ראשונה בפרק ג' פסוק י"ז? |
ב. | איסור דם - השוואת פסוקים |
"וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ"
1. |
השווה למקומנו ולפסוק ג' י"ז את הפסוקים מתוך פרשת אחרי-מות י"ז י'-י"ד. למה נשנה איסור אכילת הדם בפרשת אחרי-מות שוב - מה נתחדש שם? |
2. |
השווה למקומנו את דברים י"ב כ"ג: "רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם נסה להסביר מה התחדש במקום ההוא על הנאמר במקומנו? |
ג. | בטעם איסור אכילת הדם (1) |
הרמב"ם, מורה נבוכים ג' מ"ו:
ודע כי הדם היה טמא מאוד בעיני הצאבא (עובדי עבודה זרה) ועם כל זה היו אוכלים אותו, מפני שהיו חושבים שהוא מזון השדים. וכשאכל אותו מי שאכלו כבר השתתף עם השדים ויביאוהו ויודיעוהו העתידות. והיו שם אנשים שהיה קשה בעיניהם אכילת הדם, כי הוא דבר שימאסהו טבע האדם. והיו שוחטים בהמה ומקבלים דמה בכלי או בחפירה ואוכלים בשר השחיטה ההיא סביב דמה, והיו מדמים במעשה ההוא שהשדים יאכלו הדם אשר הוא מזונם, והם יאכלו הבשר, ובזה תהיה האהבה והאחווה והרעות להם בעבור שאכלו כולם על שולחן אחד ובמושב אחד, ויבואו להם השדים ההם לפי מחשבתם בחלום ויגידו להם העתידות ויועילו להם.
אלה כולם דעות שהיו נמשכים אחריהם בזמנים ההם, ובוחרים אותם והיו מפורסמות, לא היה ספק לאחד מן ההמון אמתתם.
ובאה התורה השלמה ליודעיה להסיר אלו החוליים הנאמנים ואסרה אכילת הדם, ועשתה חיזוק באיסורו כמו שעשתה בעבודה זרה בשווה (=באותה לשון): אמרה "ונתתי פני בנפש האוכלת את הדם" כמו שאמר בנותן מזרעו למולך: "ונתתי את פני באיש ההוא". ולא בא זה הלשון במצוה שלישית מלבד עבודה זרה ואכילת דם... וטהרה (התורה) הדם ושמה אותו מטהר מה שיגיע בו (אפודי: תורתנו טיהרה הדם וציוותה להזות בו לטהר): "והזית על אהרן ועל בגדיו וקדש"... וציותה להזותו על המזבח... ושמה העבודה כולה לשופכו שם, לא לאוספו – כמו שאמר "ואני נתתיו (=את הדם) לכם על המזבח לכפר על נפשתיכם" (ויקרא י"ז, י"א).
ד"ה כי נפש הבשר בדם הוא ואני נתתיו על המזבח: המשמע מן הכתוב הזה שיאמר, שיאסור לנו הדם מפני שנתנו לנו להיות על המזבח לכפר על נפשותינו. ואם נקשה למה אסר דם החיה והעוף אשר לא יקרב? נדחה את השואל לאמור לו, שרצה להרחיקנו מכל דם שלא נשגה בו...
והרב כתב במורה הנבוכים (ג' מ"ו), כי היו הכשדים מואסים הדם ויחשבוהו להם לטומאה, אבל יאכלו ממנו הרוצים להתחבר לשדים ולהינבא מהם העתידות, והתורה תכווין לעולם להרוס בענייני סכלותם להפוך מחשבותיהם, ולכך אסרה הדם באכילה ובחרה בו להטהר בהזאות ולזרקו על המזבח לכפרה. ולכך אמר (פסוק י') ונתתי פני בנפש האוכלת את הדם, כמו שאמר בנותן מזרעו למולך (להלן כ' ו'), שהוא מביא למין ממיני עבודה זרה, כי לא נאמר כן במצוה אחרת.
ואלו דברים מיושבים, אבל הכתובים לא יורו כן, שהם יאמרו תמיד בטעם האיסור, כי נפש כל בשר דמו בנפשו (פסוק י"ד), כי נפש הבשר בדם הוא (פסוק י"א), והֶחֱזִיר במשנה תורה (דברים י"ב כ"ג): "רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש ולא תאכל הנפש עם הבשר".
וראוי שנפרש בטעם איסורו, כי השם ברא כל הנבראים התחתונים לצורך האדם כי הוא לבדו בהם מכיר את בוראו, ואף על פי כן לא התיר להם באכילה מתחילה רק הצומח לא בעלי הנפש, כאשר בא בפרשת בראשית שנאמר (בראשית א' כ"ט): הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע וגו'. וכאשר היה במבול שניצולו בזכותו של נח והקריב מהם קרבן והיה לרצון לו - התיר להם השחיטה, כמו שאמר (שם ט' ג'): "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק עשב נתתי לכם את כל", כי חיותם בעבור האדם. והנה התיר גופם אשר הוא חי בעבור האדם, שיהיה להנאתו ולצרכו של אדם, ושתהיה הנפש שבהם לכפרה לאדם, בקרבים לפניו יתברך, לא שיאכלוהו, כי אין לבעל נפש שיאכל נפש, כי הנפשות כולן לאל, הנה כנפש האדם וכנפש הבהמה לו הנה ומקרה אחד להם כמות זה כן מות זה... ולכך יש בה (בנפש החי) דעת לברוח מן הנזק וללכת אחרי הנאות לה, והיכר ברגילים, ואהבה להם כאהבת הכלבים לבעליהם...
הערה: להבנת דברי הרמב"ן ראה דוד הופמן, ויקרא ע' שכ"ח:
"לא עצם חומר הדם הוא החיים, אלא הדם הוא נושא רוח החיים שבבעל החיים, הוא קשור קשר הדוק ברוח-החיים, ושניהם יחד ("דמו בנפשו") הם נפש החי. הדם הוא מכשיר הנפש, באמצעותו היא מבצעת את פעולותיה".
1. |
מה ההבדל העקרוני בין טעמו של הרמב"ם לבין טעמו של הרמב"ן בטעם איסור אכילת הדם? |
2. |
מהו נימוקו העיקרי של הרמב"ן שבגללו אינו מקבל את טעם הרמב"ם? |
3. |
לשם מה מזכיר הרמב"ן בדבריו את איסור אכילת בעלי חיים לאדם הראשון ואת היתר אכילתם לנח ולבניו; מה לעניין זה ולטעם איסור אכילת הדם? |
4. |
למה לא יסביר הרמב"ן את טעם האיסור אצלנו בפרשת צו וידחה את כל פירושו זה לפרשת אחרי-מות? |
5. |
השווה לדברי הרמב"ן כאן את דבריו ויקרא א', ט': ד"ה עולה: ...והנה בכתוב הזה טעם הקרבנות שהם אשה ריח ניחוח לה'. ואמר הרב במורה הנבוכים (ג' מ"ו) כי טעם הקרבנות, בעבור שהמצרים והכשדים, אשר היו ישראל גרים ותושבים בארצם מעולם, היו עובדים לבקר ולצאן, כי המצרים עובדים לטלה והכשדים עובדים לשדים אשר יראו להם בדמות שעירים, ואנשי הודו עד היום לא ישחטו בקר לעולם. בעבור כן ציוה לשחוט אלה השלשה מינין לשם הנכבד כדי שיודע כי הדבר שהיו חושבים כי הם בתכלית העבירה הוא אשר יקריבו לבורא, ובו יתכפרו העונות. כי כן יתרפאו האמונות הרעות שהם מדוי הנפש, כי כל מדוה וכל חולי לא יתרפא כי אם בהפכו. אלה דבריו ובהם האריך. האם דומה ויכוח הרמב"ן נגד הרמב"ם כאן לויכוחו עמו שם (בויקרא א', ט') – האם עמדת הרמב"ן בשני המקומות אחת היא? |
ד. | בטעם איסור אכילת הדם (2) |
ואמנם למה בחר ה' בחלב ובדם להקריב על מזבחו ולמה אסור אכילתם לישראל, כבר נאמרו בזה טעמים מתחלפים... והטעם הרביעי אמרו, שהבריאות והיופי הוא סיבת החטא, וסיבת הבריאות הוא הדם וסיבת היופי – השומן, ומי שדמו רותח הוא חוטא, כמו הבחורים; וכן השומן סיבת החטא כמו שנאמר (דברים ל"א): "וישמן ישורון ויבעט" לכך ציוה ה' שישרפו על מזבחו שני הדברים הגופניים המביאים לידי חטא, לרמוז שכך ראוי לאדם שיבטל תאוותיו... ועוד טעם ששי אומר אני בזה, שהעוונות נמשלו לאדום והסליחה נמשלה ללובן, כמו שאמר הנביא (ישעיה א') "אם יהיו חטאיכם כשני – כשלג ילבינו" ולזה ציוה שיגישו על מזבחו הדם לרמוז שהם מודים על חטאם לפניו על דרך (תהלים ל"ב) "אודה עלי פשעי לה'" ושיקריבו גם כן החלב לרמוז לסליחה כאומר (תהלים ק"ל) "כי עמך הסליחה".
1. |
מה המשותף בשני הטעמים הניתנים כאן לאיסור? |
2. |
במה שונים שניהם עקרונית מטעמו של הרמב"ן? |
3. |
האפשר לטעון נגד טעמי האברבנאל אותה טענה שמביא הרמב"ן לעיל נגד טעמו של הרמב"ם? |